27-7-2021 Hel - Klaipėda - Liepāja

27 juli 2021 - Liepaja, Letland

Omdat we niet in het donker in Klaipėda (spreek uit als Klééj-pèda) aan willen komen vertrekken we pas om 11.00u uit Hel. Het is 110 mijl naar Klaipėda en met een gemiddelde snelheid van 5 knopen zouden we er dan rond 8 uur ’s morgens zijn. De eerste paar uur is er geen wind en helpt het ijzeren monster ons in de goede richting maar gelukkig komt er wat wind bij en kunnen we de zeilen zetten. In het begin nog met wat ondersteuning van de motor maar al snel zetten we die uit want al die herrie aan ons hoofd is maar niets. We komen na een paar uur in Russische wateren. Weliswaar buiten de 12 mijlszone maar het Russische gastenvlaggetje kan in het want.

P1001606

We worden getrakteerd op Russische straaljagers die achter elkaar aan lijken te zitten óf willen ze ons laten zien dat…. De snelheid blijft achter en omdat de wind schuin van achter komt zetten we de gennaker op en begint de boot aardig door te lopen. Ons log laat af en toe ruim 7 knopen zien. Onverwacht zet de wind aan en met een knal zien we onze gennaker naar beneden komen en overboord in zee belanden. Zo snel mogelijk halen we hem binnen en zitten we met een kletsnat zeil op het dek. De oorzaak; de kikker waar de gennakerval (hijslijn) op vast zit is door de windvlaag afgebroken. Einde gennakeravontuur maar gelukkig geen grote schade.

P1001631

Inmiddels staat er windkracht 5 en zeilen we op ons grootzeil en genua lekker door naar Klaipeda. De nacht valt in en de bijna volle maan schijnt mooi over de zee. Hopelijk krijgen we een mooie sterrenhemel maar daar is het nu nog veel te licht voor. Dat kan pas als de maan weer onder is, om half 3 in de ochtend.

P1001607P1001610P1001615

De wind neemt nog meer toe en we zetten het 1e rif in de zeilen want we hebben geen zin om in het donker alles uit de boot te halen wat erin zit. Dat geeft ook rust in de boot en om de beurt proberen we een uurtje te slapen. Het blijft bij proberen want onderdeks zijn te veel geluiden waar we tijdens varend slapen nog niet aan gewend zijn. Inmiddels neemt de wind nog wat toe en hebben ook de golven zich aardig opgebouwd waardoor de boot behoorlijk in beweging is en we zetten het 2e rif. Nog voordat de maan ondergaat begint het alweer licht te worden en onze sterrenhemel moet tot een volgende keer wachten.

P1001625

Wel is het inmiddels tijd om de Litouwse vlag in het want te hijsen want we zitten al enige tijd in Litouwse wateren.

P1001728

Er komen grote zeeschepen in de buurt en dat duidt erop dat de haven inzicht komt. We melden ons bij Port Control om te vertellen dat we de haven in willen en daarna bij Border Control om ons daar ook aan te melden. Van de Eva (Ben en Felia van Hengstum) hadden we begrepen dat ze hier nog al van het formele zijn en we hebben met onze duffe koppen geen zin in allerlei gedoe met de autoriteiten. De haven mogen we van de VTS (verkeerscentrale) nog niet in. We moeten stil gaan liggen want er moet eerst een groot schip de haven uit komen voordat wij naar binnen mogen. We liggen hier bijna een uur te draaien in een soort klotsbak voor de haven want de wind is weliswaar minder maar de golven zijn nog lang niet uitgedoofd. Eenmaal in de haven, eigenlijk de rivier Kuršių Marios, is er alle ruimte en we begrijpen dan ook niet zo goed waarom we niet naar binnen mochten. We komen precies op tijd bij de brug van de kasteelhaven waar we willen liggen en waar ook de Zwarte man van Memel op de kade klimt.

P1001637-1P1001638P1001671

We maken schoonschip en na ons Küstennebeltje gaan we eerst maar eens een uurtje rustig slapen. Voor de statistieken: we hebben nu precies 1000mijl = 1852km gevaren. In Klaipėda is het Sea Festival in volle gang. Dit festival is een ode aan de zee en onderdeel van Baltic Sail 2021, het wordt al 87 jaar lang  gehouden. Het is een gezellige drukte in de stad en we genieten met volle teugen.

P1001685P1001690P1001652P1001660

De stad zelf is goed onderhouden en er zijn veel mooie gebouwen te zien. Ilse heeft in internet een soort beeldenroute gevonden en door die te volgen komen we overal.

P1001689P1001680-1

P1001678

Ook hier zouden we graag nog eens terugkomen. Op zondagochtend willen we verder naar Liepāja in Letland en we vertrekken bij de eerste brugdraai om 8u. Vlak daarvoor levert Arjen de 2 Tally-cards in bij de havenmeester. Daar staat 2 tientjes borg per kaart op en nog een €4 tegoed voor elektra. De havenmeester verontschuldigt zich ervoor dat hij het tegoed van de elektra niet kan teruggeven omdat, bla-bla-bla allerlei smoezen, pure oplichting dus! Jammer want dit geeft een negatieve herinnering aan een verder prettig verblijf in een mooie stad. Naar Liepāja is het ruim 50 mijl varen en het eerste stuk zeilen we een comfortabele halvewindse koers. Halverwege de tocht wisselen we de Litouwse gastenvlag voor de Letse en ruimt de wind, precies volgens de voorspelling van Windfinder, naar noord 5Bf.

P1001734-1

Dit maakt het laatste stuk wat oncomfortabel. We komen aan in de spiksplinternieuwe luxe marina van Liepāja en maken vast in één van de 30 boxen die ze hier hebben. Behalve in een hapje eten hebben we verder nergens meer zin in. Gelukkig is er een gezellig klein restaurantje in de haven waar we in een luie Chesterfield look-a-like bank een lekker hapje met een biertje wegwerken en een lange dag afsluiten.

Bij het binnenlopen van de haven hadden we glimmende koepels gezien en na wat speurwerk bleken die van de Russisch orthodoxe St. Nicholas basiliek te zijn. Na het boodschappen doen in het eveneens nieuwe winkelcentrum  dat vlak bij de haven ligt gaan we daar naartoe. De basiliek ligt in de wijk Karosta.

P1001752P1001751

Karosta is in 1890 ontstaan toen de Russen hier een marine basis wilden bouwen. Het was een militaire basis waar ook de gezinnen van de militairen woonden en een compleet afgeschermde leef-, woon- en werkgemeenschap die niet toegankelijk was voor de inwoners van Liepāja. De wijk werd tijdens de 1ste Letse onafhankelijkheid “Kara osta” genoemd wat oorlogshaven betekend. Dit verbasterde later tot het huidige Karosta. In 1994 verlieten de russen Karosta en gingen er Letten wonen. We wandelen hier rond en bezoeken de basiliek. We waren allebei nog nooit in een Russisch orthodoxe kerk geweest en ervaren het als heel bijzonder. In de basiliek lopen oude, waarschijnlijk achtergebleven Russische dametjes hun dingetjes te doen. We worden er fijntjes op gewezen dat het niet op prijs wordt gesteld als we foto’s maken en dat doen we dan ook niet. Na dit bezoek wandelen we door naar de oude gevangenis waar we een rondleiding krijgen. We komen er achter dat in de bijna 100 jaar van het bestaan er 7 maal van regime gewisseld is en dat ook de Duitsers in de 2e WO en de Russen daarna weer gebruik hebben gemaakt van de faciliteiten van deze basis. Als laatste heeft het Letlandse leger gebruik gemaakt van de basis maar heeft het na toetreden bij de NAVO verlaten omdat het niet aan de NAVO eisen voldeed. Deze gevangenis was, ondanks dat het er zo wel uitzag, trouwens geen echte gevangenis maar een ziekenhuis dat na een muiterij werd omgebouwd tot een disciplinair heropvoedingsinstituut.

P1001762P1001772P1001771P1001767

De hele omgeving geeft een troosteloze vervallen indruk waar gewoon mensen wonen. Wat een armoedige bedoening is het hier en eigenlijk zijn we blij als we in de bus terug naar de haven zitten.

P1001774P1001754P1001756

Terug in de haven zitten we, met een biertje en wat knabbeltjes, bij te komen en maken we plannen voor het vervolg van ons bezoek aan Liepāja. In de loop van de volgende dag gaat de wind naar het westen en behoorlijk toenemen. Dat lijkt zo minimaal een week te blijven en dan kunnen we niet naar Zweden oversteken. En in "verwaait liggen" in Liepāja hebben we geen zin en bovendien ook geen tijd. We stellen uit 2 folders een wandelroute langs bezienswaardigheden in Liepāja samen en gaan, voor een wandeling van nog eens 5km, weer op pad. Liepāja is zelf ook geen mooie stad. Met wat uitzonderingen is het oud en niet onderhouden en daarmee zeker geen stad om nog eens naar terug te gaan. Terug op de boot maken we een route naar Gotland en leggen we alle weersvoorspellingen naast elkaar. De uitkomst is dat we morgen rond 11u vertrekken en dat we dan koers zetten naar Fårösund in het noorden van Gotland. Als we daar de volgend ochtend vroeg aankomen kijken we wel of we nog verder kunnen naar Visby of dat we in Fårösund aanmeren.

1. Sonja Weber:
    29 juli 2021
    Mooi verhaal weer.
    Begrijp ik nu dat jullie langzaam aan weer op de terug weg zijn?
    Maar nog een heel stuk te gaan. Het is nog lang geen september!
    Geniet er nog van. Maar ik geloof dat dat best lukt. Veel plezier nog!
  2. Arjen en Ilse Weber:
    29 juli 2021
    Ja inderdaad, we hebben gisteren onze 'eigen noordkaap' gerond en gaan rustig op de terugreis. We liggen nu verwaaid in Visby op Gotland in Zweden. Hopelijk kunnen we overmorgen weer verder.