6-9-2021 Urk - Lelystad, de finale

12 september 2021 - Dronten, Nederland

Vanmorgen worden we wakker met het rare gevoel dat onze reis er nu echt opzit. We zijn ruim 12 weken onderweg geweest en het voelt apart dat we vanaf vanavond niet meer op de boot wonen, eten, slapen en reizen maar dat we weer in ons bakstenen huis terug zijn. Het is prima zo, we zijn lang weggeweest en hebben veel gezien en beleefd. We hebben grote steden als Szczecin en Gdańsk bezocht en hebben daar genoten van het ‘grotestadsleven’. In Klaipėda zagen we de ‘Der schwarze Mann zu Memel’ op de kade klimmen. Dit was één van onze reisdoelen. Het troosteloze Karoste in Letland maakte diepte indruk op ons. We waren op het onbewoonde piepkleine Zweedse eilandengroepje Utklippan waar we vanaf de vuurtoren genoten van de weidsheid om ons heen. Op de vraag; wat maakte tijdens de reis nu de grootste indruk, antwoorden we allebei Utklippan. In Denemarken bezochten we het pittoreske Ærøskøbing waar jaren geleden onze liefde voor het land is ontstaan en uiteindelijk kwamen we in een gitzwarte nacht vanuit Cuxhaven op vaderlandse bodem terug. We hebben veel gezien maar nog meer hebben we niet gezien en het lijstje met ‘places to go’ is aardig aan het groeien en als het allemaal lukt gaan we volgend jaar gewoon weer terug naar het Noorden. We gaan het meemaken. Maar eerst varen we terug naar Lelystad, de plaats waar het op 11 juni allemaal begon.

Aankomst Lelystad

We worden daar door onze zoon en schoondochter opgehaald en thuisgebracht, wat een luxe. De volgende ochtend rijden we terug naar de boot om haar leeg te laden en de grote schoonmaak te beginnen.

Puinruimen

De reis in cijfers;

·         We waren 12 weken onderweg

·         en hebben in die tijd 1975nm (3650km) afgelegd

·         waarbij we 270u op de motor voeren of de motor langzaam hadden meedraaien

·         daarbij hebben we 410l diesel verbruikt

·         we bezochten 48 havenplaatsen in Duitsland, Polen, Litouwen, Letland, Zweden en Denemarken.

Voor al onze volgers, we bedanken jullie voor jullie leuke commentaren en opmerkingen op ons blog en berichten op Facebook. Soms was het laat en waren we moe maar de wetenschap dat jullie op het vervolg van onze reis zaten te wachten leverde genoeg motivatie om toch ons blog nog maar even bij te werken. Bedankt!

P1002443 vierkant klaar

1. Marianne:
    12 september 2021
    Volgend jaar gewoon twee keer zo lang gaan. Jullie hebben de tijd.
  2. Arjen en Ilse Weber:
    Goed advies 😁. We gaan in ieder geval eerder op pad! ⛵
  3. Jan:
    12 september 2021
    Leuk om te lezen. Op naar volgend seizoen. De komende 2-3 gaan we naar Vlieland en misschien nog andere eilanden. We zien wel.
  4. Arjen en Ilse Weber:
    15 september 2021
    Bedankt voor het compliment. Veel plezier op Vlieland.
  5. Michiel Weber:
    13 september 2021
    Welkom thuis! Het was erg leuk om jullie belevenissen via deze weg te volgen!
  6. Arjen en Ilse Weber:
    15 september 2021
    Het was ook leuk het blog te schrijven. We laten er een boek van maken.