Gouda - Lelystad

19 september 2023 - Dronten, Nederland

De spoorbrug bij Gouda is vandaag de bepalende factor voor de vertrektijd. De brug draait voor het eerst om 10.30u en we hoeven dus niet vroeg weg. Om kwart over 9 maken we los en varen de stad uit. Daarvoor moeten we 3 bruggen en een sluisje door en we zijn ruim op tijd bij de spoorbrug.

20230912-09.37u20230912-10.23u

Hierna wordt alles een beetje een vraagteken want we kennen de route maar brugtijden zijn niet altijd even duidelijk. We hebben al ervaren dat de gegevens die in de waterkaart.net app staan niet altijd kloppen en we gaan het wel zien. We komen door echte Nederlandse polderlandschappen en door het kassengebied bij Waddinxveen en Boskoop.

20230912-11.16u20230912-11.22u20230912-12.00u-1

Dat is weer eens wat anders dan de Noorse en Zweedse scherenkusten van nog niet zo heel lang geleden. We schieten aardig op en de bruggen draaien vlot. Vanaf Alphen aan de Rijn wordt de route voor ons nieuw. Dat komt omdat we voor het eerst via Leiden gaan. Aan het einde van de middag komen we daar aan en vinden een plekje in de passantenhaven midden in het centrum. Wat hier gelijk opvalt is het prachtige jaren 30 havenkantoor/brugwachtershuisje. Ontworpen met duidelijke invloeden van de Amsterdamse school siert het de haven.

20230913-16.29u

We komen erachter dat de volle dag Leiden die we gepland hebben eigenlijk te kort is om alles goed te bekijken.

20230913-13.46u20230913-12.44u20230913-13.56u20230913-13.59u20230913-14.29u20230913-15.33u

Het grote verschil met Gouda is dat Leiden ruimer is opgezet en dat er meer oude grote gebouwen zijn dan in Gouda, Daar tegenover staat dat Gouda veel knusser en gemoedelijk is dan Leiden. Ook in Leiden is er een brug die bepaalt hoe laat de wekker gezet wordt. Dat is in dit geval de Spanjaardsbrug die, i.v.m. de spits, pas vanaf 9.30u bediend wordt.

20230913-16.30u-2

We varen vandaag door naar Amsterdam om daar in het holst van de nacht, in konvooi, dwars door Amsterdam naar het IJ te varen. Maar voordat we daar zijn zitten er nog een paar hindernisjes in de weg. Zo moeten we 12 bruggen passeren waarvan sommige in drukke wegen liggen en maar een paar maal per dag draaien.

20230914-10.41u20230914-11.58u20230914-13.28u-1

Gelukkig klopt het allemaal en liggen we om 2u ’s middags al aan het wachtsteiger bij de Schinkelbrug waar het vannacht allemaal gaat beginnen.

20230914-14.13u

We maken nog even een wandeling door het park waar we tegenaan liggen en slaan de avond stuk met een spelletje op de telefoon en een tukkie. Om 5 voor 12 begint het te leven en gaan de dubbele rode lichten uit en om 5 over 12 krijgen we groen licht en varen we de sluis in.

20230915-00.19u

We beginnen aan onze nachtvaart door Amsterdam. Met 4 andere boten varen we door de Kostverlorenvaart richting het IJ. We passeren daarbij in totaal 13 bruggen en een sluis. Ondanks dat het niet koud en droog is, is er deze keer maar weinig volk op straat. Dat hebben we wel eens anders meegemaakt maar toen was het dan ook hoogzomer.

20230915-00.44u-220230915-00.50u20230915-01.04u

Als we de laatste brug gepasseerd zijn maken we vast aan een groot loopsteiger en kruipen voor een paar uurtjes slaap snel onder de vette lappen.

20230915-10.21u

Om half 9 worden we wakker van wat leven in de buurt, ontbijten rustig en steken het IJ over naar de Amsterdam Marina waar Ilse eerst gaat douchen en we vervolgens de stad ingaan.

20230915-12.27u

We zijn al vaker in Amsterdam geweest en dat maakt het allemaal wat relaxter, we moeten niets en kunnen gewoon rustig wat rondwandelen en op een terras een biertje pakken. Het enige wat wel moet is op tijd terug zijn in de haven want om het af te leren gaan we daar op onze laatste avond nog een keer een lekkere biefstuk bij Loetje aan het IJ eten.

20230915-12.41u20230915-13.31u-220230915-13.44u

Daarna zijn we dan echt aan de laatste dag van onze reis begonnen, van Amsterdam terug naar Lelystad. We hebben er eigenlijk nog geen zin in maar aan al het mooie komt een einde en geheel in lijn met een groot deel van onze dagtochten is het vandaag weer eens windstil en varen we over een spiegelglad Markermeer de laatste mijlen van onze reis naar Christiania².

20230916-12.12u20230916-14.55u-2

In de Houribhaven is onze box vrij en na precies 4 maanden laten we de boot achter en worden we door Joris en Jennifer opgehaald en gaan we naar huis. (Hoe zou de tuin er bijstaan, is het aquarium helemaal volgegroeid en is het in ons straatje erg veranderd?) Zei het met hindernissen maar de meeste van onze voorgenomen doelen hebben we gehaald en we hebben een prachtige reis naar het Noorden gemaakt.

De reis in cijfers;

·         we waren 17 weken onderweg waarvan we 4 weken met pech hebben stilgelegen,

·         hebben in die tijd 1800nm (3333km) afgelegd,

·         waarbij we 286u op de motor voeren of de motor langzaam hadden meedraaien,

·         daarbij hebben we bijna 580l diesel verbruikt,

·         we bezochten 62 haven- en ankerplaatsen in Nederland, Duitsland, Noorwegen, Zweden en Denemarken.

Voor al onze volgers, we bedanken jullie voor jullie leuke commentaren en opmerkingen op ons blog en berichten op Facebook. Soms was het laat en waren we moe maar de wetenschap dat jullie op het vervolg van onze reis zaten te wachten leverde genoeg motivatie op om toch ons blog nog maar even bij te werken. Bedankt!

1. Tom en Suzan, Endeavour:
    19 september 2023
    Dank voor het delen van jullie belevenissen! We hebben er van genoten en weer inspiratie op gedaan voor een volgende trip.
  2. Arjen en Ilse Weber:
    19 september 2023
    Wie weet waar jullie allemaal nog komen.
  3. Tom Keijzer:
    19 september 2023
    Wie verre reizen doet kan veel verhalen maar: “no place like home”!
  4. Arjen en Ilse Weber:
    19 september 2023
    Maar het is wel erg wennen hoor zo'n stil huis. Niks aan.
  5. Hans Coors:
    19 september 2023
    Arjen en Ilse ja helaas zit het er weer op .
    En nu volgend jaar ? Een rondje Friesemeren
    We hebben genoten van het verslag.
    Carla en Hans
  6. Arjen en Ilse Weber:
    Wie zal het zeggen.
  7. Tim:
    20 september 2023
    Dat was een avontuur waarbij tijd geen vijand was en dat maakte de reis met blog erg speciaal. Fijn om allemaal te lezen. Hoef je geen vakantie dia avond meer te organiseren.
  8. Kees:
    20 september 2023