Grebbestad – Helsingør

17 augustus 2023 - København, Denemarken

Om 8 uur hebben we een afspraak met Micke voor het betalen van de rekening en we staan dan ook prompt op het kantoor. De boot is dan al vaarklaar want we willen zo snel als mogelijk vertrekken. De mannen van de werf geven we nog een hand, starten de motor en we zijn weg!

20230810-09.28u

Het voelt goed om weer op het water te zijn en onze tocht voort te zetten. De wind is er bijna helemaal uit maar omdat het hard gewaaid heeft is de zee nog erg wild en zal nog wel 2 dagen nodig hebben om tot rust te komen. Dat is niet erg want we waren hier voor het scherengebied gekomen en we kunnen nog tot voorbij Göteborg beschut tussen de scheren blijven en van de prachtige natuur genieten.

20230810-09.33u-1

We kijken wel hoever we komen en waar we uiteindelijk een ankerplekje vinden. Tot aan Marstrand hebben we op de heenreis grotendeels ook al gedaan maar het grote verschil zit hem nu in een grote brug vlakbij Fiskebäckskil. We dachten toen dat die te laag zou zijn voor onze boot maar na herberekenen blijkt hij, met 15,4m, toch hoog genoeg te zijn.

20230810-14.41u-2

Gelijk achter de brug begint een gebied waar het heel erg smal is en waar je goed moet opletten als je andere boten tegenkomt.

20230810-15.03u20230810-14.52u-1

Het begint ondertussen tijd te worden om naar een ankerplekje uit te gaan kijken en uiteindelijk vinden we dat bij hetzelfde eiland als waar we op de heenreis ook gelegen hebben. Vanwege de wind ankeren we nu alleen aan de andere kant van het eiland en daardoor lijkt het net of we hier nog nooit geweest zijn. Als we liggen hebben we ons ankerbiertje verdiend maar aansluitend roept de plicht want na een dag motoren is het tijd om alle peilen van de motor te controleren en te kijken of alles nog vast en op zijn plek zit. We genieten voor het eerst sinds weken van een stille omgeving en zouden, als we geen wekker hadden gezet een gat in de dag slapen. Maar daar hebben we geen tijd voor want we willen verder en vandaag proberen in de buurt van Göteborg te eindigen. We gaan dus om half 9 alweer ankerop en laten ons mooie plekje achter ons. Op de hoogte van Marstrand buigen we een beetje af naar het vaste land en vanaf hier zitten we in een heel nieuw gebied. De natuur begint ook langzaam te veranderen, de eilandjes worden wat lager en liggen wat verder van elkaar dan wat verder naar het noorden.In de verte verschijnt langzaam aan Göteborg aan de horizon. Er komt meer bebouwing en het wordt wat drukker op het water.

20230811-13.36u

Vanwege de tijdsdruk die we een beetje hebben besluiten we Göteborg over te slaan en op een van de eilanden voor de stad een ankerplekje of haven te zoeken. Nadat we de aanloop vanaf zee naar de stad zijn overgestoken komen we bij onze eindbestemming van vandaag. Tussen de uitgezochte eilanden ligt geen beschut ankerbaaitje en zo eindigen we in de haven van Donsö.

20230811-18.40u Donsö·20230811-18.57u Donsö

We lopen nog even door de haven, lopen de motor nog een keer na en liggen na een lange dag weer op tijd in bed. Er staat ons vandaag weer een lange dag e wachten want we willen door naar Varberg. De zee is inmiddels helemaal rustig en er is nauwelijks wind. De stuurautomaat gaat vandaag uren maken want op zee zijn het allemaal lange rechte stukken en dat kan hij prima aan. We hadden tijdens de voorbereiding van de route van vandaag al gezien dat we het hele stuk stroom tegen zouden krijgen en dat klopt dus ook als een bus. Hierdoor varen we feitelijk ruim 6mijl meer dan de afstand op de kaart aangeeft. Ach dat uurtje kan er ook nog wel bij want in Varberg willen we een paar dagen blijven liggen. We hebben de afgelopen 3 dagen bijna 140nm gevaren en de olie van de keerkoppeling moet vervangen worden. Dat doe ik even zelf. De volgende oliewissel is de motorolie zelf en die moet bij 50 draaiuren gebeuren maar zover is het nog niet. Bij het controleren van de motor kom ik er achter dat de afstelling van de schakelhefboom van de keerkoppeling niet goed staat. Ik had al zo’n vermoeden want in de haven van Donsö wilde het manoeuvreren al niet optimaal en hier in de haven was dat alleen maar erger geworden. Weer een teleurstellinkje over de kwaliteit van het geleverde werk maar na een half uurtje priegelen schakelt de keerkoppeling probleemloos. What’s next? Varberg zelf is een behoorlijk grote stad en het is leuk om daar door heen te wandelen. Als je aankomt varen zie je van verre al de vesting op een berg tegen de haven liggen en daar willen we een bezoek aan brengen.

20230813-18.15u Varberg

Het terrein komen we wel op en we kunnen buiten wat rondwandelen maar verder is alles helaas gesloten. Ook het oude badhuis is gesloten en alleen van buiten te bewonderen. Dat is jammer want de binnenkant moet ook erg mooi zijn.

20230814-12.14u-2 Varberg

In Varberg maken we nog even een wandeling naar een tankstation om wat diesel te halen. We tanken bij voorkeur niet in havens. Dat heeft twee redenen, de eerste reden is dat je nooit weet hoe oud die diesel is en of er verontreiniging of (condens)water in zit en de andere reden is de (hogere) prijs van brandstof in havens. We zetten dat verschil liever om in bier.

20230814-11.45u

Morgen wordt weer een lange dag. We willen de grens naar Denemarken over en gaan naar Helsingør. Er is geen wind voorspelt en het wordt een lange dag motoren. De wekker staat op 4u en we hebben er zin in! Hoe anders kan het worden? Als we de haven uitvaren is er inderdaad weinig wind maar na een uurtje begint de wind wat aan te zetten, kan de motor een tandje lager en de genua erbij.

20230815-05.07u Varberg20230815-05.47u

Na nog een uurtje zetten we ook het grootzeil en kan de motor helemaal uit. Wat een rust komt er dan over de boot, heerlijk. Na nog een uurtje beginnen we na te denken over reven en voordat we het weten varen we met een dubbel gereefd grootzeil en hebben we de genua een stuk ingedraaid. Zo wordt een saai motordagje een actieve zeiltocht. Als we in de buurt van Helsingør komen is de wind voor vandaag op en is het gedaan met de pret, gaan de zeilen naar beneden en brengt de motor ons verder naar de haven.

20230815-14.12u-1

We kijken tevreden terug op een dag waarin we heerlijk hebben gezeild en ruim 80nm dichter naar huis zijn gekomen. Na een lekker nachtje roept de plicht weer. Gisteren hadden we geconstateerd dat de motor wat meer leek te trillen en dat moet gecontroleerd worden. Al snel blijkt dat 1 van de moeren van de hoogteafstelling op de motorsteunen is losgelopen en moet worden vastgezet. Daarbij controleer ik gelijk de uitlijning van de motor op de schroefas en stel deze wat bij.

20230816-11.22u Helsingør

Morgen als we naar København gaan maar eens kijken wat deze inspanning heeft opgeleverd. De middag besteden we aan een bezoek aan slot Kronborg. Dit slot staat vooral bekend als het slot waar vanaf de 16e eeuw, door schippers de zgn. Sonttol moest worden betaald voor de doorvaart door de Sont naar de Baltische staten en met name naar Gdansk.

20230816-13.54u Helsingør20230816-14.08u Helsingør20230816-14.12u Helsingør20230816-14.22u Helsingør20230816-15.12u Helsingør

De Sont is hier maar 2,5nm breed en vanaf het slot makkelijk te beheersen. De opbrengst werd in tegenstelling van wat je zou verwachten nauwelijks besteed aan het land maar werd grotendeels door het koninklijkhuis verbrast. Eenmaal weer buiten hebben we nog tijd over om door het oude centrum te lopen en op een terrasje een welverdiend biertje te drinken.

20230816-15.43u-1 Helsingør20230816-15.44u Helsingør20230816-15.52u Helsingør20230816-16.04u-1 Helsingør20230816-16.09u-1 Helsingør20230816-16.15u Helsingør20230816-16.21u Helsingør

Helsingør is een mooie plaats en we komen hier beslist nog een keer terug en blijven dan wat langer want er is nog genoeg te zien.

1. Ria:
    18 augustus 2023
    Tussen alle technische strubbelingen door zien jullie veel mooie plekjes. Hopelijk vanaf nu geen verrassingen meer. Fair winds!
  2. Arjen en Ilse Weber:
    18 augustus 2023
    Dankjewel Ria, voor de komende dagen zelfs heel weinig wind maar we liggen vlak tegen den Lille Havnfrue aan en gaan lekker de stad in. Zondag of maandag weer verder.
  3. John & Peet:
    18 augustus 2023
    Goed om te lezen dat het weer een echt reisverslag is geworden. De motor blijft volgens mij nog wel een even aandacht vragen..... Geniet van nog vele "anker biertjes" en een mooie verdere reis.
  4. Arjen en Ilse Weber:
    18 augustus 2023
    We gaan zeker verder met genieten, waren we trouwens niet mee gestopt hoor 😀
  5. Tim:
    19 augustus 2023
    Heerlijk om te lezen. De lol spat er weer van af. Mooie technische termen en prachtige foto's. Hier en daar raadselachtig ( wie is die collega van de zeemeermin uit kopenhagen..) en dat is leuk. Geniet er van !!
  6. Arjen en Ilse Weber:
    19 augustus 2023
    De collega of wannebe, wat je maar wil is Han. 😀