Grebbestad en de vastgelopen motor

9 augustus 2023 - Grebbestad, Zweden

We liggen inmiddels ruim 2 en een halve week in Grebbestad en het wordt tijd dat er wat gaat gebeuren maar zover is het nog niet. We liggen hier tegen een grote parkeerplaats aan waar van alles te doen is, vooral ’s nachts. In Zweden is een foutje gemaakt met de wetgeving waardoor auto’s met een snelheidsbegrenzer tot 30 km/u als tractor worden aangemerkt. De lokale pubers maken daar dankbaar gebruik van en ’s avonds begint de ellende. De jeugd schoolt samen en troeft elkaar af met zo hard mogelijke muziek en doen daarbij ook wedstrijdjes in hard optrekken en herrie maken met knallende uitlaten. Dat duurt tot in de vroege uurtjes en van slapen komt niet zo veel. Voor een nachtje is dat niet zo heel erg maar het duurt nu al een paar dagen en dan wordt het toch anders. Als het een dagje mooi weer lijkt te blijven pakken we de bus naar Fjällbacka en komen eindelijk in het plaatsje dat we op de heenweg, vanwege het slechte weer, hebben overgeslagen. Hier is ook het station van de Sjöräddningssällskapet Fjällbacka dat ons een week daarvoor van zee heeft gehaald.

20230803-13.32u

Het plaatsje ligt idyllisch tussen het Vetteberget, met de diepe Kungsklyftan, en de zee ingebouwd. Er zijn nog veel oude huizen en er is genoeg te zien.

20230803-11.58u20230803-12.24u20230803-12.53u-120230803-13.36u

Als een van de weinige bezoekers slaan we de locaties van de serie ‘Fjällbacka murders’ over. De weersverwachting klopt helaas niet en we krijgen een paar vette buien over ons heen. We eten hier nog en lekker gebakken stuk vis en rond 3u pakken we de bus terug naar Grebbestad. Na heel veel puzzelen, meten en opnieuw puzzelen denken we eruit te zijn en gaan we meten of de Solé motor die van Arjen Kroeze uit Dronten moet komen echt in onze boot past. Groot is de teleurstelling als blijkt dat die motor niet in ons motorruim past. Ook de Craftsman motor die we met hulp van Johan Sluiter hebben uitgezocht blijk te lang te zijn voor het motorruim en zo komen we uiteindelijk uit bij een Lombardini scheepsdiesel waarvan de werf dealer is. Zeker geen goedkope optie maar wel een motor die past. Met een iets andere keerkoppeling kan bij deze optie ook de schroef die we net een goede maand daarvoor hadden geplaats blijven en hoeft er geen nieuwe voor te komen. We meten alles nog een keer na en bestellen vervolgens de motor. We vieren deze mijlpaal met een eenvoudig etentje bij de lokale Thai. Het wachten is nu op de levering van de motor met toebehoren. Deze komt erg snel maar er blijken enkele onderdelen niet meegeleverd te zijn en zo verspelen we weer een paar dagen. We beginnen het ondertussen wel een beetje zat te worden en besluiten een lange wandeling te gaan maken om zo weer even van de boot af te zijn, We pakken opnieuw de bus naar Tanumhede en zoeken bij het busstation de blauwe bordjes van ‘Bohuslän kuststigen’ op. Verstopt achter een sporthal vinden we het pad en gaan op weg. We wandelen door de bossen en velden en komen op erg mooie plekjes.

20230806-14.03u

Onderweg staan overal paddenstoelen en we spreken nog een opa met zoon en kleinzoon die ze aan het verzamelen zijn. Hier mag dat nog gewoon.

20230806-13.50u-120230806-13.50u-220230806-13.50u

We komen nog langs een graf van ongeveer 4000jaar geleden dat volgens een legende het graf van een Schotse hoofdman zou zijn. Die Schot leefde ongeveer 1000jaar geleden  dus het zal wel bij de legende blijven.

20230806-13.57u

Na dit graf is het nog een eind lopen naar de begraafplaats van de Schotten die het 800j geleden niet overleefd hebben. Hier verlaten we ‘Bohuslän kuststigen’ en moeten nu op andere listige wijze de weg naar de Munkkyrkan zien te vinden. Deze grot ligt tegen de zee en het vergt behoorlijk wat intuïtief klifwandelen om er te komen. Natuurlijk vinden we de plaats maar we blijken er boven te staan en kunnen daar niet van de rotsen afklimmen en moeten dus nog even een eindje omlopen. We bereiken ons doel, blijven daar even wat rondhangen om wat foto’s te maken en wandelen daarna het laatste stukje door naar de haven.

20230806-16.26u Grebbestad20230806-16.40u Grebbestad

Met ruim 22000 stappen op de stappenteller over vaak zeer lastig terrein hebben we het wel gehad en hoeven vanavond niet meer zo nodig te koken en sluiten de dag af met een hamburger en lekkere frietjes en natuurlijk een groot glas Grebbestadøl. Vervolgens vroeg naar bed want morgen om 9u staan de monteurs bij de boot om aan de inbouw van onze nieuwe motor te beginnen. Samen met de monteurs kwam ook de regen maar gelukkig krijgen we de motor snel naar binnen en kunnen we de sprayhood weer over de ingang zetten. Zo kunnen we gewoon droog werken en wordt niet alles drijfnat.

20230807-12.10u Grebbestad

Het is een behoorlijke klus om de motor op de juiste plek voor de schroefas te krijgen en de motorsteunen te monteren.

20230807-12.36u Grebbestad

Om dit goed te kunnen beoordelen wordt de boot nog uit het water gehaald en kan ik van de gelegenheid gebruik maken om de onderkant goed te bekijken en schoon te spuiten.

20230807-11.41u Grebbestad20230807-11.06u Grebbestad

De antifouling is behoorlijk slecht maar dat wordt een klusje voor het najaar. Nadat de monteurs naar huis gegaan zijn inspecteer ik nog een keer of alles goed staat en juist gemonteerd is. Dat is maar goed ook want alle 8 bouten van de motorsteunen blijken niet vast te staan. Dat is voor morgen. De volgende dag komt 1 monteur alles afmonteren en uiteraard komt dit dan ter sprake. Samen sleutelen we de rest van de dag door en rond 5u zijn we al een heel eind in de goede in de richting. Morgen maken we de laatste klusjes af en gaan we proefdraaien en een proefvaart maken. Behalve dat de dynamo nog even tegensputtert verloopt dat prima en kunnen we gaan proefdraaien.

20230809-14.36u Grebbestad

Als dat goed gaat maken we los voor een proefvaart. Dat verloopt allemaal vlekkeloos en wat rest is de rekening betalen. Dat doen we morgenochtend om 8u en daarna vertrekken we, bijna 3 weken nadat we hier binnen zijn gebracht, gelijk in zuidelijke richting. Storm ‘Hans’ is dan zo goed als uitgeraasd en de route tussen de scheren door staat al op de computer. Eindelijk bepalen wij weer wat er gaat gebeuren en dat geeft een heel goed gevoel. Lekker onze vakantie verder vieren.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ronald Lemmen:
    9 augustus 2023
    Hoi Ilse & Arjen, Ik vind het knap dat jullie er zo geduldig en vakkundig mee om gegaan zijn.
    Nu is het tijd voor een vlekkeloos vervolg, veel succes ermee. Groetjes Ronald
  2. Arjen en Ilse Weber:
    9 augustus 2023
    Dankjewel Ronald. We gaan morgen weer lekker verder maar wel iets sneller dan in eerste instantie gedacht.
  3. Steven:
    9 augustus 2023
    Fijn dat de motor ellende is opgelost, bewondering voor jullie geduld en geniet nu weer door van de tocht, op zich een goede plek om even vast te liggen dat West Zweden. Maar toch… goede vaart !!
  4. Arjen en Ilse Weber:
    Dankjewel Steven.
  5. Henk:
    9 augustus 2023
    Ik wens jullie met de nieuwe motor voor altijd een veilige en zorgeloze reis.
    Complimenten dat je het zelf hebt geplaatst.
    Hartelijke groeten,
    Ann & Henk
  6. Arjen en Ilse Weber:
    Dankjewel Henk.
  7. L. STARING:
    10 augustus 2023
    Goedemorgen Arjen&Ilse, veel respect zo zie je maar geduld is 'n schone zaak. Chapeau. Hoop dat Hans verder geen belemmering zal zijn om verder te reizen. Fijne dag grtjs👋👋🍀🪷
  8. Arjen en Ilse Weber:
    10 augustus 2023
    Hans is er niet meer. Alleen de naweeën in de vorm van hoge golven zijn er nog. Daarom zijn we vandaag tussen de scheren door zuidwaarts aan het gaan. We hebben genoten en liggen nu beschut achter een eiland geankerd. Morgen weer verder.
  9. Georginahaleber:
    10 augustus 2023
    Heel veel liefs en een goede reis verder, Gertie
  10. Arjen en Ilse Weber:
    10 augustus 2023
    Dankjewel Gertie, we zijn weer lekker onderweg en zijn vandaag goed opgeschoten.
    Groetjes Arjen en Ilse
  11. Jolle Meijer:
    10 augustus 2023
    En zo is dit een erg dure vakantie 🫣
    Nu maar hopen dat alles goed gaat en dat het genieten weer verder kan.
  12. Arjen en Ilse Weber:
    10 augustus 2023
    Daar zijn we vandaag weer mee begonnen en hebben ongeveer 100km gevaren.
  13. Ben Mulder:
    10 augustus 2023
    Goeie reis Arjen en Ilse en verder nog een fijne vakantie.
    Gr Ben
  14. Arjen en Ilse Weber:
    10 augustus 2023
    Dankjewel Ben, gaat lukken!
  15. Tim:
    10 augustus 2023
    Het is een hele prestatie. Inclusief uitbouwen, inbouwen en testen. En dan ook nog een storm over je heen krijgen. Laat dat maar aan jullie over: jullie kijken zo onderhand nergens meer van op. Weersvoorspelling is gunstig. Misschien komt het vakantiegevoel snel weer terug. Goede vaart!!
  16. Arjen en Ilse Weber:
    11 augustus 2023
    Gelukkig is het allemaal achter de rug en zijn we weer lekker onderweg. Heeft wel veel tijd gekost en we gaan nu wel wat sneller door. Hopelijk nog tijd voor een paar dagen in Kopenhagen
  17. John & Peet:
    11 augustus 2023
    Wat een heftig verhaal met een vastgelopen motor. Ik kan mij voorstellen dat dit ook wel een paar onzeker (angstige) momenten heeft opgeleverd. Stuurloos voor anker in dieper water met een hevige storm in het vooruitzicht geeft aardig wat onzekerheid over wat de volgende stap zal zijn. Super dat jullie snel en netjes zijn binnengebracht en dat er uiteindelijk een nieuwe motor gevonden en geplaatst is. 3 weken vertraging op vakantie is dan een redelijk goede afloop van dit avontuur.
    We hopen dat het verdere vervolg nu weer gewoon voor de wind gaat ...
    Voor jet het weet is het september.
    Groetjes en nog veel vaarplezier, John en Peet
  18. Arjen en Ilse Weber:
    11 augustus 2023
    Het was idd geen pretje maar we hadden het helemaal in de hand. Bang zijn we geen moment geweest. Ondertussen zijn we weer lekker onderweg in zuidelijke richting. We hopen dat het weer eindelijk eens wat stabieler gaat worden en nog wat tijd hebben voor een paar dagen Kopenhagen
  19. Joke van den Heijkant:
    11 augustus 2023
    Ilse & Arjen, eindelijk is de klus geklaard, top hoe jullie dit allemaal weer hebben geklaard. We wensen jullie een hele goede en veilige tocht terug. Gelukkig dat “Hans” ( sorry🤣) uitgeraasd is! Lieve groet PieKant ⛵️
  20. Arjen en Ilse Weber:
    11 augustus 2023
    Dankjewel Joke, het was wel een heel gedoe hoor. Gelukkig kunnen we nu ook weer verder. Eerst nog even naar Kopenhagen en daarna snel door naar Rotterdam.