Hellevoetsluis – Gouda

12 september 2023 - Gouda, Nederland

Nu we weer in Nederlands binnenwater varen daalt er een vreemde rust over de Vela neer. We zijn nog lang niet thuis en aan de andere kant kan er eigenlijk niets onverwachts meer gebeuren en kan er ook niets meer fout gaan. De afstanden worden korter en we kunnen vanaf hier met alle weersomstandigheden varen en verwaait liggen is eigenlijk niet meer mogelijk. In eerste instantie waren we van plan om nog even naar St Annaland te varen en daar Ad en Scarlett van de Zazoe op te zoeken maar helaas is de Haringvlietbrug al het hele jaar in reparatie en om nu via de Oosterschelde te varen en het hele stuk te motoren, daar hebben we niet zo’n zin in. In plaats daarvan lopen we Hellevoetsluis aan om daar bij tante Hennie en Dick op familiebezoek te gaan. Ze hadden ons al via de webcam op het havenhoofd aan zien komen en we liggen nog maar net vast of we krijgen al een berichtje of ze ons op konden komen halen.

IMG-20230904-WA0001

Het wordt een gezellig middagje en pas na het avondeten worden we weer keurig in de haven afgezet. Uiteraard wandelen we nog even door het plaatsje en doen boodschappen voor de bbq. Hellevoetsluis blijft ondanks dat we er al vaak geweest zijn iedere keer weer een gezellige havenplaats.

20230904-13.57u20230905-10.50u

Als de boodschappen in de koelkast liggen maken we los voor een tocht van wel 5nm. Precies daar waar het Spui in het Haringvliet uitkomt is een prachtig plekje om te ankeren of als je geluk hebt, aan een vrije ankerton vast te maken. Wij hebben deze keer geluk en liggen daar lekker beschut en in het zonnetje. Na de bbq worden we nog getrakteerd op een mooie zonsonderang en volgt een rustige nacht onder een mooie sterrenhemel en met zicht op de vele rode lampen van de Haringvlietdam, ver weg over het gladde water, kan de dag niet meer stuk.

20230905-18.48u20230905-18.16u-1

Van hieraf is het maar een klein stukje naar Oud Beijerland.

20230906-11.23u

Hier gaan we op bezoek bij Koos en Marja, een neef van Arjen en zijn vrouw. Wat is Oud Beijerland een mooi plaatsje. Bij een eerder bezoek hadden we dat niet zo in de gaten gehad maar nu we hier in de haven liggen valt het ineens op.

20230906-17.21u20230906-14.16u

Op de terugweg naar de boot komen we langs een terras aan het water en eten hier lekkere pizza’s met een groot glas bier ernaast. Het is nog steeds erg zomers en warm. Het wordt zo langzamerhand tijd om de grote stad op te zoeken en ook die is niet zo heel ver weg.

20230907-14.25u-1

De Oude Veerhaven, vlak onder de Erasmusbrug in Rotterdam wordt onze volgende stop.

20230907-17.31u-120230909-11.59u

Met een speling van een dag zijn we op tijd om op 9 september de verjaardagen van Ilse en Sanne te vieren. Vorig jaar deden we dat in Dronten en nu hier in Rotterdam. Met voorbedachte rade natuurlijk want zo kunnen we onze reis rekken naar 4 volle maanden. De Veerhaven is overdag en ’s avonds een behoorlijke klotsbak maar als de laatste watertaxi’s vertrokken zijn wordt het water gelukkig snel rustig en kan je hier prima overnachten. Overdag zijn we toch niet op de boot want we hebben nog genoeg te doen. Er moeten boodschappen voor de verjaardagen worden gedaan en we maken, voor een laatste wasje, dankbaar gebruik van Sanne’s wasmachine en droger.

20230909-18.08u-3

Ondertussen kijken we natuurlijk onze ogen uit in Rotterdam waar voldoende te zien is voor een verblijf van nog veel langer. Volgende keer misschien.

20230909-12.41u-120230909-13.13u

Na nog een avondje bijkletsen op de boot van oom Tom die, op loopafstand, aan de overkant van de Maas in de Binnenhaven ligt wordt het tijd om weer wat verder naar het noorden te gaan.

20230908-00.59u-1

Onze volgende stop is Gouda. Hier blijven we ook nog lekker een dagje hangen. We liggen in de Kattensingel tegen het Regentesseplantsoen aan.

20230910-18.30u

Veel mooier kun je in Gouda niet liggen en het is maar een paar honderd meter van de markt met het prachtige stadhuis en de Korte Groenendaal waar Arjen’s moeder bijna 100 jaar geleden opgroeide.

20230911-13.06u-1

De wandeling door de stad voert langs allerlei plaatsen die herinneringen aan verhalen over vroeger oproepen en de dag vliegt voorbij.

20230911-16.45u20230911-12.49u20230911-18.19u-120230911-16.47u20230911-12.19u-1

We eten shoarma in een shoarmatent die recht tegenover de voormalige kruidenierswinkel van Arjen’s opa en oma ligt,

20230911-17.56u

eten nog een ijsje op de markt en gaan terug naar de warme boot om daar, vanavond, de strijd tegen de vele muggen aan te gaan. Uiteraard zijn wij de verliezers.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marga:
    12 september 2023
    Leuk weer. Sterkte met de muggen.
  2. Arjen en Ilse Weber:
    13 september 2023
    4 maanden onderweg en 2 muggen gezien. Lig je een nachtje in Gouda en wordt je gelijk helemaal lens geprikt 😱
  3. Tim:
    13 september 2023
    Voor mij als echte snelwegman gaat er een wereld open. Hoe kom je van Oud Beijerland naar Gouda via de waterwegen: een raadsel. En prachtig om te zien en te lezen.
  4. Arjen en Ilse Weber:
    Tja, Google maar eens op 'staande mast route'
  5. Ria:
    13 september 2023
    Dat is weer eens iets anders familiebezoek per boot afleggen. Leuk hoor!
    Beetje laat maar alsnog van harte gefeliciteerd en een mooi nieuw levensjaar gewenst!! 😘
  6. Arjen en Ilse Weber:
    13 september 2023
    Ja, dat was weer eens heel wat anders. Tot de afsluittocht.
  7. Henk:
    13 september 2023
    Iedere keer weer leuk om te lezen. Bijna niet voor te stellen wat je met een zeilboot allemaal kunt doen.
    Onder andere even naar Zweden en daarna nog even gezellig op familie bezoek in het binnenland van Nederland en dat allemaal in één vakantie.
    :-)
  8. Arjen en Ilse Weber:
    13 september 2023
    Met een beetje tijd kom je een heel eind hoor 😀
  9. Pieter en Lies Dotinga:
    13 september 2023
    Ilse, Arjen, deze keer vanuit een zonnig 🇪🇸, die muggen 🦟 van jullie moeten wel familie hebben.
    Ook hier (vr)eten ze ons op!
    Nog een stukje en dan zijn jullie ook weer 🏠
    We hebben genoten van jullie reisverhalen. Straks bij de Taptoe praten we vast bij.
    Tot dan
  10. Arjen en Ilse Weber:
    13 september 2023
    Zo, zomaar in Spanje 😀 hoe is dat zomaar gekomen? Dat horen we wel in 010.
  11. Marga:
    13 september 2023
    Toen wij ong. 15 jaar geleden in Gouda waren, met de boot en warm weer, waren er ook heel veel muggen en lek geprikt. Grrrr.
  12. Arjen en Ilse Weber:
    19 september 2023
    Ik ken Gouda niet anders. Al van kinds af aan muggen, muggen en nog eens muggen.