København – Cuxhaven

26 augustus 2023 - Cuxhaven, Duitsland

De volgende stop is København. Dat is in vergelijking met de vorige trajecten maar een kleine stap verder. De 25nm leggen we ondanks de tegenstroom snel af en we meren af op de laatste vrije plaats in de Langelinie Lystbådehavn. Deze haven ligt pal naast Den Lille Havnfrue en onze ligplaats ligt daar dan nog het dichtste bij. Behalve natuurlijk even naar de zeemeermin lopen,

20230818-21.22u

halen we nog even wat diesel en verder doen we vandaag verder niets meer.

20230817-15.35u København

We hadden al gezien dat er een parcours werd uitgezet en na het avondeten wordt het opeens druk in de haven en komen er allemaal hardlopers door de haven en vlak voor onze boot langs. Het blijkt de Royal Run te zijn die vandaag wordt gelopen.

20230817-19.22u

De volgende dag staat helemaal in het teken van de highlights en ‘places to be’ van de stad. De stappenteller gaat beslist overuren maken. We beginnen met de wijk Nyboder waar Christian IV vanaf 1631 huizen liet bouwen voor de militairen en hun gezinnen van de steeds groter wordende Deense marine. De wijk bestaat uit meerdere straten met lange rijen identieke huizen. De kleur van deze huizen is zo karakteristiek dat het zelfs de naam van de wijk heeft geregen, Nyboder geel.

20230818-11.11u

We lopen van hieraf door naar het sushirestaurant waar we vanavond willen eten. Even kijken of we daar fatsoenlijk kunnen zitten en reserveren. Daar vlakbij is de Marmor Kirken (Frederikskerk). Deze kerk is helemaal rond, zoals de naam al zegt van marmer in Barok-rococostijl gebouwd. Ik ben niet zo van de kerken maar deze maakt toch wel indruk op me.

20230818-11.42u20230818-11.45u

Vanuit de kerk lopen we zo het plein van het Koninklijke Amalienborgpaleis op. Het is precies 12u en het is er erg druk vanwege de wisseling van de wacht.

20230818-12.03u

We blijven natuurlijk even staan kijken maar lopen daarna snel verder richting Nyhavn. Hier hebben we jaren geleden met onze zeeschouw gelegen en proberen er nog iets te herkennen. Eén ding is zeker, toen was het er beslist nog niet zo toeristisch als dat het nu is.

20230818-12.22u

We kopen er onze traditionele koelkast magneetjes en steken daarna snel het water over richting Christiania. Ja, dat van de naam van onze reis naar Christiania². Maar voordat we daar komen beklimmen we eerst de toren van de Christians Kirke. We hadden de wenteltrap rondom de torenspits al van ver af gezien en vonden dat wel een uitdaging. Uiteindelijk bleek voor mij de uitdaging toch iets te groot en ik vond het op de omloop wel prima maar Ilse, mijn heldin, heeft de eer van de familie gered en is helemaal naar boven geweest.

20230818-13.45u20230818-14.12u20230818-14.10u-1

Nu snel door naar de Vrijstaat Christiania want daar was het allemaal toch om te doen. Wat bijzonder, echt een vrijgevochten gebied met een zeer hoog hippiegehalte en alternatievelingen. Waar ook hasj en wiet vrijelijk in kraampjes worden aangeboden. NO PICTURES! Ze brouwen hier ook hun eigen bier en uiteraard met hennepextracten.

20230818-14.39u20230818-14.54u20230818-14.55u-120230818-14.47u

Van hieruit wandelen we over de buitenste verdedigingswal van de oude stad langs veel alternatieve woningen. Dit is eigenlijk het woongebied van Christiania.

20230818-15.06u

We komen hier ook langs een oude gevangenis met executieplaats uit de tijd vlak na de oorlog waar meerdere foute Denen hun einde vonden. In de bouwplannen en tekeningen van dit complex wordt overigens ironisch genoeg gesproken over een ‘pistoolschietbaan voor bewegende doelen’…. Ook dat is København.

20230818-15.29u

Het is inmiddels al wat later geworden en het wordt tijd dat we naar de boot terug gaan om nog even met de benen omhoog te zitten en van een biertje te genieten. Het sushirestaurant blijkt een prima keuze te zijn en we genieten hier van de lekkerste creaties van de kok.

20230818-19.34u

Eenmaal terug aan boord wordt het snel stil op de boot. Dag 2 in de stad staat in het teken van, we zien wel waar we tegenaanlopen en dat doen we dan ook.

20230819-11.49u

Op weg naar het winkelcentrum van de stad komen we langs Christiansborgpaleis. Het staat hier helemaal vol met auto’s met paardentrailers en een vrachtauto van een Deens garderegiment huzaren. Nieuwsgierig als we zijn gaan we op onderzoek uit en komen terecht op het binnenplein van het paleis waar de 50e verjaardag van de ‘Unie van hippische verenigingen’ wordt gevierd met een show. Het staat er al vol met allerlei rijtuigen en als dan ook nog koningin Margrethe arriveert blijven we maar kijken. Het wordt een mooie show en pas uren later gaan we weer verder.

20230819-12.45u20230819-13.09u-120230819-12.53u20230819-14.11u20230819-14.28u20230819-14.35u

Via de grote winkelstraten wandelen we nog door het park en de rozentuin bij het Rosenborgslot.

20230819-15.39u-120230819-15.42u20230819-16.11u-120230819-16.16u

We doen nog wat boodschappen en komen uiteindelijk, aan het einde van de middag weer terug op de boot. We hadden inmiddels van 2 andere zeilers gehoord dat je je aan de overkant van het water, bij Reffen, prima kan vermaken en kan eten. We hadden de vorige avonden al de muziek en gekleurde lampjes van Reffen gehoord en gezien en besluiten het een kans te geven. We steken met het havenpontje over en komen opeens in een multiculti omgeving terecht waar iedereen zichzelf kan zijn en ook is. Wat leuk!

20230819-18.50u-120230819-19.04u-2

20230819-20.05u

Hiermee sluiten we København af en gaan morgen verder naar het zuiden. Op de planning staat Klintholm. Helaas is er geen wind en onze nieuwe motor komt zo wel aan zijn uurtjes.

20230820-10.39u

Bij de kliffen van Møn is het bladstil en er liggen veel boten onder de bekende witte kliffen geankerd. We varen onderlangs en zien de kliffen waar we vorig jaar bovenop waren, nu vanaf het water voorbij komen.

20230820-16.12u-120230820-16.29u20230820-16.37u

Eigenlijk hebben we helemaal geen zin om weer in een haven te liggen en we varen nog 10nm door waar we in het Hestehoved Dyb een stil ankerplekje vinden. Wat een serene rust en toch weer een stukje verder dan gepland. Als we wakker worden is het wat mistig maar gelukkig trekt dat snel op en met een prima windje gaan we vandaag (eindelijk weer) zeilend verder naar Rødby. Zodra we bij Gedser om de hoek komen krijgen we wind en stroom tegen en is het gedaan met zeilen. We gaan op de motor verder. Als we bij Rødby in de buurt komen valt de wind helemaal weg maar nog belangrijker groeit ook het besef dat Rødby eigen helemaal niets is en dat Bagenkop maar een paar uur verder is. Zo eindigt vandaag dus, met het invallen van de duisternis, in Bagenkop. Na een paar lange dagen hebben we recht op een rustdagje en waar kan dat beter dan in een haven waar we in het verleden vaker geweest zijn en waar eigenlijk niets is. En ja, de herinneringen en het haventje zelf zijn voor ons voldoende voor een fijne dag.

20230822-15.26u20230822-15.48u20230822-16.25u-1

Als we een dag later verder gaan schijnt de zon weer en hebben we een hoog aan de windse koers naar Kiel en we zeilen het hele stuk.

20230823-11.08u-3

Vlak voor de Kieler Förde draait de wind nog een beetje en moeten we verder opkruisen. Als even later de wind te hard en te vlagerig wordt gaan de zeilen naar beneden en motoren we het laatste stukje naar de Plüschowhafen. In vervlogen tijden kwamen we hier bij de Britisch Kiel Yachtclub overnachten. De BKYC bestaat niet meer maar je kan hier prima ankeren. ’s Avonds brand er opeens licht in het oude clubgebouw en staan er deuren open. We stappen in ons bijbootje om eens te gaan kijken maar worden op het terrein op afstand gehouden van het gebouw en krijgen geen toestemming om even binnen te kijken hoe het ook alweer was en of er nog iets tastbaars is. Jammer.

20230823-16.20u

De volgende morgen gaan we vroeg anker op en schutten zonder noemenswaardige wachttijd naar het kanaal. Hier is het business as usual. Gewoon een lange dag motoren en zo af en toe een groot schip.

20230824-16.13u20230825-09.01u-2

Bij kilometerpaal 20 komen we bij de Weiche Dückerswisch en gaan daar voor de nacht tussen de palen liggen. We drinken hier onze bewaarde Grebbestadbiertjes, eten Zweedse chips en kijken naar de grote schepen die hier steeds voorbij komen.

20230824-16.50u20230824-18.13u-2

Morgen nog 20km en dan zijn we weer ‘thuis’ op de Elbe. Die 20km zijn voorbij voordat je het weet en we kunnen bij aankomst in Brunsbüttel gelijk naar de Elbe schutten.

20230825-10.33u

Op de Elbe staat helaas geen wind en we moeten verder motoren naar Cuxhaven. Met de stroom mee zijn we er zo en liggen weer vast in onze welbekende haven van de SVC.

20230826-14.03u-120230826-14.50u

Het grote plannen van het verloop van de reis door de Duitse Bocht kan beginnen. Maar eerst een dagje niksen en een ijsje van Agnoli.

20230826-14.29u

1. Marga:
    26 augustus 2023
    Leuk weer. Goede vaart terug door de Duitse bocht.
  2. Arjen en Ilse Weber:
    26 augustus 2023
    Dankjewel. Zoals het er nu uitziet vertrekken we m9rgen rond 11u richting Ts.
  3. Nenna:
    26 augustus 2023
    leuk om weer mee te genieten, benieuwd naar de volgende etappe en goede vaart ⛵️
  4. Arjen en Ilse Weber:
    27 augustus 2023
    😀 Wij ook. De weervoorspelling is iedere keer weer anders.
  5. Tom en Suzan, Endeavour:
    27 augustus 2023
    Leuk jullie belevenissen weer te lezen! Goede vaart voor de volgende etape.
  6. Arjen en Ilse Weber:
    27 augustus 2023
    Dankjewel Suzan, om 11u vertrekken we naar Helgoland. Morgen door naar Vlieland ofzo.
  7. Marianne:
    27 augustus 2023
    Leuk weer zo’n uitgebreid verslag. Kopenhagen blijft aantrekkelijk. Goede vaart vandaag begrijp ik?
  8. Arjen en Ilse Weber:
    27 augustus 2023
    Vannacht teveel wind dus straks naar Helgoland en morgen door naar Nederland.
  9. Evert Jochemsen:
    27 augustus 2023
    Mooi sfeer verhaal en nu op bekend terrein terug naar de thuis haven. Goede vaart mede namens Remmy.
  10. Arjen en Ilse Weber:
    27 augustus 2023
    Dankjewel, straks naar Helgoland en morgen door richting Nederland.
    Gr, Arjen
  11. Sonja Weber:
    27 augustus 2023
    Nog veel plezier op het laatste stukje!
  12. Arjen en Ilse Weber:
    Laatste stukje? We moeten nog door naar Rotterdam hoor 😂
  13. Hans Coors:
    27 augustus 2023
    Veilige terug vaart en hou de spullen heel
  14. Arjen en Ilse Weber:
    Gaan we proberen Hans 😂
  15. Ria:
    27 augustus 2023
    Leuk uitgebreid verslag weer. Goede reis naar Helgoland.
  16. Arjen en Ilse Weber:
    28 augustus 2023
    Dankjewel, en het was een goede reis 😀. Straks gaan we lekker verder naar Vlieland. Wind is erg gunstig maar wordt misschien een beetje zwak. Dan zetten we er wel een onderwater genua bij.
  17. Ria:
    28 augustus 2023
    Haha. Die is in ieder geval weer betrouwbaar. Gelukkig niet erg lang hoeven te wachten op een weergaatje.
  18. Henk:
    29 augustus 2023
    Zo leuk om te lezen en om foto's te zien. Ik ben ooit in Kopenhagen geweest maar ik heb niet zoveel gezien als jullie.
    Laatste stuk naar Nederland. Ik wens jullie een behouden vaart.
    Hartelijke groet
  19. Arjen en Ilse Weber:
    29 augustus 2023
    Inmiddels varen we boven Vlieland en n hebben net besloten door te gaan naar Tx.
  20. Joke van den Heijkant:
    29 augustus 2023
    Weer een mooie reis gemaakt ondanks wat tegenslag! Welkom terug, wij missen elkaar net, we zijn nu op weg naar Enkhuizen, na 3 Waddeneilanden!
  21. Arjen en Ilse Weber:
    29 augustus 2023
    Jammer, hadden we even kunnen bijkletsen. We zijn net vanuit Helgoland op Tx aangekomen.
  22. Joke van den Heijkant:
    29 augustus 2023
    Veel plezier, wij hebben, op onze laatste vakantiedagen, met veel plezier op de wadden gelegen! Gaan morgen naar Lelystad, donderdag even eruit voor een baard trim! Wie weet zien we jullie daar 🙋‍♀️🙋
  23. Arjen en Ilse Weber:
    29 augustus 2023
    Voorlopig niet hoor. Wij gaan eerst nog door naar Rotterdam. Op zaterdag 9 september vieren we daar de verjaardagen van Ilse en Sanne. We willen ook nog even naar Ad en Scarlet en daarna via de staande mast route heel rustig terug. Ergens rond de 20e denken we thuis te komen.
  24. Joke van den Heijkant:
    👍véél plezier en alvast gefeliciteerd 🥳 🎂🍻
  25. Arjen en Ilse Weber:
    7 september 2023
    Dankjewel 🎂
  26. Tim:
    29 augustus 2023
    Dat jullie Klintholms Havn overgeslagen hebben.... Maar ik snap het: de wind laat het afweten en dan is het fijn om door te gaan. Met een gloednieuw motortje. We hebben door jullie verhalen inspiratie op gedaan om enkele plekken in de toekomst te bezoeken. Vaar veilig die laatste stukjes. Fijne verjaardag 2x .
  27. Arjen en Ilse Weber:
    7 september 2023
    Dankjewel en inmiddels in 010.