Sandefjord – Grebbestad

26 juli 2023 - Grebbestad, Zweden

Naar Sandefjord is maar een half uurtje varen maar het vinden van een ligplaats kost ons meer tijd. In drukke havens wordt hier steeds vaker gebruik gemaakt van een online reserveringssysteem en het vrije plekje dat we gevonden hadden blijkt ook gereserveerd te zijn. Uiteindelijk vinden we toch een plekje voor de komende dagen in een ander deel van de haven. We willen wel verder maar de wind werkt weer eens niet mee. Sandefjord is gelukkig wel een leuk plaatsje waar we ons prima vermaken.

20230717-14.43u Sandefjord20230717-21.05u Sandefjord

We lopen langs het oude gerestaureerde kuuroord waar we kunnen aanhaken bij een rondleiding. De gids verschijnt verkleedt als de oude leidinggevende arts in ouderwetse kleding en begint een heel verhaal over het ontstaan van het kuuroord en hoe het er in die tijd aan toe ging. Helaas wel allemaal in het Noors en dat is best lastig. Tijdens de rondleiding wordt de beste man wel erg langdradig en op een mooi moment weten we te ontsnappen en gaan verder het stadje zelf in.

20230717-16.22u Sandefjord20230717-14.59u Sandefjord20230717-15.32u Sandefjord

Ergens boven de stad op de berg zijn wat mooie uitzichtpunten en dat wordt ons volgende doel.

20230717-16.31u Sandefjord

Op die berg moet ook ergens een skulpturenpark zijn en dat gaan we morgen opzoeken. Het is een hele klim maar het blijkt de moeite waard te zijn. We komen op een landgoed met een heel groot landhuis waar wel iemand gewoond heeft maar dat nu een hotel is dat gehuurd kan worden voor conferenties, feesten en partijen.

20230718-14.14u-2 Sandefjord20230718-14.26u Sandefjord

In het park staan wat beelden maar het bijzondere is een moderne betonnen ruimte met veel glas en licht waar marmeren kunstwerken van Knut Steen staan.

20230718-14.03u-1 Sandefjord

Een enkel beeld staat ook in brons in de tuin van het landgoed. Na een paar dagen zijn we de haven wel zat en er lijkt een weergaatje aan te komen waarmee we kunnen oversteken naar de Kostereilanden op de Noorse- en Zweedse grens. We zijn wel weer aan een nachtje achter ons anker toe en varen alvast een stukje de fjord uit naar Sandevik waar we in de baai een rustig ankerplekje vinden. Het is er erg gezellig met andere ankeraars en recreatie op de oever. Tegen de avond vertrekken alle strandmensen en kleinere motorbootjes en blijven wij in een rustige baai achter.

20230720-05.54u Sandevik20230719-16.28u-2 Sandevik

In de loop van de nacht gaat de wind verder liggen en als we vertrekken is het nog bijna windstil. Als we verder de fjord uitkomen merken we duidelijk de naweeën van meerdere dagen harde wind op het Skagerak. Er lopen nog hoge golven en er staat een flinke deining maar die komen van achteren en daardoor is er best goed te varen.

20230720-06.37u

De Kostereilanden zijn niet zo heel ver en na een uur of 5 varen komen we in de beschutting van de eilanden in rustig en vlak water terecht. We vinden in de Kostersund tussen de 2 eilanden het laatste vrije plekje van die dag en zijn blij dat we vastliggen. Het is nog vroeg in de middag en we willen vandaag Noord-Koster verkennen en rondwandelen. Morgen staat dan Zuid-Koster op het programma. De Kostereilanden staan bekend om hun diversiteit aan flora en fauna en zijn beschermd natuurgebied. Het is er inderdaad prachtig en we genieten van onze wandeling.

20230720-14.25u20230720-14.34u Nord Koster20230720-14.42u Nord Koster20230720-15.04u-2 Nord Koster20230720-15.47u20230720-16.09u Nord Koster

Aan het einde wacht ons een biertje met een bak friet op een terrasje met uitzicht op de Kostersund en de haven.

20230720-16.55u Nord Koster

Uiteindelijk zijn we net voor de regen terug op de boot en kunnen nog net op tijd de dektent opzetten.

20230720-20.41u Nord Koster

Van de schipper van de boot waar we tegen aan liggen horen we dat ze de volgende ochtend rond 9u willen vertrekken en we bedenken dat we dan ook losmaken om aan de beschutte oostzijde van Zuid-Koster een ankerplekje te zoeken. Van daaruit gaan we dan Zuid-Koster verkennen. Als we de volgende ochtend naar de weersvoorspelling kijken zien we tot onze schrik dat het allemaal weer anders wordt en dat  vanwege nieuwe harde wind ankeren niet verantwoord is en we besluiten hier niet te blijven maar direct los te maken en vandaag, tussen de scheren door, zover als mogelijk naar het zuiden te komen. We zijn wel een beetje klaar met al die harde winden van dit jaar en hopen dat het onder Kopenhagen wat beter wordt met het weer. Op nog een beetje zomer hebben we inmiddels wel recht. Het eerste stukje is nog een open zee met weer die hoge golven maar zodra we tussen de scheren komen wordt de zee vlakker en aangenamer om te varen en we genieten van de mooie kusten waar rotseilanden elkaar afwisselen.

20230721-11.09u

Navigeren is best lastig maar met onze plotter goed te doen en we schieten lekker op. Al we na een uur of 5 varen op de hoogte van Grebbestad varen wordt alles opeens heel anders; plotseling loopt het toerental van de motor terug, gaat de snelheid uit de boot en valt uiteindelijk de motor helemaal uit. Snel handelen is nu geboden. Bij het opnieuw starten van de motor gaat het temperatuur alarm af en de motor slaat gelijk weer af. Gelukkig hebben we de zeilen altijd aangeslagen en zeilklaar en op de genua kunnen we achter een paar rotsen op een beschut plekje komen en ankeren we daar op 15m diep water. We controleren gelijk de wierpot en de impeller van de waterpomp, deze zijn schoon en heel en wij kunnen nu niets meer zelf doen. Met de marifoon roepen we Sweden Rescue op. Die reageren bijna direct en we worden teruggebeld door een Nederlands sprekende dame, een Zweedse die een aantal jaren in Nederland had gewoond. Omdat het geen acuut noodgeval is komt de vrijwillige tak van de reddingsdienst ons ophalen.

20230721-13.57u20230721-13.25u-2

Zij brengen ons keurig bij de Volvo Penta dealer in Grebbestad en worden daar aan het servicesteiger tegen de kant gebracht.

20230721-14.07u Grebbestad

Omdat we donateurs van de KNRM zijn is dit alles helemaal kosteloos. Wat een super actie van deze mensen 😀😀😀. Morgen komt er waarschijnlijk een monteur kijken. De motor lijkt vastgelopen en ook met een gedemonteerde keerkoppeling en startmotor is de krukas niet te draaien.

20230723-16.02u-1 Grebbestad20230723-16.16u

Maandag kijkt de monteur verder maar wij zijn al aan het idee aan het wennen dat er een andere motor moet komen. De motor is inderdaad vastgelopen en is niet meer te repareren. Er begint een periode van uitzoeken en puzzelen wat er nu moet gebeuren. Er zijn een heleboel factoren die hierin meespelen en uiteindelijk komt het er op neer dat we een nieuwe motor gaan bestellen waar onze oude keerkoppeling en de, net vervangen schroef, op moeten passen. Gelukkig is Grebbestad een leuke stad en tot op vandaag vervelen we ons niet.

20230722-16.55u

Als we hier op zaterdag rondlopen worden we verrast door een soort toertocht van oude Amerikaanse auto’s, er komen er wel een paar honderd door de stad. De ene is nog mooier gerestaureerd dan de andere en uit veel auto’s schalt harde 50-er jaren muziek. In de hele straat hangen uitlaatgassen van oude benzinemotoren die hun beste tijd gehad hebben maar dat verhoogt ook de sfeer op straat.

20230722-15.54u20230722-15.57u20230722-15.59u20230722-16.08u

Net buiten de stad is een grafveld van 800 jaar geleden gesneuvelde Schotse soldaten die van plan waren het gebied hier te veroveren. Dat is toen overigens niet gelukt maar gaf ons wel een leuk excuus voor een wandeling en zo even met iets anders bezig te zijn en de boot even los te laten.

20230723-17.49u Grebbestad20230723-18.03u Grebbestad

Terwijl anderen bezig zijn wat dingen uit te zoeken gaan wij nog een stukje verder terug in de tijd en gaan opzoek naar oude rotstekeningen/gravures uit de bronstijd, zo ongeveer 3000 jaar geleden. Met de bus en vooral ook veel te voet gaan we naar het Vitlyckemuseum bij Tanum.

20230725-16.27u Tanumshede

Dat ligt een kleine 10km hier vandaan en rondom het museum zijn, over een gebied van 41km², ongeveer 615 locaties waar rotstekeningen/gravures zijn gevonden. Wij bezoeken de tekeningen die vlakbij het museum liggen.

20230725-15.17u-1 Tanumshede20230725-15.35u Tanumshede20230725-15.49u Tanumshede

Als we terug op de boot komen zijn we behoorlijk moe en heeft de stappenteller overuren gedraaid. Vandaag of uiterlijk morgen hopen we een beslissing te nemen over de nieuwe motor en uiteraard houden we jullie op de hoogte.

1. Hans Piels:
    26 juli 2023
    Mooi verhaal. Sterkte met het motor probleem. Hopelijk snel weer op weg
  2. Arjen en Ilse Weber:
    26 juli 2023
    Dankjewel Hans. Het wordt misschien toch weer iets anders. Wordt vervolgd.
    Groetjes aan Joke.
  3. Hans Coors:
    26 juli 2023
    Zo dat was weer ff een spannend weekje hopelijk blijft nu alles heel groet uit Dronten
  4. Arjen en Ilse Weber:
    26 juli 2023
    Eerst maar eens zorgen dat we weer kunnen varen en inderdaad, het is ondertussen wel genoeg geweest met die pech.
  5. Joke:
    26 juli 2023
    Geniet van jullie verhaal weer. Onze Max en gezin zijn ook in Noorwegen met de camper. Ze genieten ook, ze zijn 6 weken weg.
  6. Arjen en Ilse Weber:
    26 juli 2023
    Dat zou ons ook wel wat lijken, je komt dan op hele andere plaatsen.
  7. Hans van der Zeijden:
    26 juli 2023
    Mooi verhaal Arjen! Al nieuws over de motor, wordt het de Solé mini of toch iets anders??
  8. Arjen en Ilse Weber:
    26 juli 2023
    Moet gek gaan wil het iets anders worden. Morgen hopen we een beslissing te nemen.
  9. Ria:
    26 juli 2023
    Knap dat jullie niet bij de pakken neerzitten. Leuk gezicht die oude Amerikaanse auto’s. Bijzonder de rotstekeningen.
  10. Arjen en Ilse Weber:
    26 juli 2023
    Ja hè, was een erg leuke afleiding.
  11. Joke van den Heijkant:
    26 juli 2023
    Succes met het maken van beslissingen 🍀🤞en fijn dat jullie tussendoor toch genieten van Grebbestad!
  12. Arjen en Ilse Weber:
    Ja hoor, live goes on.
  13. Pierre Heinis:
    26 juli 2023
    Wat een pech met de motor. Hoeveel uren stond er op de teller? Hij ziet er zo nieuw uit… Toch nog de ruimte vinden om te genieten. Succes verder.
  14. Arjen en Ilse Weber:
    26 juli 2023
    Bijna 3000 Pierre, een soort midlive crisis dus.
  15. Tom en Suzan, Endeavour:
    26 juli 2023
    Wat leuk om jullie zeil belevenissen weer te lezen! Wel heel naar van jullie motor problemen. Succes met alles en hoop dat jullie snel zicht hebben op een andere motor. Vorig jaar is ons iets soort gelijks overkomen en zijn we in Swenborg goed geholpen en na 2 weken oponthoud met een nieuwe motor huiswaarts gegaan.
  16. Arjen en Ilse Weber:
    26 juli 2023
    Fijn dat je het verhaal leuk vindt. Met wat geluk zijn wij eind volgende week ook weer onderweg.
  17. Tim:
    26 juli 2023
    Waanzinnig geluk dat jullie motor niet op de noordzee is vastgelopen. Wat fijn dat de reddingdienst jullie kon slepen. Ik hoop dat het allemaal lukt met vervangen van de motor. Ondanks die ellende hebben jullie toch een vrolijk en interessant verslag neergezet. Fijn om te lezen.
  18. Arjen en Ilse Weber:
    26 juli 2023
    Ja, daar moet je idd niet aan denken en we gaan echt niet bij de pakken neerzitten hoor.
  19. Adri de Munnik:
    27 juli 2023
    Hoi Ilse en Arjen,
    Wat een pech met de motor, heb je de oorzaak ook kunnen vaststellen?
    Het zomerse weer is nog niet in zicht, hebben de laatste weken ook in Noorwegen geen zonnebril hoeven te gebruiken, we hebben wel erg genoten van de natuur in de fjorden die we bezocht hebben tijdens de cruise.
    Ook de verzorging en het verblijf op de Rotterdam was uitstekend.
    We hopen dat jullie na deze tegenvaller toch weer gaan genieten van jullie reis.
    Groetjes Riet en Adri
  20. Arjen en Ilse Weber:
    27 juli 2023
    Dat kan je wel zeggen. En de nieuwe motor die we hadden uitgezocht blijkt bij het nameten van alle maten uiteindelijk niet te passen. Gelukkig was die nog niet gesteld maar we zijn nu wel weer helemaal terug bij af. Fijn te horen dat jullie zo'n mooie reis hebben gemaakt 😀. Wij blijven gewoon vakantie vieren hoor, alleen iets meer statisch dan gepland.
  21. Renata van Zeilboot Ohana:
    28 juli 2023
    Dat is geen hobby, een motor die ermee uitscheid... 🫣 Gelukkig hebben jullie op een goede manier een ankerplaats bereikt! Geen leuk bericht, wel leuk om jullie verhalen te lezen! En het weer en de wind zijn een zeer herkenbaar punt!
  22. Arjen en Ilse Weber:
    28 juli 2023
    Inderdaad geen pretje, er zijn zoveel variabelen en combinaties dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik zie dat jullie inmiddels de Driepondsbrug geslecht hebben en lekker in Groningen liggen. Veel plezier in de stad 😀
  23. Georginahaleber:
    1 augustus 2023
    Lieve Ilse en Arjen, wat een avontuur. Dit. Lag vast niet in de planning maar je moet het er toch maar mee doen, mijn bewondering voor jullie geduld en positieve gedachten. Ik wens jullie ondanks alles veel plezier met al het mooie wat er te zien is. Heel veel liefs met een dikke kus, GERTIE