Naar Christiania² 2023

19 april 2023 - Dronten, Nederland

Half april en de Vela is al bijna helemaal klaar voor de volgende grote reis. Er zijn nog wat klusjes en verbeteringen uitgevoerd en vorige week is de voorraad proviand die op zolder langzaam tot een grote bult was uitgegroeid aan boord gebracht.

IMG_20230408_111643__01__01

Het waren nogal wat kilootjes en de boot helt nu een beetje over naar bakboord. Mogelijk gaan we nog wat schuiven maar dat is van later zorg. Thuis kijken de bijboot en motortje en onze 2 fietsen ons nog verwijtend aan want die willen ook nog mee. Gelukkig hebben we daar nog wel wat ruimte voor maar veel meer kan er niet meer mee. Maar eerst staat de Koningstocht van de Beneteauclub nog op het programma. Die tocht gebruiken we als generale repetitie, we kijken dan of alles naar behoren werkt en of we nog een beetje kunnen varen.

kroon

Dat laatste zal wel lukken want vorige week hebben we al een proefrondje naar Monnikendam gemaakt en we hebben daarbij alle zeilen kunnen uitlaten. Van gennaker tot dubbel gereefde zeilen en van bijna windstil tot begin windkracht 7 hebben we voorbij zien komen. Op 16 mei is het zover, we draaien dan de voordeur achter ons op slot en vertrekken naar de boot. Onze watersportvereniging vaart dan de jaarlijkse waddentocht naar Terschelling en wij gaan met ze mee naar Terschelling.

logo-wvl-pmsreflexblue-2019-half

Maar we varen niet mee terug en als zij een paar dagen later weer naar Lelystad gaan, zwaaien wij ze uit en vertrekken vervolgens richting het hoge noorden. De planning is om weer langs de Noordzeekust van Denemarken naar Mandal in Noorwegen te varen en van waar we vorig jaar gebleven zijn, langs de Noorse kust, verder te gaan. Eerst Oslo en daarna langs de Zweedse westkust weer zuidwaarts om vervolgens via het Kielerkanaal richting Nederland af te zakken. Hoe precies, ach dat zien we dan wel weer, dat is nog zover weg. Begin september willen we in Rotterdam zijn om daar de verjaardagen van Ilse en Sanne te vieren. Een beetje afhankelijk van het weer doen we daarna nog een rondje Zeeuwse eilanden en gaan we over zee of binnendoor weer naar huis.