Lelystad - Lauwersoog met een omweg

27 mei 2023 - Lauwersmeer, Nederland

16 Mei, de boot is helemaal beladen en Imma is aan boord. We rijden nog één keer naar huis om de auto in de garage te zetten. Met 2cm speling aan beide kanten lukt dat net maar ik moet wel via de achterklep uit de auto klimmen.

20230516-14.03u Dronten

Onze lieve buren brengen ons naar de boot terug en nadat we nog een reispakketje hebben gekregen nemen we afscheid en zijn we dus officieel op reis.

20230516-15.21u Lelystad 1

Na een rustige nacht worden we op het palaver voor de Waddentocht van de watersportvereniging verwacht. We varen het eerste deel van die tocht mee naar Terschelling en als de meute zaterdag weer naar het IJsselmeer terug gaat willen wij door naar Helgoland. Tot zover het plan. We overnachten in de marina van Makkum en hebben daar een gezellige steigerborrel met de bemanning van de andere deelnemers van de tocht.

20230517-19.02u Makkum

Het is het Hemelvaartweekend en het is erg druk op het water. We hebben 3u nodig om door de sluis van Kornwerderzand te komen maar zijn daarna wel op zout water. In de sluis horen we dat op vrijdag de Harlingen – Terschelling sloepenroeirace wordt gevaren en dat het mede daardoor erg druk zal worden op Terschelling. Wat zijn we blij dat we gereserveerde ligplaatsen hebben in de haven! De dag sluiten we af met de traditionele BBQ.

20230518-18.32u Terschelling

Op vrijdagochtend brengen we met de club een bezoek aan de Tigerstellung. Dit is een stukje Atlantikwall waar in de 2e Wereldoorlog een radarpost van de Duitsers was. Tegen de tijd dat we terug in de haven komen worden ook de eerste sloepen verwacht en we gaan gelijk door naar het havenhoofd waar het al behoorlijk druk is om de roeiers te verwelkomen.

20230519-16.13u Terschelling20230519-16.43u Terschelling

Inmiddels is ook duidelijk dat het plan om zaterdag door te gaan naar Helgoland gedoemd is te mislukken. De windvoorspelling is erg ongunstig want die geeft harde noordoostwind af en daarmee gaan we er niet komen. Die wind blijft nog wel een weekje staan en de staandemastroute door Friesland wordt ons alternatief. We besluiten zaterdag terug naar Harlingen te zeilen en na een snelle schutting varen we door naar Franeker waar we 2 nachten blijven liggen. In Franeker liggen we beschut aan een rustige kade en wandelen wat door het oude stadje.  Jacqueline, een zus van Ilse, komt ons daar samen met haar dochter Eelkje en diens partner Joost met een bezoek vereren. Reuze gezellig want Eelkje en Joost hadden we al lang niet gezien en er valt dus genoeg bij te kletsen.

20230520-17.26u-2 Franeker

Leeuwarden varen we ditmaal voorbij en we gaan gelijk door naar Dokkum om daar ook nog een dag of 2 te blijven liggen. Hier ontmoeten we nog meer zeilers die door willen naar het noorden en die ook vanwege de wind voor deze route hebben gekozen. Ze zijn lid van de Facebookgroep ZeilNoord en dan is er natuurlijk gelijk aanspraak en stof voor een gezellig praatje.

20230523-12.02u Dokkum20230522-16.35u Dokkum

Na 2 dagen houden we het in Dokkum voor gezien maar is het eigenlijk nog te vroeg om naar Lauwersoog door te varen. We weten nog een fijn steigertje aan het Dokkumerdiep waar we nog een nachtje kunnen liggen. Vorig jaar waren ze hier een hoge uitkijktoren 'Reiddiep' aan het bouwen die nu opengesteld is en we genieten van het uitzicht over het Lauwersmeergebied.

20230524-15.02u Dokkumerdiep20230524-14.29u Dokkumerdiep20230524-14.22u

Dan is het echt tijd om door te varen naar Lauwersoog waar gedurende de dag steeds meer ZeilNoordvaantjes verschijnen. Reuze gezellig allemaal en het gaat natuurlijk over weersvooruitzichten, bestemmingen en hoe daar te komen.

20230525-14.10u Lauwersoog20230527-10.54u Lauwersoog

Wij besluiten zaterdag aan het einde van de middag te vertrekken en verwachten zondag rond de middag op Helgoland aan te komen. Het zal er wel druk zijn want we komen daar midden in de Nordseewoche aan en, zo weten we uit ervaring, dan is het daar nu eenmaal erg druk maar gelukkig is her altijd wel een plekje te vinden en komen we niet voor rare verrassingen te staan, hopen we...

1. Hans Van berkel:
    27 mei 2023
    Goede reis en volop genieten.
  2. Arjen en Ilse Weber:
    27 mei 2023
    Dat gaan we zeker doen 😀
  3. Joke van oers:
    27 mei 2023
    Altijd weer leuk om te lezen. Het weer is hier goed.Geniet van het varen en de wind om je oren.
  4. Arjen en Ilse Weber:
    Hoi Joke, dat gaat zeker lukken ⛵😀
  5. Hans en Corrie:
    27 mei 2023
    Goede reis gewenst, lauwersmeer heeft bij ons toch een gevoel van vastgevaren, maar jullie hebben ons gered nogmaals gave fun, gr Hans en Corrie
  6. Arjen en Ilse Weber:
    Kan ik me nog goed herinneren Hans. Het is er nog steeds erg ondiep ⛵
  7. Joke en Rob:
    Goede vaart en genieten
  8. Arjen en Ilse Weber:
    Dankjewel ⛵😀☀️
  9. Marga:
    27 mei 2023
    Super weertje. Goede vaart.
  10. Arjen en Ilse Weber:
    27 mei 2023
    Dankjewel Marga. wie weet trekken we nog wel bij. Maar eerst weer verwaaid op Helgoland ben ik bang.
  11. Henk:
    27 mei 2023
    Het volgen van jullie en de verhalen wordt weer mee-genieten.
    Heel veel plezier gewenst.
  12. Arjen en Ilse Weber:
    27 mei 2023
    Dan maken we ze extra smeuïg 😂
  13. Tim:
    27 mei 2023
    Ik zit hier wat te googelen en tot mijn verbazing is er een heleboel ZEE tussen Lauwersoog en Helgoland. Jullie doen alsof dit gelijk staat aan een middagje Beatrixkanaal op en neer varen. Gelukkig heb ik het volste vertrouwen in jullie en weet ik dat het wel goed komt. Veel plezier !!!
  14. Arjen en Ilse Weber:
    27 mei 2023
    Oh, dat wisten niet van tevoren maar gelukkig zijn we al even onderweg en omkeren is geen optie. 😂
  15. Mariel:
    27 mei 2023
    Goeie reis! Wij zitten ons hier in Zeeland te verbijten. Nog even naar huis voor laatste wasje, boodschappen en bijboot. Hopelijk woensdag/donderdag via Scheveningen en Den Helder naar Vlieland. En dan opnieuw hopen dat Norderney/Helgoland snel haalbaar is. We komen jullie op gepaste afstand achterna.
  16. Arjen en Ilse Weber:
    27 mei 2023
    Hoi, tja de wind is dit jaar een beetje van slag. Hopelijk kunnen jullie ons snel achterna. 🌬️⛵☀️
  17. Mascha van Duijn:
    27 mei 2023
    Leuk om jullie zo te volgen. Mooie bolle zeilen gewenst ⛵️
  18. Arjen en Ilse Weber:
    27 mei 2023
    Dankjewel Mascha, voorlopig helaas nog helemaal geen zeilen ☹️. We zijn op het moment al blij dat we op de motor naar Helgoland kunnen komen. Daar liggen we dan ook wel weer even verwaaid ben ik bang.
  19. Joke van den Heijkant:
    27 mei 2023
    Goeie vaart, we gaan jullie weer met plezier volgen!
  20. Arjen en Ilse Weber:
    27 mei 2023
    Leuk Joke, dan doe ik extra mijn best met het blog
  21. Ron Zeil4us:
    28 mei 2023
    Arjen en Ilse jullie zijn denk ik inmiddels in Helgoland aangekomen, ik wens jullie een fijn verblijf. Leuk blog 👍
  22. Arjen en Ilse Weber:
    28 mei 2023
    Klopt precies Ron, om 11u lagen we vast en ik zit nog even van een biertje te genieten. Straks even een tukkie doen.
  23. Liesbeth:
    28 mei 2023
    Wat leuk dat jullie weer zo’n mooie reis gaan maken! Heel veel plezier en behouden vaart!
  24. Arjen en Ilse Weber:
    Dankjewel Liesbeth 😀
  25. Roland Hamacher:
    29 mei 2023
    Ik zie nog geen eindbestemming in jullie verslag............ is die er neit? wordt het echt go with the flow?
  26. Arjen en Ilse Weber:
    29 mei 2023
    Hoi Roland, het plan is, zoals de naam van de reis al zegt, Christiania². Half september hoeven we pas terug in Rotterdam te zijn. 😀
  27. Zeilboot Ohana:
    30 mei 2023
    Het is wat met die aanhoudende noordwesten wind! Hopelijk was er inderdaad een plekje op Helgoland. Geniet ervan!
  28. Arjen en Ilse Weber:
    30 mei 2023
    Helgoland was gezellig druk zullen we maar zeggen. Nu is de rust weergekeerd en zijn er geen pakketjes meer. Morgenochtend vroeg steken we over naar Cuxhaven en gaan over het Kattegat omhoog naar Noorwegen. (Over de Noordzee blijft onzeker)
  29. John & Petra:
    30 mei 2023
    Ook uit Uden wensen we jullie een hele mooie zeil zomer. We volgens jullie op afstand via deze blog.
  30. Arjen en Ilse Weber:
    30 mei 2023
    Dankjewel en leuk dat jullie ons weer volgen. Een stimulans om ons blog goe bij te houden. 😀😸⛵☀️
  31. Adri de Munnik:
    Hallo Ilse en Arjen,
    Lekker opgeschoten zien we, gaat het volgens verwachting?
    Hier hebben we wisselende weersomstandigheden hoe is dat bij jullie?
    Groet Riet en Adri
  32. Arjen en Ilse Weber:
    1 juni 2023
    We zijn lekker onderweg maar wel anders dan gepland. Het begon met de harde wind die ons dwong terug naar Harlingen te gaan en van daar binnendoor naar Lauwersoog. Dat geintje koste ons een week. Daarna in 1 keer door naar Helgoland en dat ging prima maar was wel een lange nacht hoor. Op Helgoland werden de voorspellingen niet beter en de westkust van Jutland bleek geen optie en dus zijn we nu door het Kielerksnaal gegaan en liggen nu heerlijk vlak boven Kiel. Morgen een was- en klusdagje. Daarna komt er rustiger weer met zuidelijke winden en kunnen we verder richting Oslo. Op de Noordzee blijft de wind Noord. Waarschijnlijk is dit dus de juiste keuze. Maar we zijn lekker weg en genieten met volle teugen.
  33. Kees:
    1 juni 2023
    Veel plezier en hou je haaks
  34. Arjen en Ilse Weber:
    1 juni 2023
    Hé, Kees wat een leuke verrassing 😀. We hebben al zolang geen contact gehad en dan opeens dit, wat leuk. Zou je me even een berichtje met wat contactgegevens willen sturen?
    Groetjes, Arjen
  35. Kees:
    Hoi Arjen,

Het is inderdaad heel lang geleden. Ik ben per toeval op een paar foto's over de luchtverkenners Icarus gekomen. En zo dacht ik ik probeer je te vinden. Jou blog is interessant. Ik ben met mijn vrouw op dit moment in Sint Anthonis op een natuurcamping. Doen we vaker, echter nu met caravan.
    Mijn contact gegevens staan an het einde. Ik hoop dat we contact kunnen houden. Zou het erg leuk vinden. Mijn mobiel nummer is ok mijn Whatsapp nummer. Dus zo kun je me ook bereiken.

Ik woon en werk in Duitsland (al jaren) en woon sinds 2021 in Dortmund.

Ik hoop tot schrijfs of horens

Cornelis (Kees) Dorenbos
    Im Löken 72