Evjesundet – Tønberg

16 juli 2023 - Sandefjord, Noorwegen

Gelukkig komt aan iedere storm een einde en zo ook aan die in Strömstad en we gaan snel verder richting Christiania. De wind is ons gunstig gezind en we zeilen bijna 35 mijl naar Evjesundet, een kleine ankerbaai net onder Moss. Op deze route kan Gustaf uit de mast en  Harald er in.

20230705-10.32u-1

We zijn in Noorwegen! Evjesundet is nog bijna verlaten als we er binnen varen maar in de loop van de avond loopt het er nog lekker vol en we vragen ons af of er wel voldoende zwaairuimte is voor al die geankerde boten als de wind draait. Dat gebeurt echter niet en de volgende ochtend varen we de laatste 5nm naar Moss en maken we vast aan een langssteiger in de kanaalhaven. Dat is een smal kanaaltje tussen Moss en het eiland wat er vlak tegenaan ligt. De brug die er overheen ligt draait al jaren niet meer en we liggen er lekker rustig.

20230706-16.38u

Het liggeld is laag en inclusief stroom, douches en wasmachine. We waren al aardig door onze kleding heen aan het raken en van dat laatste maken we natuurlijk dankbaar gebruik. Het stadje zelf is een oud industriestadje waar de oude bedrijfsgebouwen zijn behouden en verbouwd zijn tot kantoren, fitness, bibliotheek en wat er al niet meer in paste.

20230706-12.51u Moss20230706-12.48u Moss

We zijn inmiddels al een aardig eindje de Oslofjord in en Christiania komt in zicht maar eerst komen we langs het oude vestingeiland Oscarsborg waar we nog een nachtje blijven liggen. De vesting stamt al uit 1643 en werd halverwege de 19e eeuw verder uitgebouwd. Nog later, in 1879, werd er nog een onderwaterbarrière gebouwd die de scheepvaart dwong langs de oostkant van het eiland langs te varen. Tot slot werd er in 1901 nog een onderwaterlanceerinrichting voor torpedo’s gebouwd die haaks op de fjord torpedo’s af kon vuren. In 1940 waren de Duitsers nog niet op de hoogte van deze lanceerinrichting en toen de Duitse kruiser Blücher, in de nacht van de Duitse inval, met gedoofde lichten naar Oslo opstoomde vond dit schip hier zijn tragisch einde en ontkwamen het Noorse koningshuis en regering, dankzij een plaatsvervangend commandant die eigenlijk al 13 jaar met pensioen was, aan gevangenneming. In het haventje is het erg gezellig en er blijven nog tot laat in de avond boten binnen lopen.

20230707-14.31u-1 Oscarsborg20230707-15.24u Oscarsborg20230707-15.40u Oscarsborg

We kunnen niet langer wachten en varen snel door naar Christiania off Oslo zoals het tegenwoordig weer heet. Één van Arjens voorouders kwam uit de tijd dat Oslo nog Christiania heette hier vandaan naar Nederland. Het eerste wat we van de stad zien is de grote skispringschans bij Holmenkollen en even later zien we ook het karakteristiek stadhuis van Oslo prominent aan de rand van het water opduiken. Op aanraden van een andere zeiler meren we af in de koninklijke jachthaven Dronningen op het schiereiland Bygdøy. Van hieruit kunnen we te voet naar het Frammuseet en het Folkemuseet. In het eerste museum bezoeken we de hier geconserveerde poolexpeditie schepen Fram en Gjøa waarmee Fridtjof Nansen en Roald Amundsen eind 19e eeuw en begin van de 20e eeuw hun onderzoek- en ontdekkingsreizen naar de polen maakten.

20230709-13.38u Oslo20230709-11.39u Oslo20230709-13.16u Oslo

Later die dag wandelen we naar het Folkemuseet waar, in een groot park, originele en gereconstrueerde huizen uit alle regio’s van Noorwegen zijn herbouwd. In enkele grote panden die hier al stonden zijn thema-exposities ingericht en de Noorse staafkerk die hier staat is de kers op de taart.

20230709-15.19u Oslo20230709-15.17u Oslo20230709-15.54u-2 Oslo20230709-15.58u Oslo20230709-16.57u Oslo20230709-16.28u Oslo

We varen naar de marina van Aker Brygga omdat die dichter tegen de stad zelf aanligt en we van daaruit daar alles beter kunnen bereiken. Ook Jan en Marga komen met de Swing naar deze haven en zo komen we ze voor de 2e maal op onze reis, nu in Oslo, weer tegen. Tegen het water aan zijn diverse wijken heringericht en hebben een eigen karakter gekregen. Aker Brygga is er daar een van maar ook Søregautsikkeren

20230711-11.56u

en Bjørvika

20230711-13.23u20230711-14.31u

zijn daar mooie voorbeelden van. Natuurlijk zijn er ook nog de oudere wijken die de moeite van het bekijken waard.

20230711-16.00u20230711-15.58u20230711-15.29u

Maar we beginnen met wat bovenaan op ons lijstje staat, het Vigelandpark. Het is even puzzelen maar uiteindelijk vinden we de juiste metro en even later komen we op nog geen 10 minuten lopen afstand van het park weer boven de grond. Wat zijn de werken van Vigeland toch imposant.

20230710-11.54u Oslo20230710-12.02u20230710-12.12u Oslo20230710-12.20u Oslo20230710-12.25u Oslo20230710-13.25u Oslo20230710-13.32u-1 Oslo20230710-13.36u

Aan de achterkant van het Vigelandpark ligt een oude, grote begraafplaats, Vestre Gravlund. Hier is het Nederlandse ereveld met, in de oorlog, in Noorwegen gesneuvelde Nederlandse militairen. Hier liggen ook omgekomen militairen van de Marineluchtvaartdienst en in het bijzonder van het 320 Squadron waar ook Arjens oom Koos toe behoorde. Ook hij sneuvelde bij de Noorse kust. Omdat zijn lichaam nooit teruggevonden is werd hier, na afloop van de oorlog, voor hem een zogenaamde ‘in memoriam’ steen geplaatst. In 2016 is deze steen, vanwege het beleid van de Nederlandse oorlogsgravenstichting, verwijderd maar hier moesten we toch echt naar toe.

20230710-13.02u Oslo20230710-13.04u Oslo

Een dag later gaan we met het trammetje naar het Ekebergparken. Zoals de naam al zegt ligt dit park boven op een berg en we wandelen hier door een prachtig gebied met bijzondere kunst en een geweldig uitzicht over Oslo.

20230711-13.26u20230711-12.24u20230711-12.27u20230711-12.52u20230711-12.55u

Onze laatste dag in Oslo besteden we aan een bezoek aan het bekende stadhuis. De buitenzijde is al mooi maar als je binnenkomt valt je mond helemaal open van verbazing en bewondering.

20230710-16.27u20230710-16.29u

Er is een centrale hoge open hal met op de 1e verdieping een ring van ruimtes die voor verschillende doeleinden gebruikt kunnen worden. De vloeren, wanden en plafonds, kortom alles is gedecoreerd en bijzonder. Iedere keer dat je kijkt zie je weer nieuwe details.

20230712-13.50u20230712-14.06u20230712-14.07u20230712-14.11u-120230712-14.39u

Als afsluiting van een paar geweldige dagen in Oslo. Maakt Arjen nog een rijsttafel die we samen met Jan en Marga tijdens het napraten over alle indrukken van de stad gezellig nuttigen. Morgen gaan we weer over tot de orde van de dag en gaan we langzaamaan over onze terugreis nadenken. We vertrekken bijtijds en zijn van plan ongeveer 35nm zuidelijk van Oslo, in een leuk ankerbaaitje vlak boven Tønberg uit te komen maar dat loopt even anders. Ter hoogte van Oscarsborg begint het te waaien en als we daar door de doorgang in de onderwaterbarrière heen zijn krijgen we 2kn stroom en hoge golven tegen. Samen met de harde wind tegen is dat niet meer te doen en we draaien om, om tegenover Oscarsborg een ankerplekje op te zoeken. De baai die we daarvoor bedacht hadden blijkt toch niet zo rustig te zijn als dat we gedacht hadden en we gaan na een uurtje weer anker op om een veilig heenkomen in het haventje van Oscarsborg te zoeken. De volgende dag schijnt de zon, is de wind zo goed als weg en kunnen we over een rustige zee verder naar Tønberg.

20230714-14.17u-1

Hier is het al erg druk en met moeite vinden we een plaatsje in een pakketje aan de kade.

20230714-15.41u-1

Nog niet wetende wat er gaat komen, vinden we dat we hier prima liggen. Een leuke kade met horeca en één en al gezelligheid.

20230714-20.56u-120230714-18.04u

We wandelen een rondje en kijken bij de replica Vikingschepen die hier in de haven liggen.

20230714-15.53u20230714-15.58u-1

We klimmen omhoog naar de ruïnes van het oude kasteel en eten nog een ijsje op de kade. We liggen tegen een Noorse boot met yuppen die de muziek nogal hard aan hadden staan. Op zich viel daar nog wel mee te leven en de muziek gaat uit als ze de kant op gaan. Wat niet uitgaat en sterker nog steeds harder gaat, is de muziek of wat daar voor door moet gaan op de ander boten en terrassen op de kade. Van slapen komt erg weinig en om 4u is het licht, sterft de herrie op de kant uit, komen nu de schoonmakers en opruimers herrie maken en is Ilse het zat. Ze gaat koffie zetten en we maken de boot vaarklaar voor de volgende etappe naar Sandefjord. Het is niet ver maar we moeten een stukje over open zee en het gaat later in de ochtend hard waaien. Eigenlijk is het dus niet zo erg dat we vroeg weg zijn. Vlak voor Sandefjord vinden we een eilandje met wat steigers waar we beschut voor de wind vastmaken en eerst maar eens wat gaan slapen. Onder de dekens met het geluid van de neerkletterende regen doen we een lekker schoonheidsslaapje. Sandefjord zien we liggen en morgen gaan we daar naartoe.

1. Marianne:
    16 juli 2023
    Weer veel gezien en beleefd! Nu even doorbijten tot de regen voorbij is. Wij liggen aan het eind van de Lysefjord. Echt leuk. Vandaag verder met mijn nieuwe blog. Groetjes ook van Meine
  2. Arjen en Ilse Weber:
    16 juli 2023
    Daar lig je leuk maar behalve de kleurige geverfde huizen is er niet veel. Of je moet van basejumping houden, lijkt me echt iets voor jou😂
  3. Mariel Brockhus:
    16 juli 2023
    Zoals ik zei: leuke stad, Oslo. Oscarsborg is idd leuk om uit te gaan maar niet om lekker met je boot te liggen. Mooi verhaal weer. Goede (terug?)reis verder!
  4. Arjen en Ilse Weber:
    16 juli 2023
    Dankjewel Mariël. Inmiddels verwaaid in Sandefjord.
    Gr,
    Arjen
  5. Hans Coors:
    16 juli 2023
    Eindelijk even tijd om jullie reis verhaal te lezen wat weer een mooi verhaal
  6. Arjen en Ilse Weber:
    16 juli 2023
    Hallo Hans, fijn dat je het een mooi verhaal vindt. Daar doen we het voor.
  7. Henk:
    16 juli 2023
    Superleuk om jullie avonturen weer te lezen.
    Hartelijke groeten,
    Ann & Henk
  8. Arjen en Ilse Weber:
    16 juli 2023
    Daar schrijven we het ook voor Henk. Komen jullie nog een beetje aan varen toe? Groetjes aan Ann.
  9. Henk:
    16 juli 2023
    Wij zijn nog in Suriname.
    :-) woensdag zijn wij thuis.
    Donderdag hoop ik weer bij onze beauty te zijn. :-))
  10. Arjen en Ilse Weber:
    17 juli 2023
    Vandaar dat we de Fajalobi alleen maar stil zien liggen. Goede reis terug!
  11. SY ZaZoe:
    17 juli 2023
    Leuk verhaal, ook om Oslo weer te (her)beleven.
  12. Arjen en Ilse Weber:
    Oslo is zo mooi.
  13. Nenna:
    17 juli 2023
    Wat heerlijk om te lezen, we blijven met jullie ‘mee reizen’
    Jack & Nenna
  14. Arjen en Ilse Weber:
    17 juli 2023
    Een goede reis gewenst (dan hebben wij die ook).
  15. Tim:
    17 juli 2023
    Ook deze keer geen tijd vrij gehouden voor Oslo, hoewel we daar donderdag wel de boot nemen . Volgende keer gaan we daar wat dagen heen; jullie verhaal is prachtig. Spannend wat het weer gaat doen. Vaar voorzichtig door dat verradelijke skaggerak.
  16. Arjen en Ilse Weber:
    Jammer, Oslo is zo mooi 😀
  17. Tom en Suzan, Endeavour:
    17 juli 2023
    Wat leuk om jullie belevenissen weer te lezen Dat maakt dat wij ook nieuwsgierig worden naar Noorwegen al zal dat nog op het wensen lijstje blijven staan dit jaar. Inmiddels is ons 2e deel van onze reis gestart en zijn we gister via Laesø in Marstrand aangekomen. Geniet van jullie reis dat doen wij ook. Hartelijke groet, Tom &Suzan
  18. Arjen en Ilse Weber:
    17 juli 2023
    Marstrand is een leuk plaatsje en je kan er fijn wandelen. De scherenkust van west Zweden is zeker zo mooi. Je kan daar prima beschut varen en met het weer van dit jaar is dat zeker niet fout.
    Gr,
    Arjen
  19. Ria:
    19 juli 2023
    Wat een mooi en informatief verhaal. Goede reis weer verder!
  20. Georginahaleber:
    19 juli 2023
    Heel veel liefs en goede reis verder. Ik heb genoten van dit verhaal maar weet niet waar mijn eerste reactie is gebleven.
  21. Arjen en Ilse Weber:
    19 juli 2023
    Die heb ik ook ontvangen hoor. We liggen inmiddels net buiten de Oslofjord en willen morgen oversteken naar de Zweedse kust.
    Groetjes Arjen en Ilse