Marstrand – Strömstad

3 juli 2023 - Strömstad, Zweden

Vandaag maken we een grotere oversteek naar Zweden en we hoeven daar geeneens vroeg voor op te staan. Dat is ook wel eens lekker. We hebben een mooi ankerbaaitje opgezocht want we willen wel weer eens op een rustig plekje buiten een haven liggen. Maar we krijgen nog een berichtje van Jan en Marga van de Swing dat zij ook van plan zijn die kant op te gaan en ook een rustig ankerplekje hadden uitgezocht. Gelukkig lagen deze baaitjes dicht bij elkaar en uiteindelijk is het Högö geworden. Over de overtocht valt weinig te vertellen want het is bijna windstil en van zeilen komt het vandaag niet.

20230625-12.39u20230625-11.44u

Als we halverwege de middag ons anker uitgooien is het nog even rustig maar als een paar uur later de Swing de baai invaart is het snel gedaan met de rust.

20230625-16.35u Högö

We hebben elkaar al een hele tijd niet gesproken en er valt voldoende bij te kletsen. Uiteraard doen we dat onder het genot van een wijntje en een biertje. Ilse had inmiddels het eten al klaar maar voordat we daar aan beginnen verhuizen we eerst naar de Swing omdat Tippy anders te lang alleen zou zitten.

20230625-19.11u-2 Högö

Na een rustig nachtje varen we de volgende ochtend door naar Marstrand. Wat een mooi plaatsje is dat. Het eiland is niet zo heel groot en we wandelen het in een paar uur helemaal rond en hebben dan ook nog alle bezienswaardigheden bekeken.

20230626-13.29u Marstrand20230626-13.28u Marstrand

20230626-15.02u Marstrand20230626-15.06u Marstrand

Ook aan de Zweedse kant komen het Kattegat en het Skagerak natuurlijk bij elkaar en dat zou dan hier in Marstrand bij de vuurtoren zijn. Hier zijn geen hele hordes mensen om dit te aanschouwen maar het is er wel mooi. We ontdekken hier hoger gelegen waterpoelen waar bij storm en hoge golven zeewater in komt dat dan vervolgens verdampt en voor natuurlijke zoutafzettingen zorgt.

20230626-13.53u Marstrand

Voordat we de volgende dag verder gaan brengen we eerst nog een bezoek aan de Carlstens Fästning, een fort dat hoog boven het stadje uittorent.

20230627-11.16u-1 Marstrand20230627-12.03u Marstrand20230627-12.06u Marstrand

Als we terug op de boot komen, nemen we afscheid van Jan en Marga en vertrekken noordwaarts richting Fiskebäckskil waar Arjen in de 70er jaren op vakantie was met zijn ouders en fijne herinneringen aan heeft. Dat is best nog wel een eindje varen en halverwege zoeken we opnieuw een rustig plekje om te ankeren en vinden dat bij het eilandje Oxholmen. Op 2 reeën en wat brandganzen na zijn we daar nu wel helemaal alleen.

20230628-09.03u20230628-08.12u Oxholmen

Wat een rust. Als de volgende ochtend de ochtendmist is verdwenen varen we verder richting Fiskebäckskil. Hoe dichter we bij de zee komen hoe harder het gaat waaien en het laatste stuk kunnen we zeilend verder naar Tjuvsund waar we, waarschijnlijk voorlopig voor het laatst, kunnen ankeren. Er komt namelijk voor een langere periode veel wind opzetten. Hier liggen we rustig achter ons anker maar de voorspellingen voor de nacht geven een toenemende wind en omdat hier veel waterplanten zijn die ankeren wat onzeker maken gaan we anker op en maken 50m verder vast aan een vrije ankerboei waarvan we zeker weten dat we daar wel goed vast liggen.

20230629-09.41u - 1

Vanaf dit plekje varen we de laatste 3 mijl verder naar Fiskebäckskil waar we een mooi plekje aan een steiger in de haven vinden. Het plaatsje is nog steeds even idyllisch als dat ik in gedachten had en het is hier, tussen al de pastelkleurige, oude en hutjemutje gebouwde huizen lekker wandelen.

20230629-14.40u Fiskebäckskil20230629-14.30u-1 Fiskebäckskil20230629-14.55u Fiskebäckskil

Inmiddels is de wind opgestoken en besluiten we met de veerboot naar het tegenover liggende Lysekil over te steken om daar eens rond te kijken.

20230630-12.29u-1 Lysekil

Lysekil is een wat groter stadje dat een wat negatief imago heeft maar dat valt ons reuze mee en er is best wel wat te zien.

20230630-12.46u Lysekil20230630-13.36u Lysekil20230630-12.59u Lysekil

Als we terug op de boot zijn bekijken we de windvoorspellingen nog eens en komen tot de conclusie dat de volgende dag voorlopig de laatste mogelijkheid is om verder te komen. Op het Skagerak gaat het met windkracht 7-8 behoorlijk spoken en dan willen we daar niet meer zijn. We hebben geen zin in nog een paar dagen verwaait liggen in een plaats waar we inmiddels alles hebben gezien en we plannen een route, tussen de scheren door, naar Strömstad waarbij we als het niet meer gaat kunnen uitwijken naar wat andere kustplaatsen. We vertrekken met redelijk wat wind maar omdat die schuin van achteren komt is dat zeilend goed te doen. Tussen de scheren is de zee vlak en we genieten van de prachtige omgeving.

20230701-12.30u-2

Soms moeten we een stukje over wat opener water en dan merken we gelijk de deining en golven die van de open zee afkomen. Alles verloopt voorspoedig en we komen door Kungshamn en varen door het Sotekanalen met waarschijnlijk de enige brug die voor ons moet draaien.

20230701-11.17u20230701-11.21uDaarna kunnen we ook nog door de Hamburgsund verder richting ons einddoel voor vandaag, Strömstad. Het laatste stukje valt de wind helemaal weg en moeten we alleen op de motor verder. We zijn blij dat we het gehaald hebben en vinden achterin de haven van Strömstad een beschutte box.20230702-16.39u-1 Strömstad

Laat de wind maar komen en dat doet hij dan ook. Morgen uitslapen en zondags ontbijten met afbakbroodjes, een gekookt eitje, koffie en een sapje. We hebben er nu al zin in. Deze reis lijkt wel een reis van ontmoetingen want hier komen Tim en Alex ons met een bezoek vereren. Zij zijn met de auto op reis naar Noorwegen en zouden van Frederikshavn met de grote DFDS veerboot oversteken naar Oslo. Vanwege de storm voer deze boot niet en moesten ze, als alternatief, met een andere veerboot naar Göteborg oversteken om van daaraf verder naar Oslo te gaan. Strömstad is dan maar een klein afstekertje en zo werd ook dat weer een reuze gezellige ontmoeting.

20230703-14.04u-3 - 1 Strömstad

Nadat zij verder gingen bezoeken wij nog een groot winkelcentrum waar half Noorwegen komt inkopen en nu zitten we met een dikke windkracht 7 op de boot, giert en fluit de wind hier door de masten en klettert de regen op de boot. Wij gaan er niet meer uit!

20230703-16.02u-1 Strömstad

1. Marianne:
    4 juli 2023
    Het zijn bijna allemaal voor ons bekende plekjes en mooie herinneringen
  2. Hans en Corrie:
    4 juli 2023
    Mooi verhaal, we genieten ervan
  3. Arjen en Ilse Weber:
    4 juli 2023
    Daar schrijven we het voor 😀
  4. Thea Van Norden:
    4 juli 2023
    Zo leuk om jullie verslag te lezen. De reis is bijna hetzelfde als die wij nu aan het maken zijn 😜
  5. Arjen en Ilse Weber:
    4 juli 2023
    Idd leuk, maar jullie inhalen gaat waarschijnlijk niet lukken. Morgen gaan we verder richting Oslo.
  6. Zeilboot Ohana:
    4 juli 2023
    Wat een mooie plekjes hebben jullie weer aangedaan. Ook wij hebben nog steeds last van stormachtige winden. Gisteravond in de haven tikte de windmeter 36 Kts aan, gewoon een dikke windkracht 8 Bft...
  7. Arjen en Ilse Weber:
    4 juli 2023
    Het wil eigenlijk nog nergens vlotten met het weer. Wij gaan morgen verder richting Oslo. Hopelijk kunnen jullie Tx ook snel achter jullie laten
  8. Tim:
    4 juli 2023
    Het was echt leuk om jullie " midden in het verhaal " te ontmoeten . Een bijzonder moment. Heeft die storm toch maar mooi gedaan. Wij zijn inmiddels bij Andalsnes en gaan snel de bergen in. Fijne tocht naar Oslo en veel plezier gewenst. Tjonge, wat een mooie boot hebben jullie toch !!
  9. Arjen en Ilse Weber:
    4 juli 2023
    Dan zijn jullie aardig opgeschoten. Hier is de wind bijna op en morgen gaan we de Oslofjord in.
  10. Joke van oers:
    4 juli 2023
    Weer een mooi verhaal, daar geniet ik van.
    Reizen met de boot is toch fantastisch.
  11. Arjen en Ilse Weber:
    12 juli 2023
    Hoi Joke, we zijn inmiddels samen met Jan en Marga in Oslo. Erg gezellig. Morgen zakken we weer af richting het Skagerak. Hopelijk gaat eindelijk die harde wind er een beetje uit
  12. Jolle:
    5 juli 2023
    mooi hoor, maar krijgen jullie ook nog last van de storm? of is die er nu al?
  13. Arjen en Ilse Weber:
    12 juli 2023
    We hebben er wel wat last van gehad maar we zijn toen gewoon een dagje langer blijven liggen. We zijn inmiddels in Oslo en daar is het weer veel rustiger, helaas er af en toe een vette bui.
  14. Adri de Munnik:
    Hoi Ilse en Arjen,
    Hierbij een berichtje uit Dronten, geen schade geconstateerd n.a.v. de zomerstorm, blijft wel steeds erg droog. De voorziening van de stroomuitval(lampen branden in de keuken) heeft zij dienst al bewezen tijdens de stroomuitval in onze kampeervakantie, verder geen gevolgen, Cora heeft de controle uitgevoerd bij jullie en ons.
    Weer een mooi verhaal van jullie ondersteund met mooie foto's.
    Hoe is het weer in de regio i.v.m. onze cruise die zaterdag start?
    Nog heel veel plezier en een behouden vaart.
  15. Arjen en Ilse Weber:
    12 juli 2023
    Mooi hè, zo'n waarschuwingssysteem 😀. Hoelang heeft de storing ongeveer geduurd? We hebben net een paar dagen kouder en vooral erg nat weer gehad. Vanaf morgen lijkt het allemaal weer wat beter te worden. Alvast een fijne vakantie gewenst. 😀☀️