19-8-2021 Ystad - Stege - Vordingborg

19 augustus 2021 - Vordingborg, Denemarken

Na een rustige nacht in Rønne steken we over naar Zweden, naar Ystad. In deze haven waren we al eerder en we willen graag nog een keer naar de stad van inspecteur Wallander. We komen nu in “bekend” vaarwater en willen her en der nog wat herinneringen ophalen. De overtocht is helemaal bezeild en we genieten met volle teugen van water en wind zonder storende motor geluiden. In de haven van Ystad liggen opeens weer veel andere Nederlandse boten en zijn we niet meer de enige Nederlanders. Dit zal de rest van de tocht wel zo blijven.

20210811-19.10u Ystad20210811-20.10u-1 Ystad20210811-17.45u Ystad20210811-17.48u-1 Ystad

De planning is een paar dagen in Ystad te blijven maar vanwege de ongunstige windvoorspelling reduceren we dit tot 1 dag en vertrekken we voor de storm uit naar Rødvig. De eerste helft varen we op de motor maar die kan halverwege gelukkig uit en zeilen we heerlijk verder. In Rødvig liggen we op ons “vaste” plekje. Omdat het nog vrij vroeg op de dag is hebben we nog tijd om rustig door het kleine dorpje te wandelen en te kijken of alles er nog is. Alleen het winkeltje aan de haven is er niet meer, het is nu een trendy café geworden waar het bier gelukkig gewoon ouderwets lekker smaakt.

20210813-08.45u-1 Rodvig20210813-08.43u-1-1 Rodvig20210812-17.40u Rodvig

De wind laat het gelukkig nog steeds toe en we vertrekken de volgende ochtend naar Stege op het bekende eiland Møn. Halverwege steekt de wind op en in de haven vinden we in een hoekje een plekje voor de Vela die daar achter een rij schuren heerlijk beschut ligt.

20210815-10.09u Stege

Morgen willen we met de bus naar de kliffen van Møn. Dat met die bus gaat niet lukken want tot onze grote verbazing gaat er op zaterdag geen bus naar de grootste toeristische attractie van het eiland en uiteindelijk huren we elektrische fietsen om naar de kliffen te gaan. We maken nog even een uit afstekertje naar Klintholmhavn en zijn maar wat blij dat we daar, met deze wind, niet liggen. Wat zijn die kliffen met een hoogte van 143m imposant! Over steile trappen dalen we af naar het kiezelstrand onderaan de kliffen en zien nu al op tegen de klim weer naar boven.

20210814-13.16u Mon Klint20210814-12.41u Mon Klint20210814-13.21u-2 Mon Klint

Op de terugweg naar de haven gaan we hoofdzakelijk bergafwaarts maar door de harde tegenwind moeten we behoorlijk door blijven trappen. Wat zijn wij blij met onze elektrische fietsen! Amper terug op de boot wordt de lucht helemaal donker en krijgen we een regenbui met windkracht 8 over de boot. Van onder de dektent hebben we prima zicht en laten het allemaal over ons heen komen. Zeg maar rustig dat we het beste plekje van de haven hebben. De volgende ochtend doen we nog even groot boodschappen en vertrekken daarna naar Vordingborg. We hebben wind tegen en zeilen is er vandaag helaas niet bij. De tocht is met 15mijl relatief kort maar het is overal ondiep en we moeten door smalle kronkelige geulen. Goed opletten dus! In Vordingborg vinden we een plekje waar we met de kop in de wind liggen en genieten in de luwte achter de buiskap van een welverdiend biertje en wat knabbels. De haven van Vordingborg ligt al behoorlijk vol en dat komt omdat iedereen een goed heenkomen zoekt voor de naderende periode met harde wind. Wij houden er rekening mee dat we hier nog wel een dag of 4 vastliggen voordat we weer verder kunnen. We maken alvast een verkenningsrondje door het dorp en hangen verder een beetje op de boot rond. Gezien de weersvoorspellingen zetten we ook onze dektent op zodat we lekker droog, maar toch buiten kunnen zitten en doen we de zeilen onder de huiken. Hierbij schiet een sluiting los en moet Ilse 15m de mast in om de lijn weer naar beneden te halen.

20210815-18.22u Vordingborg

Op onze 1ste  verwaaidag bezoeken we de toeristinformation om eens te kijken wat we hier allemaal kunnen gaan doen. Er is gelukkig genoeg om het hier een paar dagen vol te kunnen houden. We maken een lange wandeling door het dorp.

20210816-12.43u Vordingborg

De 2e verwaaidag maken we een wandeling naar het oude psychiatrisch ziekenhuis. Dit ligt in een prachtig park tegenover de haven. De theorie was dat mentaal zieke mensen in een mooie omgeving snel weer zouden opknappen. Na de lunch bezoeken we het Borg Centret met de bekende, 36m hoge, Gåsetårn.

20210817-16.40u Vordingborg20210817-14.12u-1 Vordingborg.JPG

Hier hebben diverse generaties Valdamar de scepter over Denemarken en soms ook over omliggende landen gezwaaid. Ondergronds is hier een grote tentoonstellingsruimte die deze geschiedenis verteld. ‘s Avonds genieten we, onder de dektent, nog lang na van een geslaagde dag. De 3e verwaaidag komen onze vouwfietsje uit de bakskist tevoorschijn en staat er een dagje fietsen op het programma. Eerst fietsen we naar de grote brug over het Smålands vaarwater om te kijken hoe wild het water is. Dat valt wel mee maar boven op de brug is niet tegen de wind in te komen.

20210818-13.22u Vordingborg

Op de terugweg komen we langs Masnedøfort. Dit fort is aan het begin van de 20e eeuw gebouwd en was bedoelt voor de beveiliging van de doorgang tussen Falster en Sjælland.

20210818-13.48u-1 Vordingborg

Helaas kunnen we er niet in maar de wilde bramen die er staan maken een hoop goed. ’s Middags fietsen we naar de andere kant van Vordingborg, naar Mallings kløft. Hier stroomt een klein beekje dat door de tijden heen een diepe kloof in het landschap heeft gesleten.

20210818-15.57u Vordingborg20210818-16.14u-1 Vordingborg

Al met al fietsen we vandaag ruim 25Km op onze kleine vouwfietsen tegen een harde wind in. Dat zal wel de nodige spierpijn opleveren. Dag 4 huren we een auto en gaan daarmee wat verder het achterland in. Als eerste bezoeken we het Adventure Camp bij Rønnede en beklimmen daar de Skovtårnet (bostoren). De schrijver van dit verslag staat doodsangsten uit want is geen held op hoogtes maar klimt toch helemaal naar de bovenste ring op 45m en geniet uiteindelijk gewoon van het prachtige uitzicht.

20210819-10.58u-1 Ronnede20210819-11.28u-2 Ronnede

Daarna rijden we door naar de glasfabriek Holmegaardværk in Holmegaard. Dit bezoek valt jammer genoeg een beetje tegen. Er is een aardige tentoonstelling met daarin een collectie van 40.000 glasstukken maar van het productieproces krijgen we maar weinig te zien.

20210819-14.17u Holmegaard20210819-14.14u Holmegaard20210819-13.57u Holmegaard20210819-14.06u Holmegaard

Omdat we er toch in de buurt zijn en er niet met de boot naartoe gaan rijden we nog even door naar Næstved en wandelen daar door het oude centrum.

20210819-15.06u Naestved20210819-15.12u Naestved

Omdat we een auto hebben grijpen we de kans en doen nog een keer groot boodschappen. Terug op de boot ruimen we alles weer een beetje op want morgen gaat de wind eruit en kunnen we weer verder. Hopelijk naar Agersø maar dat weten we morgenavond pas zeker.

1. L. STARING:
    20 augustus 2021
    Hoi Arjen en Ilse.
    Geniet iedere week van jullie belevenissen.
    Deze week zijn de foto's extra mooi, vooral de foto van Ilse hoog in de mast.
    Vanwege het weer hier in NL hebben wij twee keer 'n week gecamperd..veel gefietst.
    We vertrekken uiteindelijk toch voor 'n maand naar Spanje. De oostkust. Rustig naar beneden trekkend.. Was niet het plan maar gezien de verhalen van onze zoon die daar ook paar weken is geweest, wagen we het erop..
    Tot het volgende verslag
    Grtjs Liesbeth en Jan
  2. Arjen en Ilse Weber:
    28 augustus 2021
    Heel veel plezier gewenst. Doe het vooral rustig aan.