9-8-2021 Kristianopel – Utklippan - Bornholm

11 augustus 2021 - Rønne, Denemarken

Van Kristianopel wordt gezegd dat het zo’n haven is die je altijd bij zal blijven. Ik denk dat dat waar is. Kristianopel is een klein ommuurd vestingstadje met een haventje waar je direct tegen een soort dorpspleintje aan ligt en waar het allemaal te doen is. Nou, allemaal is wat teveel gezegd want er is eigenlijk niks te doen en dat is gelijk de charme van het haventje met het dorpje. De aanloop naar de haven en de haven zelf zijn vrij ondiep en grote schepen zie je hier dan ook niet.

20210804-15.47u-1 Kristianopel

We wandelen het dorpje rond, bekijken het kerkje, drinken een Lättöl (Zweeds licht alcoholisch biertje) op een terrasje en genieten van de rust die het hier uitstraalt.

20210804-16.18u Kristianopel20210804-15.32u Kristianopel

De volgende ochtend staan we bijtijds op want we willen naar Utklippan. Een beetje Oostzeezeiler moet hier geweest zijn en het is voor ons dan ook een haven of beter een eilandengroepje dat dwingend op onze planning staat. Utklippan is het meest zuidoostelijke eilandengroepje van Zweden en het lijkt vanuit het zuiden gezien best wel een uitdaging om er te komen. Wij komen uit het noorden en dan is het opeens allemaal wat gemakkelijker, want dichterbij.

20210805-10.56u Utklippan

Het eiland is er echter niet minder om. We komen terecht in een enorm sfeervolle omgeving en liggen er in het kleine haventje zonder noemenswaardige voorzieningen. Op het andere eilandje staat de vuurtoren en er zijn wat bijgebouwtjes waarin o.a. een vogeltelstation gevestigd is. Om daar te komen maken we gebruik van één van de roeibootjes die daar speciaal voor dit doel liggen.

20210805-11.33u Utklippan20210805-11.17u-1 Utklippan

Boven op de vuurtoren kunnen we heel Utklippan overzien en prijzen onszelf gelukkig dat we op deze prachtige plek mogen zijn.

20210805-13.04u Utklippan20210805-13.00u Utklippan20210805-13.18u Utklippan20210805-13.03u-1 Utklippan

We wandelen de eilandjes rond en ik neem nog even een bad in een stilstaande poel tussen de rotsen. Lekker, door de zon opgewarmd, water en beter dan de zee die hier maar 15°C is.

20210805-15.44u Utklippan20210805-12.09u Utklippan

Er is geen maan en om middernacht genieten we op dit donkere eiland van een prachtige sterrenhemel. Eigenlijk willen we hier nog lang niet weg maar Bornholm roept en we vertrekken de volgende ochtend met weinig wind naar Allinge op Bornholm. Gaande weg de tocht trekt de wind aan en we komen na best wel een lange tocht met dubbel gereefd zeil en een gereefde genua in Allinge aan. De havenkom ligt vol en we overnachten in een wat rumoerige voorhaven waar door de loodsenboot en binnenlopende deining behoorlijk wat beweging in het water zit. Gelukkig komt er de volgende ochtend plaats vrij in de 2e havenkom en verhalen we de Vela daar naartoe.

20210807-11.30u Allinge

We liggen de volgende nacht lekker rustig en kunnen prima slapen. We maken een wandeling naar de Madsebakke Helleristninger. Rotstekeningen van schepen en zonnen die in de bronstijd, 3100 tot 300 v.Chr.,  gemaakt zijn. Op de terugweg komen we door een soort mini kloof waar een klein beekje doorheen loopt en waar heerlijke rijpe bramen staan.

20210807-12.27u Allinge20210807-12.52u Allinge

’s Avonds eten we bij een visrokerij met restaurant en genieten op hun strandterras van de zee.

20210807-18.45u Allinge

De volgende dag varen we onze kortste dagtocht tot nu toe naar, op aanraden van de havenmeester van Allinge, Vang. Dit is een klein vissershaventje op een uurtje varen van Allinge. In deze haven zijn we de enige gasten en meer boten kunnen er eigenlijk ook niet in.

20210808-19.28u Vang20210808-13.20u Vang20210808-13.13u-1 Vang

Hier staat één van de weinige nog goed onderhouden watermolens van Bornholm en we maken een wandeling naar de voormalige granietgroeve en -haven. Wat een mooie natuur is hier!

20210808-14.26u-1. Vang20210808-13.53u Vang20210808-13.49u Vang20210808-13.43u Vang

De wind gaat de komende dagen naar zuidwest en om wat makkelijker naar het Zweedse Ystad over te kunnen oversteken zakken we de kust af naar Rønne. Hier wandelen we nog even door het stadje en doen een paar boodschappen voor het eten. We herinnerden ons Rønne als een wat saaie industriestad maar dat valt uiteindelijk gelukkig mee.

20210809-16.07u Ronne20210809-17.53u Ronne20210809-17.50u Ronne

Vanavond steken we onze Cobb weer eens aan en roosteren een heerlijk stuk vlees. Op het na smeulende vuur maken we een lekkere pulled pork die tijdens het opruimen, door onze onoplettendheid,  door 2 grote meeuwen grotendeels wordt geroofd. Waar kennen we dit nog van?

1. Henk:
    11 augustus 2021
    Schitterend. Nog steeds zo leuk om te lezen.
    Prachtig avontuur.
  2. Georginahaleber:
    12 augustus 2021
    Ik geniet met volle teugen van jullie leuke en mooie verhalen. Heel veel liefs, Gertie
  3. Arjen en Ilse Weber:
    13 augustus 2021
    En wij genieten van onze tocht! Groetjes Arjen en Ilse.
  4. Ronald Lemmen:
    13 augustus 2021
    Wat een prachtige verhalen en belevenissen. Snap dat jullie dit nog wel even volhouden. Geniet maar verder!
  5. Arjen en Ilse Weber:
    13 augustus 2021
    Gaan we zeker doen hoorx We hebben nog een maand.
  6. SY ZaZoe:
    14 augustus 2021
    Ooo, eigenlijk hadden jullie christiansø (vlakbij borgholm) ook nog even moeten bezoeken… en de “watersportwinkel (meer een juttersmuseum) in Ystad… maar ja, er is ook zoveel te zien en te doen… keuzes makennis moeilijk. 😅 goede reis!!
  7. Arjen en Ilse Weber:
    15 augustus 2021
    Je gebt gelijk maar de wind liet Christianso helaas niet toe. We zijn natuurlijk wel in die winkel geweest. In vergelijking met 20j geleden is het nu niets meer. De uitdragerij is niet meer. De winkel is nu opgeruimd en heeft zijn charme verloren.