5-9-2021 Cuxhaven - Vlieland – Urk

5 september 2021 - Urk, Nederland

Na een paar dagen van harde wind varen bijna alle Nederlandse boten uit want tij en wind zijn gunstig voor de grote sprong naar Nederland. Wij draaien ons nog een keertje om en slapen nog even verder want wij hebben nog geen zin om al naar huis te gaan. Cuxhaven is voor ons geen straf en nu we goede fietsjes aan boord hebben is onze actieradius groter en kunnen we ook de omgeving een beetje verkennen en blijft ons verblijf niet beperkt tot Duitse boodschappen doen bij de Real, ijs van Agnoli eten op de Alte Liebe en naar het Kugelbake op en neer wandelen. We komen mooie pareltjes van Cuxhaven tegen en genieten van onze extra tijd in Cux.

20210830-14.09u Cuxhaven20210830-14.08u Cuxhaven20210830-13.01u-1 Cuxhaven20210830-13.01u Cuxhaven20210830-14.58u Cuxhaven

We nodigen oude vrienden uit onze Seedorftijd uit en kletsen eens lekker bij en spreken af dat we in november voor het mosselen en bokbierfeest terug komen naar Zeven. Toch breekt ook voor ons het moment aan dat we er aan moeten geloven en koers naar Nederland moeten zetten. Na wat rekenwerk besluiten we de volgende ochtend om 10u te vertrekken om de volgende dag om, om 13u en 150mijl verder, met de kentering van het tij bij Vlieland aan te komen. De volgende ochtend maken we keurig op tijd los en varen de haven uit richting Elbemonding.

20210901-10.06u Cuxhaven

Na het Kugelbake tot ziens te hebben gewenst verdwijnt al snel het vasteland van Duitsland uit zicht.

20210901-10.17u Cuxhaven

Tot aan de Elbe 1 ton varen we recht tegen de wind in.

20210901-13.05u Elbe

Nou ja wind, meer dan windkracht 2 is het niet en van zeilen zal het sowieso wel niet echt komen. Wel staat er van de laatste paar dagen harde Noordwest wind nog een hoge vervelende zeegang en de boot ligt geen moment rustig in het water. Na de Elbe 1 draaien we in westzuidwestelijke richting af en kan de genua erbij om de boot wat rustiger in het water te krijgen. De mijlen verstrijken en we schieten lekker op. De Jade- en Wesermonding zorgen voor wat afwisseling want hier is een grote reede waar we dwars doorheen varen en ongeveer 15 grote schepen liggen te wachten totdat ze de haven in kunnen om te lossen.

20210901-16.13u20210901-15.45u20210901-16.03u

Ook is hier natuurlijk nog het gewone varende scheepsverkeer waar we rekening mee moeten houden. Ter hoogte van Norderney is het inmiddels 21u geworden en varen we een gitzwarte nacht in. Er is geen maan en het is helemaal bewolkt dus ook van sterren hebben we geen sprankje licht te verwachten. Wel schijnen er om ons heen allemaal lichtjes van vissersschepen, tonnen, boeien en natuurlijk niet te vergeten van de diverse windparken die hier in de loop der jaren zijn gebouwd. We wisselen elkaar gedurende de nacht om het uur af. Omdat je in een straal van 100m om de boot heen eigenlijk helemaal niets ziet en er best nog een behoorlijke zeegang is,  is dit best wel een spannende onderneming. Wat wel mooi is is het spoor van oplichtend zeevonk in het kielzog van de boot. Aan iedere nacht komt een eind en rond een uur of half 7 begint het licht te worden en zijn we aardig opgeschoten. We varen al boven de Nederlandse Waddeneilanden. Onze berekening klopte als een bus en met de kentering van het tij varen we het zeegat tussen Vlieland en Terschelling in en liggen een klein uurtje later moe maar voldaan in de haven van Vlieland.

20210902-13.11u Vlieland

Na schoonschip gemaakt te hebben gaan bij Arjen de luiken dicht en zit Ilse lekker in een hoekje van de kuip een boek te lezen.  Die dag doen we verder vooral niets meer. We gaan vroeg naar bed en worden de volgende ochtend pas om 10u wakker. We ontbijten met zelfgebakken broodjes en maken daarna een wandeling naar het dorp en door het duingebied weer terug naar de haven. Om half 3 ’s middags de volgende dag maken we alweer los om naar het IJsselmeer te gaan. De zon schijnt en er staat een heerlijke noordoostelijke wind die ons zo naar de Lorentzsluizen bij Makkum blaast. We hebben geen zin om de haven aan te lopen en besluiten te ankeren. Dat is geen foute beslissing en we liggen beschut en erg rustig. We zitten nog een beetje in de ontkenning en hebben nog geen zin om naar Lelystad te gaan. Na een ontbijt gaat het anker op en zeilen we rustig, onder een stralende zon, richting Urk om daar tussen Urk en het windmolenpark nog een keer te ankeren.

20210905-14.21u IJsselmeer

20210905-19.16u Urk20210905-19.15u-3 Urk

Morgen het laatste stukje naar Lelystad. We kunnen de zendmast bij onze thuishaven al zien liggen……

1. Jacqueline:
    5 september 2021
    Bedankt voor alle mooie reisverhalen en foto's. Echt mooi om te lezen.
  2. Arjen en Ilse Weber:
    Graag gedaan!
  3. L. STARING:
    5 september 2021
    Bedankt dat we mochten meevaren met jullie avontuur.
    Grtjs
  4. Arjen en Ilse Weber:
    5 september 2021
    En jij voor het lezen waardoor ik motivatie had om het blog bij te houden🌞
  5. Sonja Weber:
    5 september 2021
    Wat was het leuk om jullie verhaal te volgen. Maar ook geel leuk om jullie straks weer te zien!
  6. Arjen en Ilse Weber:
    5 september 2021
    Het was ook leuk om te schrijven en de volgers waren een prima motivatie voor als ik eens geen zin had. We verheugen ons al op zaterdag !
  7. Arianne:
    6 september 2021
    Dank je wel voor alle mooie verslagen. Ik heb FB even in de ban gedaan, dus kon niet meelezen op ZeilNoord. Maar heerlijk om zo mee te genieten en voorpret te hebben voor (hopelijk volgend jaar) weer eens wat langer op de Oostzee.
  8. Arjen en Ilse Weber:
    6 september 2021
    Wie weet komen we elkaar dan wel tegen. 😀
  9. Joke:
    6 september 2021
    Dank je wel voor het mooie reisverslag en foto’s. Het kost toch altijd veel tijd om het te schrijven.
  10. Arjen en Ilse Weber:
    6 september 2021
    Dat klopt, maar jullie. De volgers zijn de motivatie om het te blijven doen. 🌞
  11. Marianne:
    6 september 2021
    Leuk om te lezen. 6.30 pas licht? Hier nog steeds een uurtje eerder (Koster eilanden). Wij varen midden oktober terug via Helgoland is nu het plan! Fijn dat jullie zo genoten hebben van jullie lange eerste pensionado reis
  12. Arjen en Ilse Weber:
    6 september 2021
    Leuk dat jullie ons zo gevold hebben😀. Geniet nog even van het Noorden en alvast een goede terugreis gewenst. Helgoland is altijd goed! Jullie reis door het Gōtakanal gaan we zeker ook doen. Misschien zelfs volgend jaar al.
  13. Marinka:
    6 september 2021
    Wat heb ik genoten van jullie verhalen over die prachtige reis. Voor de lezers een mooi verhaal voor jullie een prachtige ervaring en een mooi document om heel lang van te genieten.
  14. Arjen en Ilse Weber:
    6 september 2021
    Bedankt voor het mooie compliment😀. We laten het blog in boekvorm drukken. Dan hebben er wat om op een druilerige dag op terug te grijpen.
  15. Ronald Lemmen:
    8 september 2021
    Bedankt voor de afwisselende en mooie reisverhalen. Ik realiseerde me gaande weg jullie reis steeds meer dat je blindelings op elkaar moet kunnen vertrouwen en dat is bij jullie zeker het geval. succes bij jullie gewenning op de wal!!
  16. Arjen en Ilse Weber:
    9 september 2021
    Dankjewel voor dit mooie compliment Ronald. Je hebt helemaal gelijk. Wil je in een gitzwarte nacht rustig even een oogje dicht kunnen doen dan is dat een voorwaarde!