Helgoland - Strande

3 juni 2023 - Strande, Duitsland

Deze zaterdag, 27 mei,  maken we er nog een rustig havendagje van want we vertrekken vandaag naar Helgoland. Omdat we daar bij daglicht aan willen komen en omdat  we met afgaand water het zeegat uit willen varen vertrekken we pas aan het einde van de middag. Ondanks dat de wind al ruim een dag aan het afzwakken is, is het Westgat bij Schiermonnikoog nog erg onstuimig en er staan nog eens hoge golven op de koop toe. Gelukkig is dit maar een kort stukje en nadat we buiten zijn en de koers in een noordoostelijke richting verlegt hebben keert de rust aan boord weer en varen we in rustig water de nacht in.

20230527_181129 Westgat

Het is lang licht en we hebben er een maan bij die er voor zorgt dat we best nog wel wat kunnen zien. Vissersschepen zien we, net als vorig jaar op zaterdagavond, niet want de vissers moeten zondag naar de kerk en zijn allang terug in hun thuishavens.

20230528-07.24u Weser Jade monding rede

We wisselen elkaar zo om de 3 u af en zo vliegt de nacht voorbij en komt Helgoland al snel in zicht. Hier is het in verband met de Nordseewoche tijdens Pinksteren gezellig druk en komen we in een pakketje van maar 8 zeilboten terecht.

20230528-19.05u Helgoland

Dat hebben we hier met Pinksteren wel eens anders meegemaakt. Pakketjes van 15 boten waren hier vroeger normaal. Helgoland blaakt in de zon en we genieten van ‘ons’ eiland. Natuurlijk gaan we weer op bezoek bij de jan van genten en de zeealken die nu aan het broeden zijn en waarvan sommige vogels al kuikens in het nest hebben.

20230530-19.52u Helgoland20230530-19.46u Helgoland

Vorig jaar maakten we een foto van een klif met een grote scheur waarvan we ons afvroegen hoelang die het nog zou houden. Nou, niet zo lang dus want we zien nu dat het stuk is afgebroken en de brokstukken beneden aan de klif liggen.

20230530-19.29u Helgoland20220523-14.39u Helgoland

We brengen ook een bezoek aan de oude Zivilschutzbunker (ondergronds stelsel van schuilkelders) en leren van onze gids best nog wel wat over de geschiedenis van Helgoland en hoe de bevolking hier de beide wereldoorlogen mee heeft gemaakt.

20230530-11.01u Helgoland

Na de tweede wereldoorlog was er niet veel meer over van de bebouwing op Helgoland en alleen de vuurtoren stond nog vrij ongeschonden overeind. Wonder boven wonder was er ook nog 1 moerbeiboom die weer begon uit te lopen en die nu nog steeds op zijn oude plekje staat.

20230530-10.25u Helgoland

Ook steken we nog even over naar het eilandje Dune waar we de robbenkolonie opzoeken.

20230530-15.28u Helgoland

Zo gaan de dagen op Helgoland snel voorbij en we begin met de voorbereiding van de reis naar onze volgende bestemming. Omdat het op de Noordzee aan de westzijde van Jutland voorlopig te hard uit noordelijke richting blijft waaien, besluiten we dit niet af te wachten en kiezen eieren voor ons geld en we vertrekken richting de Elbe om daar, bij Brunsbüttel het Kielerkanaal in te gaan.

20230531-10.30u Cuxhaven

Via de Oostzee, Grote Belt en het Kattegat kunnen we ook naar Noorwegen en gezien de huidige verwachtingen is dat een comfortabelere manier om daar te komen. We varen Cuxhaven deze keer voorbij en hebben geluk als we bij de sluis aankomen want we kunnen gelijk met andere jachten, die al zo’n 2 uur liggen te wachten, gelijk de sluis in varen om te schutten.

20230531-12.41u-1 Brünsbuttel

In het kanaal overnachten we tussen de palen in de Weiche Dückerswisch waar we rustig liggen en goed zicht hebben op de grote schepen die in het kanaal passeren.

20230531-17.14u-3 NOK Dückerswisch

De volgende ochtend varen we, nadat we ons aangekleed hebben, door naar Kiel-Holtenau. Koffiezetten, wassen, scheren, ontbijten gewoon ons hele ochtendritueel doen we wel varend. Dat scheelt tijd en breekt de lange vaartijd die nodig is om de rest van het 100km lange kanaal door te komen.

20230601-11.16u-1 NOK

Ook in Holtenau is het lot ons gunstig gezind en we kunnen gelijk door de sluis in. Een half uurtje  later zijn we in de Kielerförde zeilend onderweg naar Strande, onze eindbestemming voor vandaag.

20230602-15.28u Strande

In tegenstelling tot de Noordzee is het hier gelijk een stuk aangenamer, minder wind, volop zon en een stuk warmer, Heerlijk! De eerste dag in Strande gebruiken we om te wassen en op de boot te luieren en te kwikballen. We moeten nog wel even voor een paar dagen boodschappen doen en dat lukt hier in het lokale buurtsupertje niet. Allemaal lege schappen en zelfs geen brood te vinden. We halen onze fietsen tevoorschijn en gaan daarmee naar een grote supermarkt op een kwartiertje fietsen. Krijgen we tenminste ook nog wat lichaamsbeweging. Volgens de weersverwachting krijgen we weinig wind en is het beter om nog een dagje te wachten voordat we verder gaan. Geen ramp want die dag vullen we met een dagje naar de grote stad Kiel. We gaan met het pontje door de hele Kielerförde en doen daarbij bijna alle tussenliggende plaatsjes aan. Reuze leuk om de Förde op deze manier te beleven.

20230603-11.26u Strande

Kiel valt een beetje tegen, er is niet heel veel te zien. De oude binnenstad heeft het tijdens WOII behoorlijk te verduren gekregen en is nu eigenlijk niet veel meer dan een grote stad met veel nieuwbouw.

20230603-14.46u Kiel20230603-13.18u Kiel20230603-13.09u Kiel

Terug naar de boot gaan we met de bus en zien op die maner ook nog wat van de omgeving. Het plan was om morgen naar het Deense Rudkøbing te gaan maar onze planning wordt altijd in het zand bij laag water geschreven en kan dus zomaar anders worden en deze keer wordt het Søby waar we Gerard en Sandra van de Chiara gaan ontmoeten.

1. Marga:
    4 juni 2023
    Leuk weer. Wil die golven in t westgat wel eens zien maar toen was t vast te ruig om foto te maken.
  2. Arjen en Ilse Weber:
    4 juni 2023
    Jammer maar we hebben geen foto's. We waren idd even druk met andere dingen..
  3. Tim:
    4 juni 2023
    Fijn om te lezen dat jullie van die noordzee af zijn. We leren hier ook steeds bij: nog nooit van " kwikballen" gehoord. Nu wel. En geografisch zijn jullie maar net bij te houden : Sodby . Wat is Denemarken toch leuk en afwisselend. Veel plezier
  4. Arjen en Ilse Weber:
    4 juni 2023
    Fijn dat we jullie toch nog wat hebben kunnen leren 😂
  5. Zeilboot Ohana:
    4 juni 2023
    Hier ook het nieuwe woord 'kwikballen' bijgeleerd! 😉 Leuk om mee te reizen aan de hand van jullie blog. Goede reis verder!
  6. Arjen en Ilse Weber:
    4 juni 2023
    Leuk dat jullie alvast meereizen. Wanneer zijn jullie van plan te vertrekken? ⛵
  7. Joke van den Heijkant:
    5 juni 2023
    Als zeiler moet je flexibel zijn èn dat zijn jullie 😉 Goed te lezen dat jullie binnendoor gaan, wind blijft aardig spoken bovenin. Goede vaart verder ⛵️😊
  8. Arjen en Ilse Weber:
    5 juni 2023
    Hallo Joke, wat leuk dat je ons weer volgt. Die Noordelijke winden zijn voor veel mensen die naar boven willen een uitdaging. Veel liggen al langere tijd in Nederland te wachten op een weergaatje. Via de Oostzee komen we uiteindelijk ook wel in Noorwegen uit.
    Groetjes
    Arjen en Ilse
  9. Zeilboot Ohana:
    6 juni 2023
    Hoi Arjen en Ilse, wij mogen eind van de maand op pad, dus het aftellen is begonnen!
  10. Peter Wiss:
    6 juni 2023
    Dat is voor mij een hele andere manier van vakantie houden. Heel andere en spannende ervaringen opdoen, weinig planningen denk ik.
  11. Arjen en Ilse Weber:
    6 juni 2023
    In tegenstelling, je bent altijd bezig met plannen. Waar wil ik heen en kan dat met de wind, de stroming, diepte en ga zo maar door. En uiteindelijk gebeurt er iets waardoor het toch weer anders wordt. Wij zeggen dan ook dat plannen in het zand bij laag water worden geschreven. En zolang je je daar maar niet druk om maakt is er niets aan de hand.