We gaan op reis maar eerst….

22 mei 2021 - Lelystad, Nederland

1 augustus 2019 ging de boeken in met het feit dat mijn militaire carrière ophield te bestaan en ik door Defensie als burgerpersoneel werd ingehuurd. Eerst met een jaarcontract en daarna nog een keer voor een half jaar. De snelle rekenaar ziet dat ik nu dus thuis achter de geraniums moet zitten en dat klopt dan ook. In eerste instantie moest Ilse nog een paar jaar door voordat ze met pensioen zou gaan maar na goed rekenen kwamen we tot de conclusie dat ze ook probleemloos kon stoppen met werken. Haar einddatum staat op 1 juni aanstaande en die datum komt snel dichterbij. Ondanks alle onzekerheden rond het virus gaan we ervan uit dat we dan voor langere tijd de Oostzee gaan (her)beleven. In de periode van 1994 -2005 waren we daar in de zomervakanties te vinden en we hebben er erg veel zin in alle oude plekjes weer te bezoeken en natuurlijk verder te gaan naar plaatsen waar we nog nooit geweest zijn. Heerlijk van 1 juni tot 1 september met de boot weg. We hebben er zin in. Hopelijk laat corona het toe maar we houden er ook rekening mee dat het wel eens anders kan lopen en daarvoor hebben we het ‘Plan B’. 3 Maanden IJsselmeer, Waddenzee en Zeeland hebben we niet zo’n zin in. Plan B is in het kort dat de mast van de boot gaat en we het binnenland in gaan. Daar kom je met 15m doorvaarthoogte nooit terwijl daar ook erg veel te zien is.

Route

Hoe de wind waait waait ons bootje maar dit is ons eerste idee. Wat ervan terecht gaat komen weten we niet want onze tocht wordt vooral bepaalt door rustig aan doen, blijven als het mooi is en snel weer verder als het tegenvalt. Verder zijn we gevoelig voor de do’s and don’ts van informatie van anderen die we tegenkomen. Genoeg factoren dus om van ons initiële plan af te wijken.

Route

Maar eerst…

Vooruitlopende op onze geplande vertrekdatum zijn we begonnen de Vela te refitten en op te knappen. In de loop der jaren liepen we tegen een aantal zaken aan die opgepakt moesten worden en daar heb ik nu alle tijd voor. Afgelopen najaar hebben we de buiskap al laten vervangen en we hebben er eindelijk de begeerde dektent bij laten maken. Zo’n dektent is een aanrader hoor want je kunt dan, als het buiten nat of guur is, heerlijk droog en beschut in de kuip toeven en de ellende om je heen bekijken.

Dektent

Navigatie en spaghetti

Een betrouwbare navigatie is natuurlijk van levensbelang en onze notebook waar we mee navigeren begon kuren te vertonen. Dat wil je natuurlijk niet en daar moest een oplossing voor komen. Een nieuwe notebook of zijn er nog andere mogelijkheden? Een mooi uitzoekklusje voor in de donkere maanden. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een zogenaamde NUC. Dat is een kleine maar volwaardige computer van ongeveer 12x12cm en 8cm hoog. Stroom komt van een adapter die van de boordspanning de benodigde 19V maakt. Samen met een 12V monitor en een draadloze muis en toetsenbord een prima oplossing die als groot voordeel heeft dat ook de kaartentafel weer vrij is.

pc

De nieuwe computer aansluiten was gelijk een goed excuus om de spaghetti van bekabeling achter het instrumentenpaneel aan te pakken. Je kent dat wel, even snel iets aansluiten, snel een spanningdraad zoeken en een kroonsteentje ertussen. Zonder te weten waar die draad voor was natuurlijk want het moest vooral gemakkelijk en snel. Onvermijdelijk wordt het dan vanzelf onoverzichtelijk en een zooitje. Ik moet eerlijk bekennen dat ik me hier ook wel eens een beetje schuldig aan heb gemaakt. Nu heeft alles zijn eigen aansluiting met zekering en is het weer overzichtelijk. Tegelijkertijd heb ik een aansluitblok met constante spanning voor mijn marifoon, AIS en geheugen van de autoradio bijgebouwd. Je kunt over het nut van een constante spanning discussiëren maar ik wil gewoon dat mijn marifoon en AIS onafhankelijk van wat er ook gebeurt altijd werken.

Motoronderhoud

Ondanks dat we een ZEILboot hebben maak je veel motoruren en met 3 maanden varen voor de boeg heeft de motor extra aandacht gekregen en zijn alle filters, ondanks dat sommige nog niet aan de beurt waren, vervangen en is alle olie en koelvloeistof ververst. In de Vela ligt een Volvo Penta MD2030 en ik heb van alle filters en v-snaar de vervangende nummers voor de originele VP-onderdelen kunnen vinden. Ook voor de impellor zijn vervangers die minder dan de helft van de originele kosten. Bij interesse moet je me maar even mailen of appen.

Tankmeters

Het is best gemakkelijk als je weet hoeveel drinkwater je nog in de tank hebt en hoeveel zwart water je nog in de vuilwatertank kwijt kunt. Inmiddels heb ik het gemis aan meters opgelost en heb vanaf nu inzicht in de vulstand van deze tanks. Aliexpres had prima oplossingen en na een dagje hobbyen werkte alles. Ik moet zeggen dat je over het inbouwen van de sensoren wel even moet nadenken. Met name het inbouwen van de sensor van de vuilwatertank is een uitdaging maar uiteindelijk is ook dat gelukt.

meters

Ankerlier

Op de Vela ontbrak een elektrische ankerlier. Omdat we best wel veel ankeren was dit best wel een gemis en ik had al geruime tijd een zoekopdracht op Marktplaats staan. Opeens stond er een geschikte lier op en ik was er deze keer nog eens op tijd bij ook. Het was een samenstelling van een Vetus lier en een Muir motor en beide nog eens nieuw ook. Snel dat ding opgehaald en na een paar dagen proefgedraaid op de auto-accu. Na een paar seconden draaien ging de moto langzamer draaien, stopte vervolgens helemaal en er kwam rook uit de motor. Vreselijk balen dus! Om een lang verhaal kort te maken; de verkoper gaf niet thuis, nog steeds geen ankerlier en geld weg. Uiteindelijk hebben we maar een nieuwe ankerlier gekocht en deze ingebouwd.

ankerlier

Wand- en plafondbekleding

Onze Vela is inmiddels 20 jaar oud en het vinyl van de wand- en plafondbekleding begon behoorlijk te verkleuren en vieze vlekken te krijgen. Tijd voor een opfrisbeurt dus. Bij onze vorige boot had ik ook de bekleding helemaal vervangen en behalve dat het tijd kost is het geen moeilijke klus. Toch heb ik nu voor een andere aanpak gekozen. Ik heb speciale verf voor (kunst)leer gevonden en heb daarmee de boel geschilderd. Het ziet er nu weer lekker fris uit en kan weer jaren mee.

vinyl schilderen

Na al deze klussen is het inmiddels eind mei geworden en zitten we één maand voor ons geplande vertrek. Corona is nog steeds bepalend maar het lijkt de goede kant op te gaan.

Onderwaterschip

Na 20 jaar kun je je afvragen hoe het met de huiddoorvoeren en afsluiters staat maar als je van plan bent nog jaren met de boot door te blijven varen is de vraag of je wel of niet gaat vervangen snel beantwoord. Eigenlijk krijg je van te laat iets vervangen later altijd spijt en de Vela is voor dit klusje dan ook de kant op gegaan. Bijkomend voordeel was dat ik gelijk de boot kon voorzien van een nieuwe laag anti-foiling en anodes. Na 3 jaar in het water mocht dat wel weer een keertje.

op de werf

Het weer zit helaas niet mee en het veel te koud om met polyester aan de gang te gaan. Het wachten is op een paar dagen goed weer  zodat dit laatste klusje ook uitgevoerd kan worden. Ook moeten we onze 2e vaccinatie nog krijgen en de verwachting of hoop, het is maar hoe je het wil noemen, is dat we rond 10 juni eindelijk los kunnen gooien en op reis kunnen gaan......

1. Edward Vandermeulen:
    22 mei 2021
    Leuk dat jullie dit initiatief nemen. Wij zijn in 2006 naar de Oostzee vertrokken en nooit meer teruggekeerd naar België. Onze boot overwintert in Fehmarn bij Weilandt. Binnenkort krijgen we ons tweede vaccin en dan gaan we terug onderweg tot september. Misschien kruisen onze wegen elkander ergens onderweg. Onze Fb pagina is Spiritzeilers.
  2. Arjen en Ilse Weber:
    23 mei 2021
    Wellicht komen we elkaar wel ergens tegen Edward.
  3. Hans:
    22 mei 2021
    Gaaf, hopenlijk gaan we elkaar op de oostzee nog treffen. Leuke site
  4. Arjen en Ilse Weber:
    23 mei 2021
    Dank je wel! Marinetraffic doet wonderen en mijn navigatiesoftware laat jullie zien als je binnen AIS-bereikt komt. Moet dus bijna lukken!
  5. Maarten Beneteau first 30 Welmoed:
    mooi plan veel plezier!
  6. Arjen en Ilse Weber:
    Dank je wel!
  7. Tom en Suzan, Endeavour:
    23 mei 2021
    Wij hopen medio juli voor het eerst naar de oostzee te vertrekken. Voor ons dus leerzaam en leuk om jullie belevenissen te volgen.
  8. Arjen en Ilse Weber:
    23 mei 2021
    Veel plezier en wellicht komen we elkaar ergens tegen!
  9. Marjon Hoftijzer-Boer:
    24 mei 2021
    Mooie plannen. Goede vaart samen.
  10. Arjen en Ilse Weber:
    24 mei 2021
    Dank je wel Marjon.
  11. Margot van der Mijle:
    25 mei 2021
    Hallo, ik heb me aangemeld voor jullie blog. Wij hopen ook omstreeks die tijd richting Oostzee te varen.
  12. Arjen en Ilse Weber:
    25 mei 2021
    Leuk Margot, hoe heet jullie schip en wanneer vertrekken jullie? Wellicht komen we elkaar tegen.
  13. Margot van der Mijle:
    25 mei 2021
    Ons plan is om 11-12 juni te vertrekken. Ons schip heet "Jutter", een Delphia 33.
    Ligplaats het Noordergat, in Lauwersoog.
    Alvast een behouden vaart!!
  14. Arjen en Ilse Weber:
    25 mei 2021
    De verwachting is dat wij dan uit Lelystad vertrekken.
  15. Groeten van Wikji, Sandra & Thomas:
    13 juni 2021
    Hoi Ilse & Arjen. Heel veel plezier tijdens jullie Oostzeereis. Geniet ervan en een behouden vaart. Ik neem aan Arjen dat je in ieder geval je baard hebt laten staan :)!