14-6-2021 Lelystad - Lauwersoog

14 juni 2021 - Lauwersmeer, Nederland

Afgelopen vrijdag hebben we onze laatste vaccinaties gekregen en niet geheel onbelangrijk, in onze gele boekjes laten noteren. Daarna zijn we, met een kratje laatste spulletjes en onze kat door Joris en Jennifer naar de boot gebracht.  Morgen staat een tocht naar Terherne in de planning. Daar ligt onze oude schouw 't Meerwijff en we hebben met de nieuwe eigenaren afgesproken dat we haar op zondag, onder het genot van een bakkie koffie mochten komen bekijken.

Vertrek uit Lelystad

Op het IJsselmeer staat een prima wind en met NW eind 4 begin 5, zeilen we hoog aan de wind richting Friesland . We vergeten de kussens in de kastjes te proppen. Dus toen Ilse een beker wilde pakken kwam het servies haar tegemoet. Dat vergeten we niet nog een keer. Met een rif in de zeilen zijn we zo in Lemmer. Daar gaan we het Prinses Margrietkanaal in en op de motor richting Terherne voor het weerzien met onze oude schouw. Na ongeveer 25 jaar en 2 boten verder is dit wel een heel erg leuk weerzien. De boot is natuurlijk jaren ouder maar ziet er nog steeds prima uit. Alles nog zo herkenbaar en het is leuk om oude herinneringen op te halen en te horen wat de nieuwe eigenaren Klaas en Henriëtte voor plannen met haar hebben.

In onze oude zeeschouw

Zondag na ons bezoek aan de schouw maken we gelijk los en gaan verder in noordelijke richting. In Leeuwarden, bij de Prinsentuin is het erg gezellig en je zou zo blijven liggen maar het is de bedoeling dat we ergens in Dokkum gaan overnachten.

Vrouwenpoortsbrug

Maar om 19.00u houdt het bij de bruggen van Burdaard op. Zo is het schippersleven, je ritme wordt bepaald door wind, weer ........... en brugtijden dus. Hier ontdekt Imma dat er weer spinnen en dus ook spinrag op de boot zit. Daar is het maffe beest verzot op!

Imma zoekt spinrag

De volgende dag om 9.00u hebben we de eerste brugopening en varen naar Lauwersmeer. Een rustig tochtje dat toch nog een heel leuke verrassing voor ons in petto heeft. Bij 1 van de bruggen ligt een Hurly 18 tegen de kant en dat is het polyester broertje of zusje van de houten Felicity 18, de boot waar Ilse en ik onze zeilhobby in 1989 mee zijn begonnen.

Hurly 18

Ilse had toen nog nooit gezeild en we kochten haar van Ilse's spaarcentjes. Lief he! Rond 14.00u maken we vast in Lauwersoog, ruiken we het zoute water en maken we plannen om door te gaan naar Helgoland.

1. Hans Coors:
    14 juni 2021
    Wel de Storry heeft nu al een mooi begin we kijken uit naar het vervolg.
    Goede reis en wees voorzichtig
  2. Andre sistermans:
    Gaaf. Ik Ga jullie volgen
  3. Arjen en Ilse Weber:
    14 juni 2021
    Het eenvoudigst door je emailadres in te vullen. Dan krijg je automatisch bericht bij updates
  4. Roland Hamacher:
    15 juni 2021
    Goede reis Ik zie dat jullie nu echt op het ruime sop aangekomen zijn. Wij volgen met groep van de Toerzeilers op 2 juli Goede vaart. i
  5. Ronald Lemmen:
    17 juni 2021
    Hoi Ilse & Arjan,
    Erg praktisch die dektent en wat fleurt die zwarte kleur de boot mooi op.
    Je hebt de nodige zaken voor vertrek onder handen genomen, kan haast niet anders dan een goede reis worden. Geniet er met elkaar van!!