Haderslev - Brunsbüttel

23 augustus 2022 - Brunsbüttel, Duitsland

Wat is het lekker rustig achter zo’n ankerton maar we gaan toch maar verder. Er staat niet veel wind maar we gaan proberen te zeilen. Na Aarosund kunnen we een heel eind zeilen al moet de motor af en toe toch een beetje meehelpen om in Augustenborg te komen.

20220814-10.06u Aaro

Augustenborg is een haven waar we altijd aan voorbij gevaren zijn maar ze hebben er een groot slot en  een kunsthal die we willen gaan bekijken. De haven ligt vol met Duitse en Nederlandse jachten die daar hun vaste ligplaats hebben en zelfs de havenmeester is een Nederlander. De wandeling naar het slot loont zich. We kunnen het niet bezichtigen maar het ligt in een mooi park waar het lekker wandelen is. De kunsthal is al dicht maar de sculpturen waar het ons om gaat staan in het park er om heen en zijn vrij te bezichtiging. Al met al hebben we er geen spijt van dat we hier naartoe gekomen zijn.

20220814-17.12u Augustenborg20220814-17.32u Augustenborg20220814-17.54u-1 Augustenborg

Ons volgende doel is Kappeln en om daar te komen gaan we op tijd op weg. Tot aan Sønderborg is er geen wind en moeten we motoren. Hier maken we nog even vast om op de brug te wachten maar belangrijker nog om onze laatste Deense kronen te spenderen aan een dropijsje voor Ilse. Vorig jaar heeft ze dit gemist en het zou ons ditmaal niet weer gebeuren.

20220815-13.41u Sønderborg20220815-14.00u Sønderborg20220815-13.31u Sønderborg

Eenmaal door de brug is de wind aangetrokken en kruizen we zeilend op naar de Schlei. Het wordt een stevige zeiltocht waar we volop van genieten. Vlak achter Schleimünde gaat het anker uit en genieten we nog even na van een lekkere dag op het water. De volgende ochtend is het maar een goed half uur varen naar Kappeln en hier meren we met een stevige dwarsstroom af aan de kade, midden in de stad. Er heerst een gezellige drukte en na de eerste wandeling sluiten we de dag af met een prima Zigeunerschnitzel Pommes en een groot glas Weizenbier. We blijven hier een dagje liggen en gebruiken de volgende dag voor een nader onderzoek van de stad. Wat is het hier leuk! Een oud stationnetje, smalle straatjes en mooie vakwerk  huizen.

20220816-13.58u Kappeln20220816-11.49u Kappeln

Als we verder varen en de Schlei uitkomen draaien we eerst even de voormalige Duitse Marinehaven Ölpenitz in om te kijken wat daar allemaal gebeurt is. Begin jaren 2000 mocht je hier helemaal niet komen maar nadat de Marine hier is vertrokken is de haven omgebouwd tot een ressort met allemaal, al dan niet privé, vakantiehuizen en zelfs een nieuwe jachthaven.

20220817-12.16u Olpenitz

Verder naar Eckernförde is er helaas geen wind en op de motor varen we naar deze, voor ons nieuwe stad. Hier komen we in een bijna volle jachthaven terecht waar gelukkig nog net een box vrij is waar we met onze Vela goed inpassen. Eckernförde heeft een leuke promenade en mooie Altstad waar we ons prima vermaken.

20220818-15.43u Eckernförde20220818-14.39u Eckernförde20220818-14.42u Eckernförde20220818-12.52u Eckernförde

Het toeval wil dat de Swing van Jan en Marga en de Ricorrenza van Evert en Remmy ook op de terugweg naar Kiel zijn en we spreken met elkaar af de volgende dag naar Strande te gaan en elkaar daar dan te ontmoeten. Die dag is het weer wat onbestendig, het is grauw met af en toe wat druppeltjes miezer en vooral slecht zicht en vervelender nog wéér geen wind. Wij komen als eerste in Strande aan en nadat we vastliggen zetten we snel 2 vrije boxen op rood zodat de Swing en de Ricorrenza ook van een ligplaats verzekert zijn. Voor de Swing was dit prima maar de Ricorrenza blijkt net iets te breed voor de box maar kan gelukkig nog ergens in een hoekje kruipen.

20220819-15.13uImage

Het wordt een gezellige ontmoeting en onder het genot van een drankje en gezellig etentje in een grote strandtent wordt het een gezellig samenzijn. We spreken af vanaf hier te proberen samen verder naar Nederland te gaan en de volgende dag het kanaal in te duiken en naar Rendsburg te gaan.  In het kanaal ontstaat nog even een opstopping omdat 3 grote vrachtschepen elkaar moeten passeren. Hiervoor moeten alle schepen in een zogenaamde Weiche stil gaan liggen totdat deze schepen elkaar veilig gepasseerd zijn.

20220820-12.40u

Onderweg naar Rendsburg krijgt Jan helaas slechte berichten uit Nederland en zij besluiten de volgende dag gelijk verder naar Nederland door te gaan. Samen met Evert en Remmy blijven wij een dagje in Rendsburg liggen. We wandelen naar de Schwebefähre om die eens vanaf de andere kant te bekijken en er natuurlijk een keer het NOK (Nord-Ostzeekanal) mee over te steken.

20220821-12.57u20220821-12.54u

Nadat we terug zijn van deze overtocht genieten we vanaf het terras van de Schiffsbegrüßungsanlage, natuurlijk onder het genot van een lekker biertje, van de voorbij varende boten. Voor grote vrachtvaart wordt het betreffende volkslied gespeeld en verteld de “spreekstalmeester” wat bijzonderheden over het betreffende schip. Op de weg terug naar de boot maken we nog een afstekertje door de Altstad waar het op zondagnamiddag al erg rustig is.

20220821-15.15u20220821-15.10u

Ondertussen zijn we natuurlijk ook bezig met de verdere tochtplanning. Het zag er al wat langer naar uit dat de wind voorlopig uit het oosten zou komen en dat maakt het mogelijk nog even een tripje naar Hamburg te maken. Maar dat blijkt nu helemaal niet meer zo zeker te zijn en we stellen ons plan bij en gaan nu door naar Cuxhaven en hopen dan naar Helgoland te kunnen. Het NOK varen we door naar Brunsbüttel, overnachten daar in de haven bij de sluis waar we genieten van alle grote schepen die daar, vlak naast onze boten, de sluis in- en uitvaren.

Image2Image4

1. Marianne:
    24 augustus 2022
    Leuk dat jullie de Schlei zijn opgevaren. Kappln is zo leuk. Goeie terugtocht naar Nederland via Helgoland zie ik?
  2. Rien:
    24 augustus 2022
    Kappeln Ja altijd spannend om met zijstroom aan te leggen. Duitsers noemen het daar hafenkino
  3. Arjen en Ilse Weber:
    24 augustus 2022
    Daar kan ik me wel iets bij voorstellen 😱
  4. Adri de Munnik:
    24 augustus 2022
    Weer een leuk verhaal, goede terugreis gewenst😊
  5. Georginahaleber:
    24 augustus 2022
    Dank jullie wel voor mijn verjaardagskaart, heel leuk. Ik ben druk met voor mezelf alles klaar te maken. Eigenlijk is het veel te warm maar het komt vast wel goed. Jullie zijn weer op de terugreis maar we zullen elkaar pas in oktober zien. Heel veel plezier nog op dat laatste stukje en behouden thuiskomst. Heel veel liefs Georgina
  6. Hans Coors:
    25 augustus 2022
    Weer een goed verhaal goede terugreis en een behouden thuiskomst
    Carla en Hans
  7. Tim:
    25 augustus 2022
    Ik hield het niet toen de term dropijs voorbij kwam. Gelukkig verschenen daarna kalmerende termen in het verhaal: schnitzel, bier... Het ziet er leuk en gezellig uit. Geniet er van.