20-7-2021 Ustka – Gdansk – Hel

20 juli 2021 - Hel, Polen

Van Ustka naar WŁadysławowo is een behoorlijk eind en we vertrekken dan ook vroeg om de ruim 60 mijl voor het avondeten te kunnen slechten. Al zeilend, motorend en motorzeilend lukt dat inderdaad. Als eerste komen we langs Łeba. Dit plaatsje wordt bedreigt door verschuivende zandduinen die het plaatsje dreigen te bedelven. Vanaf zee zie je deze zandduinen boven alles uitkomen.

20210717  Leba P1001433

Hier liggen ook de laatste Poolse schietgebieden die wel eens voor ongemak zorgen omdat ze op schietdagen voor iedereen gesloten zijn. Met behulp van de vaargids, goede informatie op de kaarten en de meldingen op kanaal 16 om 13.30 uur, hebben we hierover iedere keer voldoende informatie kunnen krijgen. Het komt waarschijnlijk door de vakantieperiode dat we hier helemaal geen last van hebben. Voor de Russische wateren gaan we nog even uitzoeken of daar wel gesloten gebieden zijn, maar ook daar verwachten we geen problemen. Op ruim driekwart van de tocht, ronden we kaap Rozewie.

20210717  Kaap Rozewie P1001436

Dit is het noordelijkste stukje van Polen en voor Gdansk, waar we uiteindelijk ook nog naar toe willen, moeten we weer een paar mijl zuidelijker varen. Als we in WŁadysławowo komen maken we de koude macaronisalade af waarvoor Ilse de macaroni al eerder gekookt had. Nu hoeven alleen de resterende ingrediënten er nog maar in. Waar we gisteravond al een vermoeden van hadden werd vandaag waarheid. WŁadysławowo heeft het niet en er moet veel gebeuren wil het ooit wat worden.

20210716 Wladyslawowo P100144820210716 Wladyslawowo P1001442

Langer dan een dag blijven we dan ook niet en we vertrekken zaterdag de 17e  zeilend voor de laatste 40 mijlen naar Gdansk waar we een paar dagen willen blijven. Bijna gelijk achter de haveningang van Gdansk ligt het schiereiland Westerplatte. Hier begonnen op 1 sept. 1939 de Duitse beschietingen die de inval in Polen inluiden. Na de oorlog is hier een groot nationaal monument ter nagedachtenis aan de oorlog gebouwd.

20210720 Gdansk P1001565

Rob Querner tipte ons dat het een goed gebruik is dat binnenlopende schepen hier een vlaggengroet brengen. Uiteraard hebben wij dat dan ook gedaan. De zeehaven van Gdansk is niet heel anders dan andere grote zeehavens maar een zeehaven vol met eendenkroos hebben we toch nog niet eerder gezien.

20210720 Gdansk P1001567

De havens lopen door tot in het centrum van de stad en daar willen we een plekje voor een paar dagen zoeken. Helaas is Marina Gdansk vol en moeten we tot morgen wachten om het dan nog maar eens te proberen. We eigenen ons een stukje vrije kade toe en liggen die nacht gratis en rustig.

20210717 Gdansk P1001461

De volgende dag kunnen we probleemloos naar de Marina en dat is een prima uitgangspunt voor ons bezoek aan de stad. Aan het einde van de oorlog heeft er in het centrum van de stad een felle strijd gewoed tussen de Russen en de Duitsers. Daarbij is het oude centrum bijna helemaal verwoest. Aan de hand van oude foto’s is men direct na de oorlog begonnen met het, in de oude staat, herbouwen van de stad en dat is wonderbaarlijk goed gelukt.

20210718 Gdansk P100149720210718 Gdansk P100149520210718 Gdansk P1001468

Het oude Raadhuis van het Stadsmidden is daar een goed voorbeeld van. Hierin is nu het Gdanskmuseum gevestigd en het heeft een toren met een mooi uitzicht over de stad.

20210718 Gdansk P100150320210718 Gdansk P100150220210718 Gdansk P100150120210718 Gdansk P1001508

Maar ook de diverse kerken zijn zowel van binnen als van buiten prachtig herbouwd. In één van die kerken, de Mariakerk, staat een grote astrologische klok waarvan ik niet zeker weet of dat ook een replica is maar indrukwekkend is hij wel.

20210719 Gdansk P1001531

Vaak staan oude gevels voor een modern huis maar als je dat niet weet dan zie je daar niets van. In een aantal van die mooie straatjes vind je rijen winkeltjes en kraampjes met barnsteen. Het mooiste straatje is wel Mariacka.

20210718 Gdansk P1001485

En dan lopen we zomaar opeens, in het oude wapendepot tegen een tentoonstelling van moderne kunst aan. Er zijn kunstwerken bij waar we gewoon op mogen gaan zitten.

20210719 Gdansk P100155620210719 Gdansk P100153620210719 Gdansk P1001558

En ze hebben hier een variant op de Beverwijkse bazaar maar dan allemaal net wat luxer en van betere kwaliteit.

20210719 Gdansk P1001562

Het is erg gezellig en druk in de stad, alle terrasje zitten vol en buiten bij de bezienswaardigheden staan de mensen dicht bij elkaar. Van corona is niet veel te merken en alleen binnen in grote winkels en in openbare gebouwen worden mondkapjes gedragen. De horeca doet goed zaken en ook wij dragen ons steentje daar natuurlijk regelmatig aan bij.

We genieten 2 dagen van de stad en weten zeker dat we hier nog eens terugkomen. Niet met de boot want het is best wel erg ver maar als stedentrip naar de kerstmarkt of zo….?

20210718 Gdansk P1001474

De tijd vliegt en Klaipeda lonkt naar ons dus steken we de Golf van Gdańsk over naar Hel wat het startpunt voor ons volgende avontuur gaat worden. Hel ligt op het uiterste puntje van een heel smal schiereiland van 35Km lang. Het eerste stuk van onze oversteek staat er nog geen wind en moeten we motoren maar gelukkig komt er een briesje bij en kunnen we het laatste stuk nog lekker zeilen. Hel heeft een ruime haven waarvan een afgesloten deel is ingericht als jachthaven. We liggen hier prima en ook bij wat meer wind blijft het water op ons plekje rustig.

20210721-11.49u Hel

Het plaatsje blijkt heel erg toeristisch en wordt behalve door de campinggasten van de vele campings die hier zijn ook nog een overspoelt door dagjesmensen die met de veerboot uit Gdańsk of  Gdynia oversteken. Hel was militair gezien een strategische plaats met geschiedenis en dit vindt je hier overal terug. Zo zijn er diverse fiets- en wandelroutes langs historische plaatsen uitgezet. Omdat de natuur hier zo bijzonder mooi is halen we onze fietsjes weer tevoorschijn en volgen we één van deze routes en combineren zo historie en natuur.

20210721-14.53u Hel20210721-13.56u Hel20210721-12.54u Hel

Maar zoals gezegd, Klaipėda lonkt en we maken ons op voor ruim 100 mijl. Een nachtje doorvaren dus en ook nog eens een stuk door Russisch water.

1. Jules:
    21 juli 2021
    Leuk om zo jullie reis te mogen volgen, een prachtig avontuur! Ik geniet van elke stukje reis wat jullie beschrijven
  2. Astrid:
    21 juli 2021
    Mooi beschreven weer een echt avontuur!! Tot de volgende veel plezier!
  3. Henk:
    29 juli 2021
    Superleuk om te lezen.
    Ooit hoop ik dezelfde reis te kunnen maken als wat jullie nu doen.
    Schitterend.
  4. Arjen en Ilse Weber: