3-8-2021 Liepāja – Visby – Borgholm

5 augustus 2021 - Borgholm, Zweden

Het lukt inderdaad de volgende ochtend om 11u te varen en we tuffen rustig de haven uit en een spiegelgladde zee op. Zoals het er nu uitziet moeten we veel motoren en kunnen we pas op de helft van de tocht zeil zetten. Uit tactische overwegingen varen we ongeveer 20° te zuidelijk en hopen daarmee voor de 2e helft van de overtocht beter uit te komen en de route eerder bezeilt te krijgen. Gelukkig is het weer verder goed en hebben we genoeg te doen met het ontwijken van de behoorlijk drukke vrachtvaart op dit deel van de Noordelijke Oostzee. Zonder referentiepunten is het lastig om goed in te schatten of er gevaar voor een aanvaring ontstaat. Omdat we geen zeil gezet hebben zijn we geen zeilboot en hebben we dus geen voorrang op ander schepen op de route. Het is erg leuk om dan, met behulp van de AIS-gegevens van de andere schepen, en de koersgegevens van onze eigen Vela uit te rekenen hoe je moet varen om de ander te ontwijken. Met de marifoon hebben we, in geval van zogenoemde aanvaringskoersen, contact met de schepen om ons heen en spreken daarmee af hoe we elkaar passeren. Zo komen we de dag wel door maar de beloofde wind komt niet en we varen op de motor de nacht in.

20210727-20.49u

Zo rond een uur of 3, als het alweer licht aan het worden is, steekt eindelijk de wind op en zetten we zeil voor de laatste mijlen naar Fårösund aan de noordzijde van Gotland.

20210727-19.21u20210728-04.54u-1

Op de Sund is het nog rustig maar de windvoorspelling is niet gunstig, we krijgen een aantal dagen harde zuidwestenwind en een paar dagen verwaait liggen is erg waarschijnlijk. Fårösund is waarschijnlijk best leuk maar erg klein en het vooruitzicht daar voorlopig vast te liggen is weinig aanlokkelijk. We besluiten om ruim 40 mijl verder te varen en naar Visby te gaan. Eenmaal buiten de Sund en weer op open water blijkt de wind inderdaad flink toegenomen te zijn en tegen de wind in varen we nog bijna 8u door naar Visby. Dit stuk is voor het schip en de bemanning incl. de kat geen pretje maar eenmaal in de haven is het leed snel geleden en is het tijd voor ons Küstennebeltje en een paar uur slapen. Over deze 160mijl hebben we uiteindelijk 30u gedaan en het is daarmee de langste overtocht van onze reis. De haven van Visby ligt, hoe verzin je het, naar het zuidwesten open en de golven lopen recht naar binnen. Gelukkig liggen we helemaal achter in de haven en achter een kademuur, we liggen hier veilig. Maar ook hier loopt nog een behoorlijke deining en is het beslist niet rustig.

20210729-17.41u Visby

De wind voert de boventoon en het kraakt en piept constant, de boot ligt in zijn landvasten te rukken en zelfs de speciale rubber dempers kunnen dit niet opvangen en we rusten deze dagen dan ook niet lekker uit. De volgende dag gebruiken we om verder bij te komen van de oversteek en het opruimen van de boot. Natuurlijk wandelen we ook door Visby en doen we wat boodschappen in de grote supermarkt net buiten de oude stad. Visby is tegen een steile heuvel gebouwd en het is een behoorlijke klim om bij de winkel te komen. Met boodschappen lopen we gelukkig bergaf. Het is trouwens wel even schrikken hoor als je de prijzen van de afgelopen weken nog in je hoofd hebt en dan hier bij de kassa moet afrekenen. Helaas geldt dit ook voor het glaasje bier op het terrasje….. De dag erop willen we met een fototoestel het stadje in maar het regent en het wil niet droog worden. We blijven lekker op de boot. Voorlopig blijft het waaien en morgen blijven we zeker ook nog liggen, Visby loopt niet weg en de foto’s komen wel. Dag 3 ziet er goed uit en we maken een lange wandeling door het stadje en doen nog wat klusjes op de boot. Visby staat op de UNESCO Werelderfgoedlijst en is erg de moeite waard. Het is beslist geen straf om hier verwaait te moeten liggen maar we willen inmiddels ook wel weer eens verder.

20210731-12.28u Visby20210731-12.37u Visby20210731-12.16u-2 Visby20210731-13.00u Visby20210731-12.15u Visby20210731-12.11u Visby

De windvoorspelling laat ons nog een dagje blijven en na wat puzzelen vinden we nog een leuk uitstapje buiten de stad. We pakken de bus langs de kust en stappen een kleine 7Km verderop uit om van daaruit naar de Högklint te wandelen. Dit is zoals de naam al zegt een hoge klif aan de kust van waaruit je een mooi uitzicht over zee hebt en van waaraf je in de verte Visby kunt zien liggen.

20210801-13.33u-1 Hogklif20210801-13.43u-1 Hogklif

Ja, daar moeten we helemaal naartoe terug lopen, waar zijn we aan begonnen? De wandeling laat ons een mooi stuk van het eiland zien en onderweg komen we langs een camping/pretpark waar de enige echte Villa Kakelbont van Pippi Langkous staat en waar 50 jaar geleden de opnames gedraaid zijn. Pippi was dus echt!

20210801-15.36u-1 Kneippbyn

De volgende dag, dag 5, kunnen we verder en we varen naar Byxelkrok op het eiland Öland. We komen aan in een piepklein haventje en genieten daar van het avondzonnetje en een lekkere hamburger in één van de vele havententjes.

20210803-09.53u Byxelkrok

Hier is verder niets en het is een weldaad eens ‘niets’ te hoeven of te moeten als je in een nieuwe haven aankomt, een echt vakantiegevoel dus! De volgende ochtend varen we verder naar Borgholm. Borgholm is eigenlijk een tussenstapje naar Kristianopel waar we naartoe willen en mogelijk zelfs nog een dagje blijven liggen. Borgholm blijkt inderdaad een tussenstapje, het is niet ons soort haven. Alle straten zijn recht-toe-recht-aan en van enig pittoresk of sfeervol plekje is geen sprake.

1. Jacqueline:
    5 augustus 2021
    Mooi verhaal weer. Binnenbanden van fietsen gebruiken wij als dempers. Misschien bij een fietsenmaker oude binnenbanden vragen.

Verder is het super leuk om dit te lezen.
  2. Arjen en Ilse Weber:
    5 augustus 2021
    Goede tip die binnenbanden😀👍
  3. Henk:
    6 augustus 2021
    Weer gezellig gelezen.
    Schrijven jullie om de beurt?
    Of is al wat er is geschreven van een van jullie?
    Hartelijke groet, 😀
  4. Adri de Munnik:
    7 augustus 2021
    Mooie verhalen, heb begrepen dat jullie zoals genoemd in het vorige verhaal op de terugweg zijn, behouden vaart.
    Adri
  5. Arjen en Ilse Weber:
    7 augustus 2021
    Klopt, we zijn nu op Bornholm. Het lijkt erop dat we vanwege de windrichting huer nog een paar dagen moeten blijven. Heeeeel vervelend....