14-7-2021 Ueckermünde – Ustka

14 juli 2021 - Ustka, Polen

Vandaag gaan we naar Polen! We vertrekken bijtijds uit Ueckermünde want we willen een beetje op tijd in Szczecin zijn en de afstand is ongeveer 35 mijl. De voorspelling is dat we weinig wind krijgen en dat het gaat regenen. Alleen dat laatste blijkt te kloppen. Op het open water krijgen we 20 knopen wind (bijna 6 beaufort) voor onze kiezen en in combinatie met regen maakt dat het varen niet echt tot een pretje maar kunnen we wel zeilen. Op de kaart staat een lange gele tonnen rij die de grens met Polen aangeeft maar in de praktijk komen we nog maar 1 geel tonnetje tegen.

20210707 Poolse grenslijn P1001275

Waarschijnlijk is onze kaart toch iets of wat verouderd…. De vaargeul naar de stad is duidelijk betond en we volgen deze nauwgezet want overal staan netten en alleen de geul is hier vrij van.

20210707 Szczecin P1001282

Eenmaal op de Oder varen we op beschut water en moet de motor ons verder brengen. Die herrie wordt ruimschoots vergoed door de prachtige natuur met alweer een aantal zeearenden. In Szczecin maken we vast in de stadshaven en genieten (??) van de kermis die onmiddellijk tegen de haven aanligt en in vol bedrijf is.

20210708 Szczecin P1001291

Gelukkig is het na 23.00u rustig en kunnen we rustig slapen. Volgens sommigen is Szczecin geen aantrekkelijke stad maar wij ervaren dat heel anders. De oude stad is best wel wat rommelig maar er staan veel prachtige oude maar ook heel moderne gebouwen. Het moderne Filharmonia Szczecin dat tegen het oude Polski Narodowy bankgebouw aan is gebouwd is daar een mooi voorbeeld van.

20210708 Szczecin P1001303

In Szczecin hebben ze trouwens een rode lijn op de grond geschilderd die je alleen maar hoeft te volgen om langs alle bezienswaardigheden te komen. We volgen die lijn en zijn lekker de hele dag onder de pannen.

20210708 Szczecin P100130720210707 Szczecin P100128920210708 Szczecin P100132820210708 Szczecin P1001336

’s Avonds genieten we nog een keer van de kermis en gaan zelfs in het reuzenrad om onze Vela eens van boven te zien. Helaas is het daar al te donker voor en blijft het zicht vooral beperkt tot de felle kleuren van de ledverlichting van alle attracties van de kermis. Ook leuk hoor. Ilse kan nog wel een dagje in de stad blijven maar we willen ook verder en morgen staat Świnoujśie op het programma. De voorspelling was wederom weinig wind maar eenmaal uit de beschutting van de oevers van de Oder komt er toch weer wind en varen we hoog aan de wind in één rechte streep de Swina op naar het Basen Północny van Świnoujśie. Hier is de jachthaven van waaruit we de stad gaan ontdekken. Vlak voor Świnoujśie komen we nog een paar grote zeearenden tegen. Wat zijn dit toch imposante grote vogels.

20210709 Swinoujscie P1001341-1

In koken hebben we geen zin meer en we eten een grote schnitzel met friet in de Tawerna in de haven. Een halve liter piwo erbij maakt het feest helemaal compleet. De volgende dag slapen we een beetje uit en daarna gaan we eerst boodschappen voor het eten doen. Het volgende doel wordt een automaterialenzaak net buiten de stad waar ik een reserve zekering voor de ankerlier wil halen. Halverwege krijgt Ilse het lumineuze idee eens op internet te kijken of die zaak wel open is. Niks te vroeg want die blijkt al dicht te zijn en we buigen af naar het centrum van de stad. Dat gebeurt op zaterdag in Polen, dan zijn de winkels soms gewoon al om 3 uur dicht. Świnoujśie is net als Szczecin en naar later zal blijken ook KoŁobrzeg een mengeling van oud en nieuw door elkaar gebouwd. We komen in een, met geld van de Europese Unie, prachtig gerestaureerde straat met een heleboel Art Nouveau in de gevels.

20210710 Swinoujscie P100135620210710 Swinoujscie P1001355

Voor het eerst zien we ook Art Nouveau terug in houten panelen op de huizen. Helaas zijn deze te donker en behoorlijk vergaan en zijn die delen niet meer duidelijk te fotograferen. Zondag willen we verder naar KoŁobrzeg en als we de weersverwachting zien komen we tot de schokkende ontdekking dat we de volgende ochtend om 5.00u moeten varen om voor de voorspelde harde wind binnen te zijn. Om de een of andere reden slapen we allebei slecht en dan is 5 uur erg vroeg maar we gaan er toch uit en vertrekken op tijd. Het eerste stuk zeilen we hoog aan de wind op een rustige zee en dat maakt een hoop goed. Helaas ruimt de wind en krijgen we hem recht van voren zodat we uiteindelijk toch nog de motor bij zetten om op een mooie tijd in KoŁobrzeg aan te komen. De haven van KoŁobrzeg stelt niet zo veel voor en we leggen in een verloren hoekje de boot aan. Morgen weer een dag. Omdat de afstanden tussen de Poolse havens behoorlijk zijn hebben we bedacht dat we een dag varen afwisselen met een dagje de stad in en vandaag blijven we dan ook in KoŁobrzeg. Van de 14e tot de 16e eeuw was dit een rijke Hanzestad i.v.m. de zoutwinning. Heel veel is hier helaas niet meer van te zien en we slenteren wat rond om de tijd stuk te slaan.

20210713 Kolobrzeg P100139720210713 Kolobrzeg P100140220210713 Kolobrzeg P1001395

In onze zoektocht naar een reserve zekering voor onze ankerlier stappen we weer op onze fietsen om ergens buiten de stad een automaterialenzaak op te zoeken. Helaas ook hier geen zekering maar wel een aardig stukje Polen gezien dat normaal niet door toeristen bezocht wordt. De volgende haven wordt Ustka en die staat te boek als ‘niet bijzonder’, we gaan het meemaken. Met de heersende noordoost wind is het erg warm maar helaas ook allemaal wind tegen. We beginnen onze zeildag met zeilen en even lijkt het erop dat dat gaat lukken maar na een uurtje kakt de wind helemaal in en moeten helaas de zeilen gestreken worden en gaat ons ijzeren monster aan. Het wordt waarschijnlijk een lange dag motoren. Halverwege de tocht neemt de wind langzaam maar zeker toe. Kunnen we dan toch nog zeilen? In de haveningang van Ustka ligt een lage voetgangersdraaibrug die maar beperkt draait.

20210714 Ustka P1001424

In 1 van onze vaargidsen staat dat de laatste draai om 6 uur ’s avonds is en met zeilend opkruisen gaan we die tijd nooit halen. Van een telefoontje met de havenmeester worden we ook niet veel wijzer en we besluiten de gok niet te nemen en we zorgen ervoor dat we op de motor op tijd in de haven zijn. We krijgen van de havenmeester, die ons al staat op te wachten, een mooi plekje aan de kade en zijn blij dat we vast liggen.

20210714 Ustka P1001410

Hoe anders dan wat we dachten is Ustka. Het is inderdaad niet groot maar wel erg gezellig. We hadden bedacht er een rustig dagje van te maken en een beetje op en rond de boot te blijven hangen maar dat lukt niet. Er is gewoon te veel te zien en het is echt te gezellig om ons niet onder de mensen te begeven. En hoe bijzonder, we lopen in het straatje achter de kade tegen een automaterialenzaak aan die niet veel groter is dan onze keuken maar die ons wel aan een zekering helpt.  En dat met die brug, nou dat is heel anders dan overal vermeld staat. De brug staat voor schepen open en sluit ieder uur 20 minuten om voetgangers over te laten steken. En die tijden? Gewoon van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat want de rondvaart-piratenschepen moeten wel de zee op kunnen.

20210713 Ustka P1001412

1. Marga: