List auf Sylt – Thyborøn

9 juni 2022 - Thyborøn, Denemarken

Van List auf Sylt zeilen we het hele stuk naar Esbjerg. Het is een heerlijke zeildag en de boot loopt goed door.

20220603-11.10u

Vanaf de aanloopton van Esbjerg moeten we een smalle geul in en strijken we de zeilen. De mannen aan zee of in het Deens de ‘Mennesket ved havet’ zijn al van veraf te zien en de nieuwe jachthaven ligt er vlak naast.

20220603-18.02u Esbjerg20220603-17.58u Esbjerg

Deze haven is nog steeds in aanbouw maar belooft erg mooi te worden. Het enige nadeel is dat de haven op bijna 5km van het centrum ligt maar gelukkig hebben we vouwfietsen aan boord en deze worden dan ook uit de diepste ruimen van onze boot naar boven gehaald.

20220604-12.19u-1 Esbjerg

De volgende dag fietsen we eerst langs de Mennesket ved havet en daarna , vol verwachting, naar het centrum van Esbjerg. Uit verhalen hebben we geen erge hoge verwachtingen maar dat blijkt zeer onterecht te zijn want het centrum is erg gezellig en heeft een modern uiterlijk doorspekt met de historie van de stad.

20220604-12.43u Esbjerg20220604-15.05u Esbjerg20220604-15.31u Esbjerg

We beklimmen de watertoren en hebben een mooi uitzicht over de stad en de havens.

20220604-14.59u Esbjerg

Op de terugweg naar de boot eten we in de havnegrillen hamburgers met friet, iets wat voor ons, al sinds we met de kinderen in Denemarken komen, bij Denemarken hoort.

Tijdens een van mijn uitzendingen is Ilse met Joris en Sanne op vakantie geweest in Hvide Sande. Laat dat nu net op de route liggen en het wordt onze volgende bestemming. Helaas is er geen wind en we motoren het hele stuk naar Hvide Sande.

20220605-14.55u

20220605-11.11u

Hier is eigenlijk geen echte jachthaven en betalen we de hoofdprijs voor een overnachting aan een smerig steiger en nog smeriger openbaar sanitair. Gelukkig zijn er nog wel wat herinneringen aan de eerdere vakantie. We wandelen nog even door het dorpje en zijn blij dat we morgen weer verder kunnen naar het noorden.

Gisterenavond hebben we met onze Nederlandse buren afgesproken dat we 8 uur ’s morgens samen zouden vertrekken naar Thyborøn maar toen we opstonden regende het te hard en besloten we de bui af te wachten en een uurtje te wachten. Echt helemaal droog wordt het niet en we vertrekken om 9.30 uur toch maar naar Thyborøn. De harde oostenwind is aflandig en we varen in vlak water naar het noorden. We hadden het nog nooit eerder gedaan maar laten nu de dektent aan loefzijde van de boot staan en varen zo beschut tegen regen en wind heerlijk comfortabel. Waarom hebben we dit eigenlijk nooit eerder gedaan?

20220606-10.05u

Ook Thyborøn zou het niet echt hebben maar het is een mooie springplank naar Noorwegen en nog belangrijker, de bestelde koolborstels worden hier bij het JyllandsAkvariet bezorgd. Eigenlijk bij de havenmeester maar het is hier een soort alles in één en iedereen kent iedereen. Helaas zijn ze er nog niet en moeten we nog geduld hebben. Dat is niet zo heel erg want het weer werkt toch niet mee en het regent veel. We zijn wel in de gelegenheid onze hele berg vuile was weg te werken en wandelen door het dorp. Hier is een bijzonder huis, het ‘Sneglehuset’, gebouwd in de vijftiger jaren en nog steeds een heuse bezienswaardigheid. Het huis is zowel van binnen als van buiten helemaal gedecoreerd met schelpen. Binnen is ook nog een hele collectie schelpen van over de hele wereld te bewonderen.

20220608-12.22u Thyboron20220608-12.43u Thyboron20220608-12.49u Thyboron

Van hier steken we even door naar het strand en wandelen, al speurend naar barnsteen weer richting de haven. Barnsteen vinden we natuurlijk niet maar de vele oude en weggezakte bunkers uit WOII zijn niet over het hoofd te zien.

20220608-13.09u Thyboron20220608-13.03u-1 Thyboron

We krijgen een berichtje dat onze koolborstels binnen zijn en halen deze op. Later monteer ik deze en werkt alles weer naar behoren. Grappig is dat we in List auf Sylt een jonge vent uit Thyborøn hebben ontmoet die ook de havenmeester kent, in hetzelfde aquarium werkt en nu mee komt kijken hoe de reparatie gaat. Hij heeft met zijn Beneteau ongeveer de zelfde problemen en moet dit ook gaan oplossen.

20220608-16.58u-1 Thyboron

We bezoeken ook het Sea War Museum Jutland. Het gaat hier vooral over de Slag om Jutland, die plaatsvond tijdens de Eerste Wereldoorlog, op 31 mei 1916.  Daarnaast is er ook veel aandacht voor de Tweede Wereldoorlog.

20220608-14.37u Thyboron20220608-15.03u Thyboron20220608-14.43u Thyboron20220608-15.00u Thyboron

Buiten, in de duinen, is een  groot veld ingericht met voor elk betrokken schip een brok graniet met daarop de naam van het schip en de aantallen slachtoffers dat het te betreuren heeft. Dit graniet wordt geflankeerd door gebeeldhouwde figuren die het aantal slachtoffers symboliseren. Het is erg imponerend en zet je onbewust aan het denken over de waanzin van dit alles.

20220608-15.44u Thyboron20220608-15.46u-1 Thyboron

De oversteek naar Noorwegen staat er inmiddels aan te komen en het ziet er naar uit dat we morgen (vr 10 juni) over kunnen. Waarschijnlijk steken we over naar Egersund met als optie nog steeds Stavanger. Maar dat zien we zaterdag, als we aan de overkant komen, wel weer. Het gaat er vanaf hangen hoe we de nacht doorkomen en hoeveel zin we dan nog hebben om nog eens 50 mijl door te varen. Inderdaad het wordt dus weer een nachtje doorvaren.

1. Marga:
    Goeie vaart morgen.
  2. Liesbeth:
    Gaaf!
  3. Steven:
    Fair winds
  4. Arjen en Ilse Weber:
    9 juni 2022
    Bedankt, morgen gaan we over en dan kunnen we dat wel gebruiken
  5. Steven:
    9 juni 2022
    Volgens windy windje mee… en op snelheid ook nog. Succes!!
  6. Stefco:
    9 juni 2022
    Mooi om zo 'mee te zeilen' - THNX!
  7. Frank Van Der Berg:
    10 juni 2022
    Leuk verslag! Heel veel plezier met elkaar.
  8. Joke van den Heijkant:
    10 juni 2022
    Leuk te lezen dat jullie weer verder kunnen Goeie oversteek!
  9. Tim:
    11 juni 2022
    Nou wordt het echt spannend met zo'n stuk zee te overbruggen. Ach, je kan altijd weer terug. Hoewel ik denk dat dat niet in jullie aard zit. Hou jullie taai! En de koolborstels ook
  10. Arjen en Ilse Weber:
    11 juni 2022
    Hoi Tim, het was inderdaad een behoorlijke heftige overtocht. Er was veel wind en door de hoge zeegang was het oncomfortabel maar we zijn er. En de stuurautomaat heeft het goed gedaan 😀