Haugesund - Lysefjord

1 juli 2022 - Lysefjord, Noorwegen

We hebben de wekker voor ons doen vroeg gezet want we willen een beetje op tijd op Utsira aankomen maar als we de gordijntjes open doen zien we dat het best wel mistig is. Gelukkig niet al te dicht en we besluiten toch te vertrekken. Als we de Haugesund verlaten en de zee op gaan trekt het nog even wat dichter maar gelukkig breekt al snel de zon door en varen we over een rustige zee naar de noordelijke haven van Utsira. Utsira is niet ver weg en al snel zien we het eiland snel groter worden. Aan deze kant van het eiland staan Freya en Frigg, twee windmolens die het hele eiland van stroom kunnen voorzien.

20220624-12.11u Utsira20220624-09.53u-1 Utsira Freya en Frigg

Utsira heeft ongeveer 200 inwoners en heeft aan de noord- en aan de zuidkant een haven waarvan er één altijd beschut ligt. Ertussen ligt de ‘hoofdweg’ van het eiland die nog geen 2Km lang is. Om alvast een indruk van het eiland te krijgen wandelen even op en neer naar de Zuidhaven. De volgende dag verkennen we het eiland verder. Ook hier is een mooie wandelroute uitgezet.

20220625-13.41u Utsira20220625-13.51u Utsira20220625-14.20u Utsira20220625-13.00u Utsira

We wandelen naar de vuurtoren waar vroeger ook het meteorologisch waarnemingsstation gevestigd was. Hier kwam vroeger ons weerbericht vandaan. De restanten van de instrumenten zijn hier grotendeels achtergebleven en te bekijken.

20220625-13.35u-1 Utsira

In de oude vuurtoren is een kunstwerk met beddengoed gecreëerd. Kunst is hier trouwens meer aanwezig want een muurschilder heeft hier overal wat werk achtergelaten. Leuk om te ontdekken en te zien.

20220625-13.10u-1 Utsira20220624-13.43u Utsira

’s Avonds eten we als enige gasten in het eilandrestaurant. De keuze is beperkt tot 2 hoofdgerechten en één nagerecht. Er was vissoep als voorgerecht gepland maar die was verkookt omdat de kok ’s middag in slaap was gevallen. We hebben uiteindelijk heerlijke in Parmaham gerolde en gebakken kabeljauw gegeten.

20220625-19.14u Utsira

Er is weer harde wind op komst en we willen de volgende dag vroeg vertrekken maar als om 6u de wekker afgaat en de gordijnen opengaan blijkt de wereld wel heel erg klein geworden te zijn en besluiten we voorlopig niet uit te varen. Uiteindelijk kunnen we pas om 1u ’s middags weg en vertrekken we naar Skudeneshavn. Dit is een wat groter plaatsje met een historisch centrum. Het is gezellig druk in de haven en we vinden met wat moeite nog net een vrij plekje aan een laag steiger.

20220627-11.42u Skudeneshavn

Imma wordt steeds vrijer op de boot en dat beperkt de mogelijkheden voor een ligplaats een beetje. Als ze even de kans krijgt springt ze zelfs van de boot. Hier liggen we vlakbij het sanitair met wasmachines en dat komt goed uit want we raken een beetje uit de schone kleren. De wasmachines en droger werken niet erg mee en het kost heel wat kunst en vliegwerk om alles weer schoon en droog in de kast te krijgen. We maken nog een leuke wandeling door het oude centrum en doen wat inkopen voordat we de volgende dag naar Jørpeland vertrekken.

20220627-12.03u Skudeneshavn-120220627-12.42u Skudeneshavn20220627-12.03u Skudeneshavn

Voor het eerst sinds onze aankomst in Noorwegen zeilen we een hele tocht.

20220628-10.21u

Veel is hier niet te zien maar het is de ideale uitvalsbasis voor onze tocht naar de Preikestolen. We reserveren online tickets voor de bus die ons naar het basiskamp brengt. 35 Jaar geleden stapten we onderaan de berg uit bij een bushalte, gewoon een paal met bordje “Bus” erop en zonder hokje. Hoe anders is het nu……..

20220629-10.14u Preikestolen

Ook de drukte is enorm toegenomen. Toen zag je tijdens de hele tocht naar boven en weer terug misschien 50 mensen en nu is er een constante stroom mensen die naar boven gaan en heb je die 50 mensen van vroeger al gezien voordat je met je ogen kan knipperen. De klim is er niet minder om geworden en is nog steeds behoorlijk zwaar en voert ons over steile paden, grote keien en stenen, zompige velden met houten loopbruggen en rotsplateaus naar de top.

20220629-10.16u Preikestolen20220629-10.27u Preikestolen20220629-10.46u Preikestolen

Onderweg krijg je mooie uitzichten en doorkijkjes te zien maar eenmaal op de Preikestolen zelf krijg je de hoofdprijs, wat is het daar geweldig mooi!

20220629-12.16u Preikestolen-2

Het blijft wel 600m hoog en met een beetje lef kun je over de rand loodrecht naar beneden kijken. Ilse geniet daarvan en ik, ik verzamel al mijn moed en werp uiteindelijk ook een blik in de afgrond.

20220629-12.29u Preikestolen-120220629-12.33u Preikestolen-120220629-12.33u Preikestolen20220629-12.34u Preikestolen

Op het plateau is net als vroeger nog steeds geen Coca-cola-automaat. Dat vermoeden hadden we al en gelukkig hebben we nu onze eigen cola meegenomen. Gisteren lag in de haven nog een boot met een ZeilNoord-vaantje die we nu onderaan de Preikestolen in de Lysefjord zien varen en maken daar wat foto’s van. Later mailen we de foto’s naar de schipper van deze boot.

20220629-12.29u Preikestolen-3

De terugweg naar het basiskamp is gelukkig minder zwaar en we komen ruim op tijd, voor de bus terug, weer beneden aan. We kunnen zelfs een bus eerder nemen en zijn daardoor mooi op tijd weer in de haven terug. In de haven probeert Arjen zijn wetsuit uit en komt tot de conclusie dat dat een hoop koude scheelt maar dat je er niet mee onder de boot kunt komen. Er moet dus nog een loodgordel komen.

20220629-15.57u Jorpeland

Na het avondeten maken we los om tussen 2 eilandjes voor de haven, voor de nacht, te ankeren.

20220630-10.52u-1 Jorpeland

De volgende ochtend vertrekken we op tijd om nu zelf onder de Preikestolen te gaan kijken. Het plan is om 2 of 3 dagen de Lysefjord in te gaan en deze tot Lysebotn, helemaal aan het begin (of is het het einde) te gaan bekijken. Onderaan de Preikestolen stapt Arjen in het bijbootje om de Vela onder deze berg te kunnen fotograferen.

20220630-15.42u Lysefjord-320220630-16.01u Lysefjord20220630-15.29u Lysefjord

Bij de voormalige waterkrachtcentrale van Flørli overnachten we en gaan de volgende ochtend, zonder ons aan de 4444 traptreden-challenge te wagen verder de fjord in. Deze houten trap ligt naast het spoorlijntje dat vroeger gebruikt werd voor bevoorrading van de centrale en de enkele huizen die hier staan.

20220630_212951

We komen nog een mooie waterval tegen en herhalen hier de bijbootsessie van gisteren om nog wat foto’s van Vela te maken.

20220701-11.17u Lysefjord

De laatste paar mijl steekt ineens de wind op en krijgen we nog even wind tot ruim 28 knopen (8 Beaufort) tegen. Lysebotn heeft het niet echt en na een wandelingetje en een ijsje te hebben gegeten maken we weer los en gaan we op de terugweg naar de uitgang van de fjord.

20220701-13.13u Lysefjord20220701-11.43u Lysefjord-1

Helemaal genoeg hebben we er nog niet van en we ankeren nog voor een nachtje in Vikavågen. Hier houdt de zomer tijdelijk op en begint het te regenen. Morgenochtend staat Stavanger op het lijstje. Hopelijk is het dan weer droog en kunnen we zeilen.

20220701-17.05u Lysefjord-1

1. John & Petra:
    2 juli 2022
    Hoi Arjen en Ilse, weer een prachtige verhaal over het mooie Noorwegen. Ik kan daar behoorlijk van genieten. Ook leuk om te lezen dat er nog restaurants zijn waar je de enige gast bent en de kok in slaap kan vallen en zo de soep kan laten droogkoken. Ik dacht dat dat alleen in het sprookje bij de Efteling kon.... enne voor de Preekstoel had ik nog niet eens de moed om naar boven te gaan.... Dus liggend over de rand vind ik ook al heel stoer.
  2. Arjen en Ilse Weber:
    9 juli 2022
    Wat late reactie van mij maar er is hier ondanks het koude weer zoveel te genieten dat er weinig tijd voor Social media overblijft. Wij zitten inmiddels weer op de zuidkust en hopelijk krijgen we nog een beetje zomer.
  3. Hans Van berkel:
    3 juli 2022
    Mooi verslag weer. Nu nog beetje droog houden en niet te veel mist👍👍
  4. Adri de Munnik:
    3 juli 2022
    Weer een mooi verhaal van jullie reis, hier in Dronten momenteel wisselvallig weer na een mooi weer periode, veel succes in het vervolg van jullie reis.

Riet en Adri
  5. Arjen en Ilse Weber:
    9 juli 2022
    Bedankt, we zitten nu weer op de zuidkust en hopelijk krijgen we nog wat zomer.
  6. Georginahaleber:
    9 juli 2022
    Heel leuk om jullie avonturen te lezen, je fantasie te gebruiken en mee te varen. Ik ben niet meer zo bang voor water als dat ik altijd was om dat ik van jullie leer om ervan te genieten. Heel veel liefs en dank jewel voor jullie kaart. Liefs Gertie
  7. Arjen en Ilse Weber:
    Vaar lekker mee Gertie. ⛵
  8. Joke van den Heijkant:
    10 juli 2022
    Mooi Arjen en Ilse, jullie genieten dàt is duidelijk uit jullie verhalen en avonturen te lezen + mooie foto’s!! Geniet verder van deze prachtige reis, groetjes PieKant ⛵️
  9. Joke van oers:
    16 juli 2022
    Altijd leuk om weer te lezen. Mooie foto’s
  10. Tim:
    25 juli 2022
    Geweldig dat jullie de preikestolen hebben beklommen. En nog over het randje kijken ook ! In dit verslag straalt de zon. Het lijkt er op dat jullie het beste moment hebben uitgezocht. Erg mooi allemaal.
  11. Arjen en Ilse Weber:
    28 juli 2022
    Het was wel een grensverleggende activiteit zoals dat zo mooi heet. Met het weer hadden we het prima uitgekozen.