Lysefjord – Flekkefjord

9 juli 2022 - Flekkefjord, Noorwegen

Gelukkig is de regen van korte duur en schijnt de zon weer als we anker op gaan en vertrekken. Er staat een lekker windje en vol goede moed hijsen we de zeilen voor een mooi tochtje naar Stavanger. De pret is echter van korte duur want hier in de fjorden gaat de wind van 10 knopen in een split second naar 25+ knopen en komt de wind daarbij zomaar uit een heel andere hoek. Zo is zeilen geen pretje meer en na het even geprobeerd te hebben gaan de zeilen naar beneden en motoren we verder naar Stavanger. Hier is een festival in volle gang en mogen we niet overnachten in de haven in het centrum van de stad. Gelukkig is de haven bij het oliemuseum op nog geen 5 minuten lopen van het centrum en hier vinden we voor de komende dagen een mooi plaatsje.

20220704-14.34u Stavanger

Stavanger is een mooie en gezellige stad waar het goed toeven is. Uiteraard beginnen we met een wandeling door de stad en zoeken we een winkel om nog wat te eten te kopen voor vanavond. De volgende ochtend is het festival afgelopen, is de rust weergekeerd en zijn bijna alle kramen en tenten alweer verdwenen. We lopen door het oude Stavanger en genieten van de mooie huizen en leuke doorkijkjes.

20220703-14.50u Stavanger20220703-16.10u Stavanger-120220703-15.11u Stavanger20220703-15.00u Stavanger20220703-15.18u Stavanger

Dat Stavanger toeristisch is, is duidelijk te merken aan de verscheidenheid van talen die we op straat horen en het komen en gaan van cruiseschepen. Voor de volgende dag wordt er weer regen voorspelt en hebben we een bezoek aan het oliemuseum in de planning staan. Dat blijkt een goede keuze want dit museum is een bezoek meer dan waard. Het is even wennen maar ook hier konden we met een gepensioneerdenkaartje naar binnen, scheelt toch weer de helft. We krijgen hier een goed beeld van de ontwikkeling van oliewinning op zee en hoe dit in de loop der jaren is geëvolueerd en Stavanger en Noorwegen rijkdom heeft gebracht.

20220704-14.09u Stavanger20220704-14.10u Stavanger20220704-14.55u Stavanger

Met Stavanger sluiten we ons wensenlijstje voor de westkust van Noorwegen af en zakken we verder af naar het zuiden. Hopelijk krijgen we dan ook een beetje zomerweer. Er komt toch weer harde wind aan en daarom maken we laat in de middag nog los en vertrekken naar Tananger om van daaruit later naar Flekkefjord door te gaan.

20220704-18.14u Stavanger

Het weer vindt daar echter wat van en houdt ons voorlopig even in Tananger vast. Een echte straf is dat niet want Tananger heeft een leuke en gastvrije haven waar we prima liggen.

20220707-12.47u Tananger20220705-18.50u Tananger20220706-11.56u-1 Tananger

Helaas hebben we weer een regendag waarbij we buiten niet veel kunnen. We gaan met de bus naar het Flyhistorik Museum Sola. Hier treffen we een bonte verzameling vliegtuigen aan en wat nog interessanter is een stukje Duitse oorlogsgeschiedenis over het vliegveld van Sola.

20220705-12.26u Sola20220705-12.57u Sola20220705-12.52u Sola-1

De volgende dag waait het weer te hard, kunnen we niet varen en maken we er nog een busdag van.

20220707-18.49u-1 Kvernevik

In het museum van gisteren hadden we, op een door de Duitsers Wehrmacht gemaakte maquette, een soort Stonehenge gezien en dat staat als eerste op het programma. Om daar te komen moeten we langs een stukje strand wandelen en worden daar gezandstraald.

20220707-13.59u Sola

Daarna staan de Sverd i Fjell op de lijst. Daarvoor moeten we weer bijna terug naar Stavanger. De online routeplanner laat ons te vroeg uitstappen en het is een behoorlijke puzzel om de zwaarden te vinden. Uiteindelijk zijn ze niet over het hoofd te zien.

20220707-17.25u-1 Madla

Hier willen we ook een hapje eten maar gelukkig ontdekken we net op tijd dat dat niet kan omdat we dan de laatste bus naar ons volgende doel zouden missen. Hiervoor moeten we naar Kvernevik. Daar staat het monument ‘Brutt Lenke’ ter nagedachtenis aan de ramp met het logementplatform of ‘Flotel’ Kielland dat naast het Edda 2/7c boorplatform voor de kust van Noorwegen lag en in maart 1980 kapseisde. Deze ramp kostte 123 mensen het leven.

20220707-18.12u Kvernevik20220707-18.15u Kvernevik

Terug in Tananger is het inmiddels 7u, doen we nog een paar boodschappen en eten voor het gemak bij snackbar YummieTime. Inmiddels zijn de weersvoorspellingen goed en lijkt het erop dat we de volgende dag weer verder kunnen en zelfs kunnen zeilen. Als we vertrekken staat er inderdaad een gunstige noordwest wind met een sterkte van een ruime 5 beaufort. De vooraf gezette riffen kunnen vrij snel uit de zeilen en met 6 tot 7knopen schieten we aardig op. Helaas moeten we, na een paar uur, een zuidoostelijke koers gaan varen en neemt de wind af. Door de hoge achteroplopende golven klapperen de zeilen behoorlijk en moeten we op de motor verder. Gelukkig neemt de wind weer toe en kunnen op een mooi moment de zeilen weer gezet worden. Ons einddoel is Flekkefjord maar we willen in een rustig baaitje ankeren en de volgende dag de laatste 8mijl varen. Dat rustige baaitje blijkt een windgat te zijn waar ankeren niet verantwoord is en zo komen we wat later op de avond alsnog in Flekkefjord aan. Hier vinden we een prachtig plekje in een box van de Tollbodbryggen Gjestehavn.

1. Marianne:
    10 juli 2022
    Leuk weer om te lezen Arjen en Ilse. Blijven jullie de rest van de reis in Noorwegen? Groetjes Marianne en Meine
  2. Arjen en Ilse Weber:
    10 juli 2022
    Hoi, we gaan morgen naar Farsund daarna naar Mandal en daarna naar Kristiansand. Dan zijn we een week verder en steken we over naar de kop van Jutland.