Mandal – Løgstør

25 juli 2022 - Løgstør, Denemarken

Maar het is nog geen maandag en vlak naast de boot wordt een podium voor een strandfeest opgebouwd. Alleen al het volume bij de soundcheck doet ons besluiten een rustig ankerplekje op te gaan zoeken. Net buiten Mandal vinden we een mooi baaitje waar we 2 nachten blijven liggen om daarna op maandagochtend de grote oversteek te gaan maken.

20220716-10.24u Mandal20220716-19.39u Mandal

Bij het anker op gaan is het praktisch windstil en we motoren daarom rustig weg. Dat komt wel goed uit want na bijna 2 dagen ankeren beginnen de accu’s toch wat leger te raken en voor de stuurautomaat hebben we vandaag ook nog de nodige stroombeestjes nodig.

20220718-09.14u-2 Mandal20220718-09.14u-4 Mandal

Zodra we tussen de rotsen vandaan zijn en we de laatste vuurtoren van Noorwegen passeren steekt langzaam de wind op en zetten we zeil bij.

20220718-09.30u Mandal20220718-09.58u Mandal

Het is een heerlijke halvewindse koers naar Denemarken en na nog een paar uurtjes kan ook de motor uit, keert de rust weer in de boot en zeilen we lekker over het Skagerak naar Hanstholm. Halverwege de route moet er nog even een rifje in het zeil maar dat duurt maar even en het blijft een comfortabele overtocht. Vroeg in de avond komen we in Hanstholm aan en daar is het comfortabele snel over. We komen in het smerigste hoekje van de haven, die al niks is, terecht en liggen daar ook nog eens in de klots. Gelukkig zijn we moe en kunnen vroeg naar bed. Vanwege de klots kan Arjen niet slapen en verhuist hij zijn bed nog naar de piek van de boot.

20220719-08.55u Hanstholm20220719-08.59u Hanstholm

’s Morgens is het windstil en maken we snel los om naar Lemvig te vertrekken. Wassen en eten kan tijdens het varen ook. Later op de dag krijgen we een zwakke wind tegen en van zeilen komt niets.

20220719-12.39u-2

Zodra we bij Thyborøn de Limfjorden binnenvaren krijgen we voor het eerst sinds weken weer met serieuze stroom te maken. In het  Thyborønkanal hebben we tot 2 knopen stroom tegen. Je kunt dan wel extra lang van de omgeving genieten 😊. Een paar mijl voor Lemvig vinden we een mooi beschut ankerplekje waar we voor anker gaan en tot ’s avonds erg laat, buiten van de omgeving genieten.

20220719-21.35u Gjellerodde

De volgende ochtend varen we de laatste paar mijl naar Lemvig en maken daar in een gezellige haven, met een eigen havenzeehond, vast aan een steiger. Lemvig is een gezellig stadje waar we 2 dagen blijven liggen.

20220721-15.30u Lemvig20220721-12.09u-2 Lemvig20220721-12.25u Lemvig

We zijn hier ook in het plaatsje Lidenlund van de striptekenaar/schrijver Henning Gantriis en op locaties uit zijn verhalen staan de stripfiguren en bijbehorende stukjes uit het verhaal. We vinden bijna alle figuren die hier neergezet zijn.

20220721-12.26u-3 Lemvig20220721-12.33u-1 Lemvig

Hier is ook het Klimatorium, dat is een centrum dat bijdraagt aan bewustwording over klimaatverandering, gevolgen en mogelijke oplossingen. Ze doen dit voor het bedrijfsleven maar ook voor particulieren. Als een van de medewerkers erachter komt dat we Nederlanders zijn haalt hij zijn Nederlandse collega Isa erbij en worden we door haar bijgepraat. We steken zo best het één en ander op.

20220721-13.54u Lemvig20220721-13.29u-2 Lemvig

’s Avonds wandelen we nog even door de haven en komen terecht bij de ‘samenzang bij zonsondergang’ waarbij die zonsondergang niet alleen de letterlijke betekenis heeft.

20220721-20.02u Lemvig20220721-20.15u-1 Lemwig

We willen verder en de volgende bestemming is Nykøbing Mors. We kunnen gelukkig weer zeilen en moeten alleen even onderbreken voor een brugopening van de Oddensundbroen. Om aan te geven dat je een brugopening wil moet de blauw/witgeblokte seinvlag ‘N’ in het want worden gehangen. Anders denkt de brugwachter waarschijnlijk dat je hier op de bus ligt te wachten ofzo.

20220722-13.50u Oddensundbroen

Voor Nykøbing Mors passen we dezelfde tactiek toe als bij Lemvig, de avond ervoor lekker ankeren en de volgende ochtend de haven in. Ons ankerplekje wordt Harre Vig. Lagen we hier nog beschut en op vlak water, zodra we varen krijgen we de wind letterlijke van voren. Gelukkig is het niet ver en we zijn zo in de haven.  Deze plaats heeft het echt niet! Buiten dat op zaterdagmiddag na 2 uur alles al is uitgestorven lijkt het wel of ze hier halverwege de 70er jaren hebben besloten niet meer te investeren. Jammer! Gelukkig zijn er wasmachines en kunnen we onze dag vullen met wassen en krijgen we alles weer schoon in de kast.

20220724-11.42u nykobing Mors

Snel weer verder en ons geluk kan niet op, we kunnen weer zeilen en nu naar Løgstør. Jammer van eenenkel buitje maar daar kunnen we wel tegen.

20220724-12.59u

Hier vinden we een plekje in de Kanalhavnen. Zoals de naam al zegt ligt de haven in het kanaal dat Frederik de VII rond 1860 liet graven om zo de doorvaart van de Limfjorden naar Lendrup Strand mogelijk te maken. Het is een smal kanaal en omdat het hierin voor zeilschepen niet mogelijk was om te laveren is er ook een jaagpad langs gelegd zodat de schepen door paarden konden worden getrokken. Het kanaal deed dienst tot 1913 en wordt nu als jachthaven gebruikt. Verder dan 25m van de boot komen we nog even niet want het regent, zoals voorspelt, al de hele dag.

1. Marianne:
    Leuk weer geschreven. Wij mogen ook bijna 🤪
  2. Marga:
    Weer leuk. Hier ook veel regen. 👋🏻👋🏻👋🏻
  3. Peter Botjes:
    👍👍 mooi omschreven!
  4. Georginahaleber:
    26 juli 2022
    Ik geniet van jullie verhalen en wens de volgende ook te lezen. Veel liefs Gertie
  5. Henk:
    28 juli 2022
    😃 erg leuk weer.
  6. Tim:
    29 juli 2022
    Nu hebben jullie het wereldberoemde Mandal strandfeest gemist ... Maar in elk geval weer veilig in Denemarken ! En daar weer verassingen. Leuk om te lezen. Blijf de koolborstels verwennen en veel plezier.
  7. Arjen en Ilse Weber:
    29 juli 2022
    Gelukkig is missen slechts een emotie 😂