Naar de hal van de Bergkoning

19 april 2022 - Dronten, Nederland

15 April, het grote aftellen is begonnen! We zitten nu precies een maand voor de geplande vertrekdatum voor onze reis naar de hal van de Bergkoning. Voor de lezers onder ons die vroeger op school goed hebben opgelet is het natuurlijk gelijk duidelijk welke koers ons bootje gaat varen en voor de anderen blijft het nog even afwachten.

De voorbereidingen zijn al in een vergevorderd stadium en in tegenstelling tot vorig jaar, is de Vela nu al zo goed als vaarklaar. Vorig jaar had ik nieuwe toiletslangen geplaatst maar die bleken te stinken dus die heb ik nu vervangen voor slangen van een betere kwaliteit. Ook gaf recent één van onze zonnepanelen de geest en ook die is inmiddels vervangen voor een nieuw exemplaar. Ditmaal een echt merkpaneel en niet eentje van Ali. Rest ons nog wat kleren, proviand en bier aan boord te brengen en dan kunnen we weg. Oja, Imma gaat natuurlijk ook weer mee. Eigenlijk wilden we ook nog nieuwe navigatieapparatuur inbouwen maar door productieproblemen gaat dat waarschijnlijk niet lukken. Er schijnt een bepaalde microchip niet leverbaar te zijn of zoiets. Dat zal dan moeten wachten tot het najaar.

Nieuw zonnepaneel

Onze routeplanning is voor een groot deel wel duidelijk, gewoon weer naar het Noorden maar nu niet naar de Oostzee maar richting de Noorse fjorden in de buurt van Stavanger en Bergen. Ja we weten het, precies in dat gebied valt de meeste regen van heel Europa, en toch gaan we die kant op! Ook de Deense Limfjorden staan op ons lijstje met reisdoelen maar wanneer we die aandoen is helemaal afhankelijk van de wind. Zodra we oostelijke winden hebben gaan we gelijk door naar Stavanger. Blijft de wind westelijk dan komen eerst de Limfjorden aan de beurt. Mogelijk kunnen we nog naar Oslo maar dat kan ook een ander jaar en dat zou weer een mooi excuus zijn om volgend jaar ook weer die kant op te gaan. De terugweg zal wel via het Kattegat gaan maar of dat dan de Zweedse of de Deense kant wordt gaat de tijd ons leren. In ieder geval staan ons weer maanden van vaarplezier te wachten. Reizen jullie mee?

Planning reis 2022

1. Hans Coors:
    19 april 2022
    Ilse en Arjen goede vaart gewenst we lezen de verslagen wel
    Groet Carla en Hans Coors
  2. Arjen en Ilse Weber:
    👍.
  3. Ria:
    19 april 2022
    We gaan jullie volgen op deze mooie trip. Alvast een goede reis en de wind in de zeilen!
  4. Arjen en Ilse Weber:
  5. Sonja Weber:
    19 april 2022
    Natuurlijk reizen we mee. Veel plezier en we zijn heel benieuwd naar de verhalen!
  6. Arjen en Ilse Weber:
    ⛵.
  7. Frank Van Der Berg:
    19 april 2022
    Ah dat klinkt als een hele mooie reis. Ik ben benieuwd!
  8. Arjen en Ilse Weber:
  9. Edwin en Janet:
    19 april 2022
    Klinkt goed. Hopelijk kunnen we dit jaar ook die kant in de paar weken die we hebben ab GrandCru!
  10. Arjen en Ilse Weber:
    19 april 2022
    We gunnen het jullie van harte. Hopelijk krijgen we gunstige winden.
  11. L. STARING:
    Arjen en Ilse,
    Graag wil ik jullie weer volgen leuke verhalen foto's etc. altijd welkom.
    Goede reis....
  12. Arjen en Ilse Weber:
    19 april 2022
    Die komen vanzelf Liesbeth.
  13. Ronald Lemmen:
    19 april 2022
    Hoi Ilse & Arjan, Ik ga jullie zeker volgen, vorige reis was interessant en informatief.
    Alvast goede en behouden vaart!!
  14. Arjen en Ilse Weber:
  15. Rob Querner:
    19 april 2022
    Jullie een hele goede reis. We hopen dat jullie ook een beetje René Vleut in herinnering meenemen, zijn kant op. Naar het Noorden! Goede reis, we volgen jullie graag!
  16. Marga:
    20 april 2022
    We gaan jullie ook dit jaar zeker volgen maar zeer waarschijnlijk niet tegenkomen, alhoewel. Swing gaat naar de oostkust van Zweden en dan door het Göta Kanaal om na heel veel sluizen in het Skagerrak uit te komen.
  17. Arjen en Ilse Weber:
    20 april 2022
    Wie weet treffen we elkaar wel ergens in het Skagerak.
  18. SY ZaZoe:
    20 april 2022
    Super trip! Enne vergeet de preikestole niet. We volgen. Veel vissen prachtige natuur.
    Volgend jaar de lofoten??
  19. Arjen en Ilse Weber:
    20 april 2022
    We gaan ook zeker de Lysefjord in om de Preikestole van onderaf te bekijken. De Lofoten zijn ons iets te ver weg.
  20. Hans en Corrie:
    4 mei 2022
    We gaan jullie volgen
  21. Hannie van Vliet:
    19 mei 2022
    Geniet ervan ! Kom goed terug 👍🏼
  22. Joke van den Heijkant:
    23 mei 2022
    Zo een mooie uitdaging die wij zeker weer gaan volgen! Een behouden vaart, groetjes vd PieKant, nu voor de kust van Blankenberge op weg naar Bretagne⛵️🥳👋
  23. Arjen en Ilse Weber:
    23 mei 2022
    Uitdagingen genoeg, te beginnen met een stuurautomaat die het niet doet. Daardoor op de hand van Ts naar Helgoland moeten varen. We gaan jullie ook volgen op jullie tocht naar het zuiden.