Lelystad - Helgoland

24 mei 2022 - Helgoland, Duitsland

De boot is gereed voor vertrek! Arjen heeft de laatste dagen de nieuwe navigatieapparatuur nog ingebouwd en alles werkt gelukkig in ėėn keer goed. Op dinsdag 17 mei brengen we ’s morgens de laatste spullen en diepvries restanten aan boord en rijden ’s middags nog een keertje op en neer om Imma op te halen. We vertrekken pas donderdag maar zo kan ze nog even rustig wennen aan haar leven aan boord. De volgende dag brengen we de auto naar huis en zetten die voor de komende maanden in de garage. Dat scheelt alvast een hoop wegenbelasting en verzekering! Joris en Jennifer brengen ons daarna naar de haven en na een gezellig etentje in ‘de Brass’ is het echt zover dat we kunnen vertrekken.

20220518-19.30u Lelystad

De volgende ochtend vertrekken we voor de eerste etappe naar de Lorentzsluis bij Makkum.

20220519-09.21u. Lelystad

Even lijkt het erop dat we het niet gaan halen want er komt een zwarte lucht opzetten en er wordt flink wat stortregen en onweer voorspelt. We schuilen daarom in de haven van Stavoren maar kunnen na de bui gelukkig snel weer door naar de sluis. We overnachten daar aan de remming. Vrijdagochtend kalibreren we de windmeter nog een keertje op het stilstaande IJsselmeerwater en schutten daarna naar het wad. Er is helaas geen wind maar het tij loopt gunstig en op de motor komt Terschelling snel dichterbij. Als we in het Schuitengat de stroom tegen krijgen, stopt onze stuurautomaat ermee. In de haven maar eens uitzoeken wat er aan de hand is.

20220521-12.31u Terschelling20220521-11.31u Terschelling

Eenmaal op Terschelling plannen we de volgende etappe. We willen over zee naar Helgoland maar de windvoorspelling is zo slecht dat we bang zijn nog een week verwaait te moeten liggen voordat we verder kunnen. Het alternatief is terug naar Harlingen en dan binnendoor naar Lauwersmeer, iets waar we allebei geen zin in hebben. Gelukkig blijkt er ineens een weergaatje te zijn en zo vertrekken we ’s avonds na het eten onverwachts toch naar Helgoland. De stuurautomaat hebben we niet meer aan de praat gekregen en we moeten 120 mijl of ruim 20 uur zelf sturen. C’est la vie, op Helgoland kijken we wel weer verder.

20220521-21.34u

De nacht is helder en we genieten volop van een mooie sterrenhemel. Onderweg komen we nauwelijks andere schepen tegen en al helemaal geen vissersschepen zonder AIS die je het navigeren lastig maken. Dat zal wel komen omdat het zaterdagnacht is en een beetje visser thuis is om op zondag netjes naar de kerk te gaan. Wind is er helaas ook niet en zo moeten we het hele stuk motoren maar liggen om half 6 ’s avonds wel op Helgoland en dat maakt weer veel goed. Na een goede nachtrust beleven we een mooie zonnige dag op het eiland waarbij we natuurlijk ook weer naar de kliffen gaan om van de vele vogels te genieten. De zeealken zitten al op de nesten en ook de Jan van genten zijn druk aan het baltsen en nestelen.

20220523-14.23u Helgoland-120220523-14.13u-2 Helgoland-120220523-14.11u-1 Helgoland-1

20220523-13.59u Helgoland

20220523-13.57u Helgoland20220523-13.42u Helgoland

We zijn deze keer zo vroeg hier dat er nog geen eieren, laat staan kuikens, te zien zijn maar het is al wel een drukte van jewelste daarboven op de klippen. Vandaag stond Düne op het programma maar het weer is omgeslagen en het regent regelmatig en dat slaan we deze keer dus maar over en blijven vooral veel op de boot.

20220524-14.47u Helgoland

Morgenochtend staat de wekker vroeg en om 5 uur  willen we losmaken om over te steken naar Wyk auf Föhr.

1. Gitta de Groot:
    24 mei 2022
    Goede reis en heel veel plezier. Succes op de Preikestolen. 🙃 Pittige klim.
    Groetjes, Gitta
  2. Max bozon:
    24 mei 2022
    Een mooie trip gewenst en enjoy jullie. Lees jullie avonturen graag.
  3. Toos Deursen van:
    24 mei 2022
    We zagen jullie op Terschelling in de haven! Onze zusterboot!
    Goede reis⛵️! We gaan jullie volgen.
    Willy en Toos
    Zeilboot Freetime
  4. Arjen en Ilse Weber:
    Hallo Toos, er lag idd nog een 331. Ik geloof uit St.Oedenrode. Leuk 😀
  5. Marianne:
    Jaja Cestlavie daar weten we alles van. Prachtige foto’s
  6. Jan:
    24 mei 2022
    En de stuurautomaat al gefikst?
  7. Arjen en Ilse Weber:
    24 mei 2022
    Helaas nog niet. Het lijkt er een beetje op dat het probleem in de hydraulische pomp of motor zit.
  8. Jules:
    Fijne reis en geniet!
  9. Joke van den Heijkant:
    Mooi Helgoland, prachtige foto’s , goeie reis morgenochtend & geniet ⛵️
  10. Liesbeth:
    25 mei 2022
    Wat leuk om jullie zo te volgen en wat een mooie foto’s 😊 Goede reis!
  11. Ronald Lemmen:
    25 mei 2022
    Goede reis met veel mooie herinneringen!
    Hopelijk weet je de stuurautomaat nog aan de praat te krijgen.