2-7-2021 Grabow - Greifswald

2 juli 2021 - Greifswald, Duitsland

Na ons ontbijt, buiten in de kuip, is het de hoogste tijd anker op te gaan en naar Stralsund te vertrekken. Onze nieuwe elektrische ankerlier is een uitkomst en hadden we veel eerder moeten inbouwen. Zo gemakkelijk was ankeren nog nooit. Er staat nauwelijks wind en de wind die er staat, staat nog tegen ook. Op de motor varen we naar Stralsund en in de haven is nog plaats genoeg voor ons. Overal merken we dat de vakanties nog niet zijn begonnen of komt het door de naweeën van corona dat het op het water nog zo rustig is. We komen nauwelijks buitenlandse schepen tegen. In vergelijking met 2001 en 2003 toen we voor het laatst in Stralsund waren is het nu mooi gerestaureerd en opgeknapt. We maken een lange wandeling door de stad en zoeken een leuk visrestaurant voor ons avondeten. We vinden dat we dat verdient hebben!

20210629 Stralsund P100120820210629 Stralsund P1001207

Die namiddag begint de lucht donker te worden en er komt duidelijk een vette onweersbui opzetten. Gelukkig zijn we op tijd in het restaurant en kunnen de maaltijd zo oprekken dat we het hele onweer met de hevige regenbui uit kunnen zitten. Op de boot hadden we de dektent al opgezet en na het eten genieten we van een lekkere bak koffie onder de dektent met uitzicht over de haven waar verder iedereen onderdeks verdwenen is. Of het die nacht nog geregend heeft weten we niet want we hebben erg vast geslapen. Vandaag gaan we naar het Ozeaneum Stralsund dat aan de haven is verrezen.

20210629 Stralsund P1001206

Het is een erg groot modern gebouw direct aan de haven met daarin verschillende thema’s. Variërend van oceanografisch onderzoek, geografie van de Oostzee, fauna en flora en diverse zeeaquaria tot een belevenis met de grootste reuzen van de oceanen. Een actie van Greenpeace in samenwerking met het Ozeaneum. Het Ozeaneum is uiteindelijk een bezoek meer dan waard.

20210630 Stralsund P100121220210630 Stralsund P1001214

De volgende dag staat de wekker want we moeten om 8.20u voor de brug van Stralsund liggen maar wekkers kun je afzetten. Dat doen we dan ook want buiten waait het te hard om te varen en de lucht ziet ernaar uit dat het zal gaan regenen. Het is een dagje om niet te veel buiten te zijn en dat doen we dan ook niet. De volgende dag is alles veel beter en na de herkansing met de wekker liggen we op tijd voor de brug. Nadat de brug omhoog is vaart er een hele karavaan aan zeilboten doorheen. Achter de brug worden overal genua’s uitgerold en een enkeling zet ook zijn grootzeil bij.

20210702 Stralsund 194906

De wind is nog behoorlijk sterk en komt van achter. De route is nogal kronkelig en wij laten het dan ook bij de genua die ons op een comfortabele manier en met behoorlijke snelheid naar Greifswald brengt. De enige hindernis is de brug van Wieck die maar 1x per uur draait en die we net missen. In Greifswald liggen we bij de Yachtausrüster die hier in noord Duitsland alle nieuwe Dehler en Hanse zeiljachten vaarklaar maakt en overdraagt aan de nieuwe eigenaren. Er liggen er genoeg! De Hanse worden hier ook gebouwd. Hier kunnen we ook de laatste ontbrekende kaarten van Polen, Litouwen en Letland aanschaffen. 1 Middagje Greifswald is ondanks dat het een oude Hansestad is genoeg voor ons en morgen varen we door naar Peenemünde waar in de WWII Hitlers V2 raketten werden gebouwd. Op het terrein en in de oude gebouwen is nu een museum dat we graag willen zien.

1. Marjon Hoftijzer-Boer:
    3 juli 2021
    Fijn om zo mee te kunnen genieten van jullie reis. Behouden vaart.
  2. Marianne:
    4 juli 2021
    Leuk weer zeg en zo herkenbaar. Ook in het museum in stralsund geweest. Peenemunde ook. Hier is sinds 2019 een nieuwe jachthaven. Zeer interessant museum ook. Veel plezier
  3. Ronald Lemmen:
    5 juli 2021
    Jullie maken in een rap tempo nieuwe herinneringen, erg leuk om te volgen.
    Ben benieuwd wat jullie allemaal van de V2 te zien krijgen!!
  4. Joke Wignand:
    8 juli 2021
    Wat leuk om jullie reis zo te volgen. Ik ben benieuwd wat jullie verder allemaal nog meemaken.
  5. Arjen en Ilse Weber:
    10 juli 2021
    Daar zijn wij ook benieuwd naar. Vanaf Polen is het een grote ontdekkingsreis geworden want daar waren we nog niet eerder.