29-6-2021 Wismar - Grabow

29 juni 2021 - Barth, Duitsland

De volgende haven die op ons lijstje staat is Rostock. Daarvoor moeten we eerst naar Warnemünde en vanaf daar nog 7 mijl de Unterwarnow opvaren voordat we in Rostock zijn. De Alte Stadthafen werd aangeraden en lag dicht tegen de …….. hoe kan het ook anders, Altstadt aan. We komen door een havengebied met grote scheepswerven en grote cruiseschepen die blijkbaar nog niet varen. Ook de veerboten naar Scandinavië vertrekken uit deze havens.

20210626 Warnemunde  P1001172

Op de kade van Rostock is het nog een drukte van jewelste en alle terrasjes zitten vol met mensen die lekker in het zonnetje zitten te relaxen. Omdat er niet heel veel wind staat zeilen we het hele stuk op de gennaker.

20210625 P1001152

Omdat we dit niet dagelijks doen vraagt dit toch wat meer concentratie en we zijn dan ook best moe aan het einde van de dag. We relaxen nog lekker in de kuip en dat is het wel weer voor vandaag. De volgende ochtend staat in het teken van boodschappen doen voor het eten en op zoek gaan naar een watersportzaak voor onze laatste kaarten voor Polen en Litouwen. Dat laatste blijkt tevergeefs en zal moeten wachten tot we in Stralsund zijn. Natuurlijk bezoeken we ook het oude centrum. In eerste instantie lijkt het er nauwelijks te leven maar al snel blijkt dat we in het verkeerde deel van het centrum zitten. Normaal lopen we naar de kerktorens en dan zit je er niet zo ver naast. In dit geval dus wel. De architectuur van deze stad vinden we heel bijzonder maar kunnen de hoge symmetrische gevels niet zo goed benoemen. Het lijkt nog het meeste op Baksteen gotiek.

20210626 Rostock P100116720210626 Rostock P100115920210626 Rostock P100116320210626 Rostock P1001164

Omdat we morgen weer een behoorlijk stuk willen varen, varen we na ons bezoek aan de stad alvast terug naar Warnemünde om daar te overnachten en zo de volgende dag minder te hoeven varen. Hier lagen we zo’n 20 jaar geleden ook al eens met de kinderen. Toen was het al wel toeristisch maar in de loop der jaren hebben ze goed aan de weg getimmerd en is het er echt druk geworden. Het is reuze gezellig om in de jachthaven van de Alter Strom te liggen en dat allemaal eens rustig te bekijken, daarna maken we nog een wandeling over de kades en drinken lekker een biertje op 1 van de vele terrasjes.

20210626 Warnemunde  P100117720210626 Warnemunde  P1001173

De volgende ochtend vertrekken we op tijd om in het begin van de middag in Darßer Ort te zijn. Darßer Ort is een noodhaven waar je zoals de naam al zegt alleen naar binnen mag in een noodgeval. Dat was 20 jaar geleden ook al zo en voor ons is het ‘noodgeval’ dat we de haven na 20 jaar wel weer eens wilden aanlopen. Je ligt hier echt midden in een prachtige natuur en het is er erg rustig. Behalve onze Vela liggen er nog 4 boten en de reddingsboot die hier haar uitvalsbasis heeft.

20210628 Darsserort P100119420210627 Darsserort P100119020210627 Darsserort P1001187

We willen nog even naar Prerow en we hebben prachtige fietsjes aan boord. Omdat het niet zo ver lijkt te zijn, besluiten we maar te gaan wandelen. Toen we na 12Km terug waren op de boot, was het duidelijk dat we daar dus niet meer in trappen. Een volgende keer pakken we de fiets. Van Darßer Ort varen we op de motor door naar Barth, een klein plaatsje aan het Vorpommerische Boddengewässer.

20210628 Barth P100119720210628 Barth P1001196

Het gaat ons niet zozeer om het plaatsje zelf maar wel om de omgeving waar we doorheen varen. Die omgeving is één groot natuurgebied met een verscheidenheid aan begroeiing.

20210629 P1001204

Na het boodschappen doen en een wandelingetje in Barth varen we een stuk terug richting Stralsund waar we de volgende dag naar toe willen. Omdat het erg rustig weer is en er bijna geen wind staat ankeren we op Grabow, één van de waters die in dit gebied liggen.

20210628 Grabow P1001200

De nacht wordt nog even onderbroken door de wind die 180⁰ draait en kortstondig van windstil tot bijna windkracht 5 aanzwelt. Hierdoor worden we wakker en kijken we even of alles goed gaat. Na een verder rustige nacht en lekker ontbijt met omelet, met spek en tomaat, zijn we klaar voor het volgende traject.

1. Michiel Weber:
    29 juni 2021
    Jullie hebben al een lekker eindje achter de rug, ga zo door!
  2. Arjen en Ilse Weber:
    30 juni 2021
    Doen we zeker. Morgen door naar Greifswald, een oude Hansestad.
  3. Henk:
    30 juni 2021
    Echt zo leuk om alles te lezen.
  4. Astrid:
    7 juli 2021